Rolf Kristian Baltzersen

English version of this page Seksjon for pedagogisk utvikling og læring / PULS
English version of this page Stilling
Dosent
Kontakt
+4741232522
+4741232522
Studiested
Halden
Kontornr.
FU1-83

Faglige interesser

  • Kollektiv intelligens.
  • Veiledningspedagogikk
  • Åpne lærebøker/læringsressurser (OER)
  • Studentaktive arbeidsformer.
  • Digitale fortellinger.
  • Verbal metakommuikasjon (samtale om samtalen)
  • Praksisveiledning.
  • Forskningsmetode. 
  • Kulturhistorisk aktivitetsteori.
  • Nettbasert utdanning.
  • Digital kompetanse
  • Knowledge building.
  • Teknologiens forståelsesformer i utdanningssystemet

Undervisning

Bakgrunn

Jeg begynte å jobbe ved lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold i 2004 og fikk opprykk som førstelektor i 2008 og dosent i 2015.

I den første perioden (2004-2012) underviste jeg for det meste i studieemnet pedagogisk bruk av IKT og annet IKT-relatert prosjektarbeid i skolen (blant annet Lærende nettverk i Østfold). I senere tid har jeg primært undervist i pedagogikk i både grunnskolelærerutdanningen og praktisk-pedagogisk utdanning. I tillegg har jeg undervist i veiledningsstudier rettet mot praksisveiledere i skolen. Jeg har hatt en rekke ulike oppgaver som trinnleder, koordinator og emneansvarlig for diverse ulike studier. 

Av andre arbeidsoppgaver ved Høgskolen i Østfold, har jeg jobbet som dosent i høgskolepedagogikk ved PULS ved høgskolen i Østfold i 20% stilling i perioden høsten 2015-våren 2017. Jeg har også vært engasjert som doktorgradsstipendiat i perioden 2011-2015 og fullførte arbeidet med en omfattende vitenskapelig monografi (PhD) i 2017. I den perioden hadde jeg dessuten et ettårig opphold som gjesteforsker ved University of Toronto.

Publikasjoner

  • Baltzersen, Rolf Kristian & Bredberg, Johan Per Ivar Bo (2021). Digital Technologies and Online Learning in Primary Education (Norway). Bloomsbury Education and Childhood Studies. ISSN 2514-6440. doi: 10.5040/9781350993716.011.
  • Baltzersen, Rolf Kristian (2020). Creative Problem Solving in Online Innovation Contests: What Motivates Top Solvers to Participate in the New Collaborative Economy? I Leon, Ramona Diana (Red.), Strategies for Business Sustainability in a Collaborative Economy. IGI Global. ISSN 9781799845447. s. 239–264. doi: 10.4018/978-1-7998-4543-0.ch013.
  • Baltzersen, Rolf K (2013). The Importance of Metacommunication in Supervision Processes in Higher Education. International Journal of Higher Education. ISSN 1927-6044. 2(2), s. 128–140. doi: 10.5430/ijhe.v2n2p128.
  • Baltzersen, Rolf Kristian (2011). Texter i en wikigemenskap. I Alexandersson, Mikael & Hansson, Thomas (Red.), Unga nätmiljöer: nya villkor för samarbete och lärande. Studentlitteratur AB. ISSN 978-91-44-07122-0. s. 127–148.
  • Baltzersen, Rolf Kristian (2011). Å veilede en nyutdannet lærer med disiplinproblemer i klassen : en analyse av en foreldresamtale og veiledningssamtale med utgangspunkt i modelltenkningen til Argyris og Schön. I Karlsen, Thorbjørn (Red.), Veiledning under nye vilkår : skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker. Gyldendal Akademisk. ISSN 978-82-05-41535-5. s. 84–102.
  • Baltzersen, Rolf Kristian & Eliassen, Erik (2011). Læring i skolenettverk: mininettverk som utviklingsstrategi. I Erstad, Ola & Hauge, Trond Eiliv (Red.), Skoleutvikling og digitale medier - kompleksitet, mangfold og ekspansiv læring. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205361157. s. 182–210.
  • Baltzersen, Rolf Kristian (2010). Radical transparency: Open access as a key concept in wiki pedagogy. Australasian Journal of Educational Technology. ISSN 1449-3098. 26(6), s. 791–809.

Se alle arbeider i Cristin

  • Baltzersen, Rolf Kristian (2023). Effective Use of Collective Peer Teaching in Teacher Education Maximizing Student Learning. Routledge. ISBN 9781003403586. 144 s.
  • Baltzersen, Rolf Kristian (2022). Cultural-Historical Perspectives on Collective Intelligence. Patterns in Problem Solving and Innovation. Cambridge University Press. ISBN 9781108981361. 448 s.
  • Baltzersen, Rolf K (2019). Digitale fortellinger i skolen. Pressbooks (e-bokversjonen). ISBN 978-82-93356-14-1. 121 s.
  • Baltzersen, Rolf K (2019). Digitale fortellinger i skolen. Høgskolen i Østfold. ISBN 978-82-93356-13-4. 121 s.
  • Baltzersen, Rolf K (2014). Praksisveilederen i skolen (Versjon 1.1 - januar 2014). Rolf K. Baltzersen. ISBN 978-82-93356-01-1. 165 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Eri, Thomas; Baltzersen, Rolf Kristian & Æsøy, Knut Ove (2024). Lærerutdanning i krise. Tid for drastiske didaktiske grep? Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Baltzersen, Rolf Kristian & Æsøy, Knut Ove (2023). Collective Peer Teaching in Teacher Education: The Rise of a New Student Teacher.
  • Baltzersen, Rolf Kristian (2023). Foredrag om kollektiv intelligens. Basert på bok jeg har skrevet.
  • Baltzersen, Rolf Kristian (2022). Utilizing better solutions with collective intelligence.
  • Baltzersen, Rolf Kristian (2022). Honeybee democracy in ancient Athens.
  • Baltzersen, Rolf Kristian; Eri, Thomas & Æsøy, Knut Ove (2022). Collective learning in teacher education.
  • Baltzersen, Rolf Kristian (2021). The wisdom of the student crowd. Should we build our educational future on collective intelligence? .
  • Baltzersen, Rolf K (2019). Lærersamarbeid.
  • Baltzersen, Rolf K & Kolstad, Olav Erik (2019). Praksisrelevant undervisning på campus.
  • Baltzersen, Rolf K (2019). Overganger - en digital læringsressurs.
  • Baltzersen, Rolf K (2019). Kollektiv læring på sitt beste.
  • Baltzersen, Rolf K (2019). Collective intelligence: New trends in collective problem-solving. Implications for the design of online education.
  • Nagel, Ilka & Baltzersen, Rolf K (2019). Samskaping og deling av læringsressurser om digitale fortellinger.
  • Baltzersen, Rolf K (2017). Lærerstudenter som kunnskapsprodusenter.
  • Baltzersen, Rolf K (2016). Kollektiv kunnskapsutvikling eller individuell læring? Er disse to aktivitetene forenelige ved opplæring i lærerutdanningen.
  • Baltzersen, Rolf K (2016). Picking up the pieces? Reflective dialogues between a teacher educator and a teacher within a self-study approach.
  • Baltzersen, Rolf K; Morberg, Åsa & Emsheimer, Peter (2014). Developing open textbooks about mentoring.
  • Baltzersen, Rolf K (2014). The importance of self-study research in teacher education.
  • Baltzersen, Rolf K & Hoel, Tore (2014). Åpne læringsressurser.
  • Baltzersen, Rolf K (2014). Collaborative writing in a wiki environment.
  • Baltzersen, Rolf K (2013). Collaborative writing with wikis.
  • Tobiassen, Roald & Baltzersen, Rolf K (2013). Developing and construction of wiki-book on mentoring in teacher education.
  • Baltzersen, Rolf Kristian (2012). Pedagogisk bruk av blogg.
  • Baltzersen, Rolf K (2012). Digitale fortellinger i skolen (Versjon april 2012).
  • Baltzersen, Rolf K (2011). Å veilede en nyutdannet lærer med disiplinproblemer i klassen. I Karlsen, Thorbjørn (Red.), Veiledning under nye vilkår : skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker. Gyldendal Akademisk. ISSN 978-82-05-41535-5. s. 84–102.
  • Baltzersen, Rolf Kristian (2010). Bruk av digitale verktøy som grunnleggende ferdighet i lærerutdanningen.
  • Baltzersen, Rolf Kristian (2010). Developing an understanding of radical transparency as a key concept in a wikipedagogy.
  • Baltzersen, Rolf Kristian (2010). Store Norske Wikipedia. Utdanning. ISSN 1502-9778.
  • Baltzersen, Rolf Kristian (2009). Multimodale virkemidler i en digital fortelling.
  • Baltzersen, Rolf Kristian (2009). Hvordan sette bilde inn i en wikiartikkel (Mediawiki).
  • Baltzersen, Rolf Kristian (2009). Hva krever verdens beste skole? ?.
  • Baltzersen, Rolf Kristian (2009). Hva er digital kompetanse?
  • Baltzersen, Rolf Kristian (2009). Digitale fortellinger i Lærende nettverk i Østfold.
  • Baltzersen, Rolf K (2019). Best på kollektiv læring? Høgskolen i Østfold.
  • Baltzersen, Rolf K (2017). Collective knowledge advancement as a pedagogical practice in teacher education : an explorative case study of student group work with wiki assignments in the interplay between an offline and a global online setting. Universitetet i Oslo. ISSN 1501-8962.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:25 - Sist endret 11. des. 2023 13:16