Hjelp til selvhjelp

Klage eksamen 

Klage på karakter - skriftlig eksamen

Du kan klage på karakteren på skriftlig eksamen. Dersom du klager, er det karakteren som blir satt etter at klagen er vurdert, som blir stående, du kan ikke klage på denne. Du kan derfor både får en bedre, men også dårligere karakter ved å klage. 

Hvis du vurderer eller ønsker å klage, bør du be om å få en begrunnelse for karakteren som er satt. Begrunnelsen må du be om å få innen en uke etter at karakteren er kunngjort, du ber om å få denne i Studentweb. Det er lurt å vurdere begrunnelsen opp mot sensorveiledningen, for at du skal få et bilde på om det er riktig å klage på karakteren. 

Fristen for å klage er tre uker, etter at karakteren er kunngjort. Eller tre uker etter at du har mottatt begrunnelsen for karakteren. Klage på karakter gjør du i Studentweb. 

Når du klager, sendes oppgaven til en ny sensor. Ny sensoren får ikke vite forrige sensors vurdering, hvilken karakter du opprinnelig fikk eller din begrunnelse for å klage.  

Du finner også denne informasjonen og linker til Studentweb på høgskolens sider Begrunnelse og klage på karakter.

 

Klage på formelle feil

Dersom det har skjedd en formell feil ved eksamen, kan du klage. Formelle feil er feil som er begått i gjennomføringen av eksamen eller i sensureringen.

Eksempler på hva som kan være en formell feil:

  • feil i oppgaven, som kan ha hatt betydning for resultatet
  • feil i avviklingen av eksamen, som kan ha hatt betydning for resultatet
  • feil i gjennomføringen av sensur, som kan ha hatt betydning for resultatet 

Fristen for å klage er tre uker, etter at du ble kjent med eller burde vært kjent med forholdene som begrunner klagen. 

Konsekvensen av at du får medhold i en klage på formelle feil, kan være at du/hele kullet må ta eksamen på nytt om feilen ligger i selve gjennomføringen av eksamen eller at oppgaven blir sendt til ny sensur. Blir oppgaven sendt til ny sensur, vil du ha mulighet til og klage på karakteren. 

Høgskolen har laget et eget skjema for de som ønsker å klage på formelle feil. Skjemaet finner du på sidene Begrunnelse og klage på karakter. I feltet "Hva legges til grunn" må du skrive en begrunnelse for hvorfor du mener de er begått en formell feil og gjerne hvilken endring du ønsker. 

 

Klage på vedtak

Du kan klage på vedtak som gjelder dine rettigheter og plikter, for eksempel vedtak om tilrettelegging, fusk, godkjenning av utdanning fra annen institusjon, permisjon, opptak med mer. 

I vedtaket du har mottatt, skal det stå informasjon som begrunner vedtaket og informasjon om dine klagerettigheter og hvor klagen skal sendes.  

Fristen for å klage er tre uker, etter at du har fått vedtaket. 

I noen tilfeller har høgskolen laget et klageskjemaer du kan fylle ut, hvis dette ikke er laget må du skrive klagen selv. 

Hva skal klagen inneholde?

  • Den skal være skriftlig og undertegnet for hånd
  • Du skrive hva du klager på og endringen du ønsker
  • Du bør begrunne hvorfor du klager. Hvorfor mener du vedtaket er feil? Begrunnelsen trenger ikke å være lang, men du må få med deg de viktigste momentene. 

Hvis du klager, vil vedtaket ditt bli behandlet på nytt, først av den enheten som fattet vedtak første gang. Dersom de mener at vedtaket ikke skal endres, vil klagen din bli sendt videre til høgskolens klagenemnd som behandler klagen din. 

 

Fusk og plagiering

Les mer om dette på høgskolen sine sider Fusk og plagiat.

Dersom høgskolen mistenker at du har fusket eller plagiert, vil det bli opprettet en sak. Høgskolen må undersøke saken, du vil derfor få et brev hvor du vil få mulighet til å forklare din side av saken. Studentombudet anbefaler at du svarer på dette brevet.

Det er høgskolens klagenemnd som behandler saken og som fatter vedtak i saken.

Hvis du har fusket eller plagiert, vil du kunne få eksamen/oppgaven din annullert og/eller blir utestengt fra høgskolen og andre UH-institusjoner i inntil ett år. 

Du kan klage på vedtaket. Klagen vil først bli behandlet av høgskolens klagenemnd. Dersom de mener at vedtaket ikke skal endres, vil klagen din bli sendt videre til Felles klagenemnd

Publisert 3. juni 2022 11:22 - Sist endret 3. juni 2022 13:09