Faglige interesser
- Kollektiv intelligens.
- Veiledningspedagogikk
- Åpne lærebøker/læringsressurser (OER)
- Studentaktive arbeidsformer.
- Digitale fortellinger.
- Verbal metakommuikasjon (samtale om samtalen)
- Praksisveiledning.
- Forskningsmetode.
- Kulturhistorisk aktivitetsteori.
- Nettbasert utdanning.
- Digital kompetanse
- Knowledge building.
- Teknologiens forståelsesformer i utdanningssystemet
Undervisning
- Er for tiden koordinator for deltidsstudiet i praktisk-pedagogisk utdanning
- Jeg har i mange år drevet med omfattende eksperimentering med utvikling av nye undervisningsformer på campus (Eksempel fra 2019: studieevalueringsrapport på praktisk-pedagogisk utdanning). For øvrig har jeg brukt mye tid på å utvikle åpne digitale læringsressurser i tilknytning til undervisningen. Noen eksempler er e-bøkene «Praksisveilederen i skolen» og «Digitale fortellinger i skolen».
Bakgrunn
Jeg begynte å jobbe ved lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold i 2004 og fikk opprykk som førstelektor i 2008 og dosent i 2015.
I den første perioden (2004-2012) underviste jeg for det meste i studieemnet pedagogisk bruk av IKT og annet IKT-relatert prosjektarbeid i skolen (blant annet Lærende nettverk i Østfold). I senere tid har jeg primært undervist i pedagogikk i både grunnskolelærerutdanningen og praktisk-pedagogisk utdanning. I tillegg har jeg undervist i veiledningsstudier rettet mot praksisveiledere i skolen. Jeg har hatt en rekke ulike oppgaver som trinnleder, koordinator og emneansvarlig for diverse ulike studier.
Av andre arbeidsoppgaver ved Høgskolen i Østfold, har jeg jobbet som dosent i høgskolepedagogikk ved PULS ved høgskolen i Østfold i 20% stilling i perioden høsten 2015-våren 2017. Jeg har også vært engasjert som doktorgradsstipendiat i perioden 2011-2015 og fullførte arbeidet med en omfattende vitenskapelig monografi (PhD) i 2017. I den perioden hadde jeg dessuten et ettårig opphold som gjesteforsker ved University of Toronto.