Meld din interesse!
Lesegruppen er et lavterskeltilbud, og man velger underveis hvilke lesemøter man har mulighet å delta på. På rundgang velger en kollega ut én artikkel (evt. bokkapittel) og legger det i en felles mappe i Teams. Alle leser denne før samling. Møtepunktene vil fortsette å være digitale (i Zoom) for å gjøre logistikken enklest mulig for potensielle deltakere. Hvert lesegruppemøte tar 45 min.
Lesegruppemøtet som omhandlet Erling Lars Dale´s "Innføring i dialektisk pedagogikk" (1973, se nedenfor) ledet til at fire av deltakerne skrev denne kronikken: "Bedre enn Nostradamus?" (Khrono, 29.10). De fire jobber videre med en artikkel og et bokprosjekt basert på lesningen. Du kan altså: 1) treffe hyggelige kollegaer, 2) involvere deg i relevant litteratur som kan bidra til å utvikle din pedagogiske praksis, samt 3) igangsette og delta på spennende tverrfaglige FoU-prosjekter. What´s not to like?
Lyst til å delta? Send oss en epost (vi legger til deltakere i Teams-gruppen forløpende). Ekstern? Sleng deg med du også!
Tidligere diskutert litteratur
- Mai 2024: Utdanning til demokrati: Barnet, skolen og den nye pedagogikk - John Dewey i utvalg (Vaage red., 2000)
- Mars 2024: "Student-centred learning environments in higher education: From conceptualization to design" (Damsa & de Lange, 2019).
- November 2023: "Revealing the Hidden Curriculum in Higher Education" (Semper & Blasco, 2018)
- April 2023: "Decolonizing Curriculum and Pedagogy" (Shahjahan et al., 2022)
- Januar 2023: "Developing a learning-centred framework for feedback literacy" (Molly, et al., 2020)
- Desember 2022: "Innføring i dialektisk pedagogikk" (Dale, 1973, kap. 1-2)
- November 2022: "Signature pedagogics in the professions" (Shulman, 2005)