Sentralt i systemet er studentenes muligheter til å påvirke utdanningen sin. Studentene kan lese om hvordan de kan påvirke utdanningen sin under fanen Studier – Studiekvalitet. Ansatte kan finne maler og veiledere under sidene For ansatte – Alt innhold – Arbeidsstøtte – Studier – Emne og programevaluering.
Hvilken rolle og ansvar vi har i kvalitetsystemet kan dere lese om her https://www.hiof.no/om/utdanningskvalitet/roller-og-ansvar/.
God implementering av systemet er viktig for oss. I uke 34 startet Frid, Hedvig og undertegnede med å møte ledelsen på de ulike fagavdelingene for å informere om systemet og sammen planlegge implementeringen. Vi skal også jobbe tett med studentleder og studentparlamentet for å få til en god implementering. Studentene må se viktigheten av å delta i emneevalueringer, råd og utvalg, samt å vite hva som er riktig tjenestevei å ta opp utfordringer som kan oppstå underveis.
Målet for kvalitetssystemet er som følger:
- Studenter og ansatte har et ønske om og en vilje til å heve utdanningskvaliteten. Kvalitetssikringssystemet skal frembringe den kunnskapen som institusjonen trenger for å kunne vurdere kvaliteten i studiene og iverksette forbedringstiltak basert på denne kunnskapen.
- Kvalitetssystemet skal sikre kontinuerlig utvikling av utdanningsvirksomheten, fange opp alle tilfeller der høgskolens egne kvalitetskrav ikke tilfredsstilles og sørge for at forbedringstiltak settes i verk.
- Kvalitetssikring og avvikshåndtering skal løses på lavest mulig nivå i organisasjonen. Samtidig skal det sikres at relevant informasjon rapporteres til ansvarlige nivå. Kvalitetssystemet skal gi de ansvarlige den styringsinformasjon som er nødvendig for å fatte strategiske beslutninger for kvalitetsutvikling.
Dere vil få mer informasjon om kvalitetssystemet på deres respektive avdelinger etterhvert. I mellomtiden oppfordrer jeg til å lese mer om det på nettsidene våre og bli kjent med systemet.