Tiltaksplan
HiØ benytter krisestøtteverktøyet CIM som benyttes for loggføring og dokumentasjon av kriseteamets arbeid i en krisesituasjon. I systemet ligger det tiltaksplaner for ulike hendelser.
Generell tiltaksplan
Alle som blir varslet, har taushetsplikt. Rektor (høgskoledirektør) uttaler seg ved eksterne henvendelser i samråd med politiet.
HENDELSE |
ANSVARLIG |
TILTAK |
AKUTTFASE |
STRAKSTILTAK |
De(n) som kommer først til stedet |
- Yte førstehjelp
- Ring :
Ambulanse: 113
Politi: 112
Brann: 110
- Varsle servicetorget: 69608000 (Mandag - fredag kl. 08:00 – 15:45) eller vaktselskap: 90784853 (hele døgnet)
|
VARSLING |
Sykehus, politi eller andre der det er naturlig |
|
Resepsjon/vaktmester/studentvakt/vaktselskap |
|
Kristeteam |
Kriseteamet vurderer videre varsling:
- pårørende om hva som blir gjort på høgskolen
- studieleder/studiekoordinator
- andre ansatte eller andre studenter
- leder av bygningsmessig drift og byggeier
- studentsamskipnaden som varsler videre i sin organisasjon
- studentsamfunn/ studentparlamentet
|
Ved arbeidsulykke
(gjelder også studenter i undervisningssituasjon) |
Kriseteam |
- varsle politi/arbeidstilsynet
|
INFORMASJONSFASE |
|
Østfold politidistrikt |
- bestemmer innholdet av informasjon som angår det videre arbeidet med å løse situasjonen
|
|
Høgskolens ledelse |
- informere studenter, ansatte, pårørende og media i samråd med politiet
|
OPPFØLGINGSFASE |
BEARBEIDING OG PRAKTISKE TILTAK |
- kriseteam
- adm personell
- studieleder, ev andre med spesiell kompetanse
- studentrådgivningen (gjelder studenter)
- bedriftshelsetjenesten (gjelder ansatte)
- prest
|
- informere medarbeidere eller medstudenter om hendelsen
- utpeke ved behov kontaktperson for familien
- få oversikt over hvem som var vitne/først på stedet
- gi tilbud om samtale for bearbeiding / debrifing av dem som har vært vitne/først på stedet
- informere om hjelpeapparatet som finnes, ev å ta kontakt med hjelpeapparatet
- holder øvrige ansatte/medstudenter informert ved langvarig sykefravær
|
VIDERE OPPFØLGING AV STUDENTENE |
Studieleder
Studentrådgivningen
|
- holder kontakt med student/hjemmet ved lengre sykehusopphold / sykefravær
- hjelper til den første tiden når han/hun er tilbake på høgskolen
- ved arbeidsulykke:
- fyll ut skjema for yrkesskade
- melding til LMU/AMU
|
VIDERE OPPFØLGING AV ANSATTE |
Dekan
HR-direktør
Bedriftshelsetjenesten |
- følge opp ansatte ved lengre sykehusopphold / sykefravær
- følge opp ansatte ved tilbakeføring i jobb
- følge opp kollegaer dersom det er nødvendig
- ved arbeidsulykke:
- fyll ut skjema for yrkesskade
- melding til AMU
|
ETTERARBEID |
Kriseteam |
- evaluere hvordan beredskapsplanen har fungert og eventuelt å foreslå endringer
|
Dekan/HR-enheten
(gjelder ansatte) |
- forsikringsspørsmål ved for eksempel uføre
|
Tiltaksplanen vil ikke kunne omfatte alle tenkelige krisesituasjoner. Det vil være situasjoner hvor vanlige tiltak og "oppskrifter" ikke vil virke hensiktsmessige. Erfaring tilsier at kunnskap om normalreaksjoner og behov i krisesituasjoner vil gjøre oss bedre skikket til å møte situasjonen når noe skjer.
Publisert 9. mai 2018 13:05
- Sist endret 26. apr. 2019 12:46