Arbeidsmiljøutvalget (AMU)

Arbeidsmiljøutvalget (AMU) er et besluttende og rådgivende organ som består av like mange representanter fra arbeidsgiversiden som fra arbeidstakersiden. AMU ved HiØ består av 8 representanter i tillegg møter representanter fra seksjon eiendom, studentleder og BHT. De har uttale - og forslagsrett, men ikke stemmerett. Hovedverneombudet er alltid en av de tilsattes representanter i AMU.

Arbeidsmiljøutvalget medlemmer

Arbeidsmiljøutvalget er oppnevnt for perioden 01.01.2024 til 31.12.2025.

Representerer Medlem Vara
Arbeidsgiver
  • Elisabeth Kihl-Stenrød HR sjef ( fast medlem)
  • Harald Holone,
    Dekan IIØ
  • Martin Hollmann,
    Dekan LUSP
  • Jørgen H. Grønlund Direktør IKT
  • Vara fast medlem: Elin Corneliussen, direktør Organisasjonsavd.
  • Randi M. Sommerfelt,        Dekan HVO
  • Anne Berit Løland, Avdelingsleder Akademiet
  • Knut-Walther Nordahl, Direktør for økonomi - og virksomhetsavdelingen
Hovedverneombud
  • Ole Kristian Førrisdahl  fast medlem 
  • Vara Hovedverneombud      Elise Jamissen
Arbeidstaker
  • Siri Brynhildsen verneombud HVO
  • Ragnhild L. Næsje verneombud LUSP
  • Tommy Nilsen verneombud        Campustjenester
  • Hans Olav Bøe                   IIØ verneombud                       
  • Harald Oseland                LUSP  verneombud 
  • Elise Jamissen          Administrasjonen verneombud
Møterett
  • Seksjonsleder eiendom, studentleder og Avonova ved Inge Buch 
 
Sekretær  

Utvalgets leder velges for ett år om gangen. Leder velges blant medlemmer i AMU, og annen hver gang fra arbeidsgiver- og arbeidstakersiden. Leder for AMU 2024 er fra arbiedstakersiden, Ole Kristian Førrisdahl

Mandat og arbeidsoppgaver

"Arbeidsmiljøutvalget skal virke for gjennomføring av et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten. Utvalget skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet, og følge nøye med i utviklingen i spørsmål som angår arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd." Dette gjøres gjennom systematisk kartlegging og undersøkelser i virksomheten, med påfølgende rapportering. Jmf AML § 7-2.

AMU skal også påse at alle ansatte får innsikt i arbeidsmiljøarbeidet, og tillitsvalgte får den pålagte og nødvendige opplæring for å ivareta sine oppgaver.

AMU plikter å utarbeide en årsrapport. Denne rapporten skal være tilgjengelig for ledelsen og de ansattes organisasjoner.

Valg av arbeidsmiljøutvalg

  • Arbeidsmiljøutvalget velges for to år om gangen.
  • Arbeidsgiver utpeker 4 representanter for arbeidsgiver samt vara. Vervet for arbeidsgiversiden følger rollen - ikke person.
  • Hovedorganisasjonene utpeker 3 representanter samt vara for arbeidstakerne. Dersom en arbeidstakerrepresentant slutter i løpet av perioden, trer vara inn som fullverdig medlem.
  • Hovedverneombud er fast representant i utvalget

Bedriftshelsetjenesten, seksjonsleder eiendom og studentleder har møterett med uttale- og forslagsrett.

HMS-rådgiver ivaretar sekretærfunksjonen i AMU.

Arbeidstakersiden og arbeidsgiversiden veksler på ledervervet. Arbeidstaker har ledervervet i partallsår. Arbeidsgiver har ledervervet i oddetallsår.

Lovpålagte  oppgaver for AMU

Arbeidsmiljøutvalget skal arbeide for et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten.

Utvalget skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet i virksomheten, og følge nøye med på utviklingen av arbeidsmiljøet.

Lovpålagte oppgaver for AMU:

  • Behandle spørsmål som angår bedriftshelsetjenesten og vernetjeneste.
  • Behandle spørsmål om opplæring og instruksjon på områder som kan ha betydning for arbeidsmiljøet.
  • Behandle planer om nye lokaler, prosesser eller ombygginger som krever samtykke fra Arbeidstilsynet.
  • Behandle andre planer som kan få vesentlig betydning for arbeidsmiljøet, som nye maskiner, rasjonaliseringstiltak, endringer i arbeidsprosesser og forebyggende vernetiltak.
  • Behandler saker som berører virksomhetens rus- og spill problematikk policy. Ledelsen godkjenner disse.
  • AMU har ansvar for arbeidet med likestilling og mangfolds arbeidet ved høgskolen og oppfølging av handlingsplanen.
  • Delta aktivt i virksomhetens helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Delta i kartlegginger, utarbeidelser av handlingsplaner og gi råd i forhold til prioriteringer og tiltak.
  • Vurdere helse- og velferdsaspekter ved arbeidstidsordninger. Rapport legges frem en gang i året.
  • Gjennomgå alle rapporter om ulykker, nestenulykker og sykdom som kan skyldes arbeidsmiljøet. Ha fokus på årsaken til hendelsen og se til at arbeidsgiveren gjør det som er nødvendig for å hindre at det skjer igjen.
  • Gjennomgå alle rapporter om yrkeshygieniske undersøkelser og måleresultater.
  • Behandle spørsmål om tilrettelegging for arbeidstakere med redusert funksjonsevne.
  • Utarbeide en årsrapport om arbeidet.

Dersom AMU mener det er nødvendig for å verne liv og helse, kan utvalget kreve at arbeidsgiveren gjennomfører konkrete tiltak for å bedre arbeidsmiljøet. AMU kan sette en frist for når tiltakene skal være gjennomført.

AMU kan ikke kreve tiltak utenfor arbeidsmiljølovens område. Når utvalget finner det nødvendig, kan det vedta at det skal foretas undersøkelser av sakkyndige, fagpersoner eller en granskingskommisjon som utvalget oppnevner.

For å finne ut om det foreligger helsefare, kan AMU kreve at arbeidsgiver gjennomfører målinger eller andre undersøkelser av arbeidsmiljøet.

Hvis arbeidsgiver ikke ønsker å gjennomføre utvalgets vedtak, skal spørsmålet legges fram for Arbeidstilsynet til avgjørelse.

Alle arbeidstakere kan henvende seg til AMU med et problem, og be dem ta opp saken. Ellers tar AMU opp spørsmål på eget initiativ, eller etter innspill fra verneombud.

Når AMU ikke klarer å finne en løsning alle medlemmene er enige om, skal det foretas en avstemning. Standpunkt fra begge sider skal fremkomme av møtereferatet. Det skal skrives referat fra alle møtene i utvalget.

Medlemmene av AMU har taushetsplikt om personlige forhold og opplysninger som kan utnyttes av andre til næringsvirksomhet (forretningshemmeligheter). Taushetsplikten gjelder ikke når det er gitt samtykke, eller når det er nødvendig for å informere berørte arbeidstakere om ulykke- eller helsefare.

Arbeidsmiljøutvalget skal hvert år avgi en rapport om sitt arbeid til virksomhetens styrende organer og arbeidstakernes organisasjoner. Rapportene som utarbeides skal ikke sendes inn til Arbeidstilsynet, men oppbevares i virksomheten og skal kunne forevises dersom Arbeidstilsynet ber om det.

AMU står fritt i utformingen av rapporten, men den bør inneholde følgende elementer:

  • Fakta om utvalget: Dato for opprettelse av utvalget, antall stemmeberettigede medlemmer, om bedriftshelsetjenesten er medlem, hvilken part som har hatt formannsvervet det siste året og hvor mange møter som har blitt holdt.
  • Hovedpunktene i utvalgets arbeid: Kort beskrivelse av hvilke oppgaver de har hatt, og hvordan de har deltatt i virksomhetens HMS-arbeid.

Medlemmer av arbeidsmiljøutvalg har krav på nødvendig opplæring. Opplæringen skal gjennomføres så snart som mulig etter et nyvalg.

Arbeidsmiljøloven, kapittel 7

Godkjent i AMU den 15.12.22

HMS utvalg

Ved høgskolen i Østfold er det nedsatt lokale HMS utvalg fra 01.08.22.                            HMS utvalgene arbeider for et forsvarlig arbeidsmiljø innenfor sine verneområder. Det er fem HMS utvalg består av representanter fra arbeidsgiver og arbeidstaker. HMS utvalgene rapporterer til AMU. For informasjon se de lokale HMS utvalgene.

Mandat og arbeidsoppgaver

HMS utvalget skal virke for gjennomføring av et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Utvalget skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet, og nøye følge utviklingen i spørsmål som angår arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd. Dette gjøres gjennom systematisk kartlegging og undersøkelser med påfølgende rapportering. Jmf AML § 7-2.

HMS utvalget skal også påse at alle ansatte får innsikt i arbeidsmiljøarbeidet, og at verneombudet får den pålagte og nødvendige opplæring for å ivareta sine oppgaver.

HMS utvalget sender protokoll fra møte i forkant av hvert AMU, samt utarbeider en årsrapport som sendes til AMU ved sekretær ved årets slutt. Denne rapporten blir en del av årsrapporten for AMU.

Valg av medlemmer

  • Det er faste medlemmer i utvalget: Dekan/direktør (leder for utvalget), institutt-/seksjon ledere, verneombud og evnt HMS kontakter
  • Inviterer andre personer ved behov avhengig av sak

Sekretær: HR-partner

HMS utvalg HVO

HMS utvalg IIØ

HMS utvalg LUSP

HMS utvalg Akademiet for scenekunst

HMS utvalg Administrasjonen

Referater og rapporter

Innkallinger og protokoller fra AMU og HMS utvalg ligger ute på høgskolens nettsider.            Ta kontakt med sentralt HMS-rådgiver dersom du har spørsmål.

Publisert 14. mai 2018 13:46 - Sist endret 2. apr. 2024 08:09