English version of this page

Om seksjonen

Et samlebilde fra seksjonens aktiviteter
Visuelle fremstilling av seksjonens hovedarbeidsområder
Figur 1: PULS-huset 

Figuren til venstre ('PULS-huset') skal visualisere seksjonens viktigste ansvars-områder ved høgskolen. Universitets- og høgskolepedagogisk forskning er grunnmuren for vår praksis. I de siste årene har seksjonen jobbet spesielt med tematiske områder som inkluderende undervisning, evaluering for læring og utvikling, kritisk pedagogikk, medieproduksjon, forskning på undervisning og pedagogisk praksis, og kollegaveiledning som arbeidsform for pedagogisk utvikling.

Ansvarsområder

Basisstudiet i UH-pedagogikk, Studium i praktisk universitets- og høgskolepedagogikk og digitale undervisningsformer (15 sp.), fungerer som et nav i seksjonens arbeid. Studiet gjennomføres årlig og er høgskolens kvalifiseringsprogram for UH-pedagogisk basiskompetanse. Studiet revideres i sin helhet høsten 2023 med endringer i både form, omfang og profilering. Les mer om UH-ped-studiet.

Seksjonen har også det faglige ansvaret for å drive og utvikle høgskolens system for meritterte undervisere. Sektorordningen er ment å være et tiltak for å øke statusen til undervisning og legge til rette for økt systematisk undervisningsutvikling. Seksjonen fasiliterer ‘Kunnskapsnettverket’ som består av de tidligere meritterte ved høgskolen. Les mer om meritteringsordningen.

Læringsstøttesenteret, etablert i 2019, er navnet på miljøet som skal bidra til utvikling av, og gi støtte til læringsfremmende og hensiktsmessig pedagogisk bruk av læringsteknologi og undervisningsnære systemer. Miljøet består av seksjonens ansatte og fagressurser fra fakultetene. I tillegg til å teste relevant læringsteknologi, tilbyr også senteret opplæring, veiledning og møteplasser for undervisere. Senteret er også deltakere i anskaffelsesprosesser i tett samarbeid med blant andre Seksjon for brukernære tjenester (IT). Læringsstøttesenteret har et stort fokus på medieproduksjon, og har blant annet to opptaksstudioer som er tilgjengelige for alle ansatte. Besøk læringsstøttesenterets ressurs.

Seksjonen ansatte kan bidra med uformell konsultasjon eller veiledning med utgangspunkt i de praktiske og pedagogiske problemstillingene enkeltpersoner eller grupper måtte ha. Både på mikro- (undervisning) og mesonivå (emnedesign, o.l.) Formatet og utstrekning i tid blir klargjort og planlagt i samarbeid. Ta kontakt dersom du vil vite mer.

Etablering av, og samarbeid med, nettverk både internt og eksternt i sektoren er en forutsetning for seksjonens virksomhet innen kjerneområdene. Eksternt nettverkssamarbeid omfatter blant annet aktiv deltakelse i Norsk nettverk for universitets- og høgskolepedagogikk.

Vi ønsker å: 

Vi identifiserer oss som et universitets- og høgskolepedagogisk fag- og kompetansemiljø, som skal være synlige drivere av pedagogisk utvikling av og på høgskolen. I denne sammenhengen blir pedagogisk utvikling et systematisk arbeide over tid for å bidra til videreutvikling og innovasjon i pedagogisk praksis; i samarbeid og dialog med vitenskapelig ansatte. For å oppnå dette ønsker vi å:

være utforskende

Å være utforskende peker i denne sammenhengen både mot det å være åpne og nysgjerrige i utvikling av egen praksis, samt være et forskende fagmiljø. Vi skal formidle, men også utfordre eksisterende kunnskap, i tillegg til å generere ny kunnskap.

være relevante og synlige

Å være relevante og synlige peker mot å utvikle møteplasser og legge til rette for tverrfaglig samarbeid og dialog, i tillegg til å tilby pedagogisk veiledning og konsultasjon. Vi ønsker å samarbeide tett med kollegaer, for eksempel på FoU-prosjekter. For å oppnå dette må vi fange opp enkeltansattes og fagmiljøers behov, samtidig som vi også har et realistisk perspektiv på ulike rammebetingelser som kan begrense målgruppens muligheter til deltakelse.   

… være kritisk-refleksive

Vi skal, i møte med kollegaer og internt i eget fagmiljø, ha en kritisk-refleksiv grunnholdning. Det vil ofte, men trenger ikke alltid å innebære å fremme kritiske perspektiver på undervisning og pedagogisk praksis.

... være systematiske

Vi streber mot å arbeide systematisk med vårt tilbud knyttet til pedagogisk utvikling. Ansatte skal kunne delta på kompetansehevingstiltak over tid som henger sammen og bygger på hverandre.  

 

Publisert 5. des. 2023 13:20 - Sist endret 11. des. 2023 13:18