Retningslinjer for avfallshåndtering ved Høgskolen i Østfold

Prosedyrens formål er å bidra til et felles system for håndtering av avfall ved Høgskolen i Østfold. Sikre at de ansatte og studenter håndterer kjemikaliene på en forsvarlig måte i forhold til seg selv og andre, samt hindre skader på ytre miljø. Sikre at avfall generert ved høgskolen avhendes på en sikker og forsvarlig måte, i henhold til interne regler og myndighetskrav

Forskrift om farlig avfall - definisjoner:

Avfall; kasserte løsøregjenstander eller stoffer. Som avfall regnes også overflødige løsøregjenstander og stoffer fra tjenesteyting, produksjon og renseanlegg mv. Avløpsvann og avgasser regnes ikke som avfall.

Farlig avfall; avfall som ikke hensiktsmessig kan håndteres sammen med forbruksavfall fordi det kan medføre alvorlige forurensninger eller fare for skade på mennesker eller dyr.

Farlig stoff; stoffer eller stoffblandinger som klassifiseres som farlige i henhold til forskrift av 16. juli 2002 nr. 1139 om klassifisering, merking mv. av farlige kjemikalier. Dette er grunnstoffer og deres kjemiske forbindelser med andre grunnstoffer som innehar farlige egenskaper, og som kan medføre helse-, miljø- eller brannfare.

Forskrift om smittefarlig avfall fra helsetjenester og dyrehelsehold mv  

definisjoner:

Avfall som er direkte forurenset med sekret, puss o.l. fra pasienter med alvorlige infeksjoner (for eksempel brukte bandasjer, drensmateriell, hansker, munnbind, bleier og liknende).

Stikkende/skjærende avfall, for eksempel brukte kanyler, brukte skalpellblader, brukte sakser og pinsetter, reagensrør med blod, puss eller vevsrester.

Vevsbiter, organer, blod og blodprodukter (inkludert serum, plasma og andre komponenter fra blod), samt blodige bandasjer.

Avfall fra luftsmitteisolater.

En vanlig tolkning av «direkte forurenset» er at produktet skal være så fuktig av smitteførende materiale at bandasje, bleie eller lignende ikke klarer å absorbere væsken (produktet er «dryppende vått»).

Omfang:

Denne prosedyren gjelder for ansatte, studenter og gjesteforskere ved Høgskolen i Østfold. Prosedyren er et tillegg til høgskolens generelle avfallsrutiner og skal tilpasses de enkelte avdelinger sine interesser, risikoforhold og størrelse i det omfang som er nødvendig for å etterleve krav i eller i samsvar med helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen når det gjelder avfall.

Ansvar:

Linjeledelsen ved høgskolen i Østfold har ansvar for å utpeke kontaktpersoner for farlig avfall mv. og at farlig avfall mv. blir håndtert i tråd med retningslinjen.

Eiendomsavdelingen har ansvar for at transport og sluttbehandling av avfallet skjer i henhold til regelverket.

Ansatte, studenter og gjesteforskere plikter å rette seg etter retningslinjen og sentrale prosedyrer.

Avhending av kjemikalier

Kjemikalier med gammel faremerking (R-setninger) og kjemikalier som er gått ut på dato skal avhendes. Dersom det er behov for å beholde gamle kjemikalier (R-setninger), må de merkes om (CLP-merking).

Kjemikalier som er levert til avhending settes som utgått i EcoOnline. Alle ansatte plikter å oppdatere listen over de kjemikalier som til enhver tid er på laboratorium. Det er viktig å gjøre en systematisk gjennomgang for oppdatering mot det som er registret i EcoOnline.

Forskrift om utførelse av arbeid regulerer ikke en plikt til å oppbevare sikkerhetsdatabladet for kjemikalier som ikke lengre er i bruk en gitt tid. Men for kjemikalier som inneholder bly, kreftfremkallende kjemikalier og kjemikalier som er skadelige for arvestoffet skal det utarbeides eksponeringsregister som skal oppbevares 40 – 60 år. Det er derfor viktig å ta vare på sikkerhetsdatabladet for disse. Generelt kan det være nyttige dersom det senere blir oppdaget yrkesskader og oppbevarer sikkerhetsdatabladene i 10 år etter avsluttet bruk.

Gjennomføring:

Avfall deles i følgende kategorier:

  • Papp/papir
  • Glass
  • Metall
  • Isopor
  • Batterier
  • Lysstoffrør
  • Plast
  • Trevirke
  • Matavfall
  • Restavfall
  • EE-avfall
  • Kjemisk avfall (spesialavfall)
  • Smittefarlig avfall (kanyler, blod, puss m.m)

Oppgaver

Instituttleder (fag)/seksjonsleder (adm).

  • Skal påse at enheten gjennomfører kartlegging som avdekker om enheten genererer avfall som omfattes av denne retningslinjen.
  • Skal utpeke kontaktperson for farlig avfall mv., bekjentgjøre dette og påse at kontaktperson får nødvendig opplæring.
  • Skal påse at lokal instruks for avhending av farlig avfall mv. utarbeides.
  • Skal påse at sentrale prosedyrer for håndtering av de ulike avfallsfraksjonene følges.
  • Skal påse at ansatte, studenter og gjesteforskere får nødvendig instruksjon og opplæring.

HMS-kontakt

  • Skal utarbeide/revidere intern instruks for avhending av avfall mv.
  • Skal ta kontakt med avfallsselskap, kjemiker på vei, når avfall skal avhentes.
  • Skal påse at farlig avfall mv. blir emballert, registrert og merket i henhold til sentrale prosedyrer.

Ansatte, studenter og gjesteforskere

  • Skal følge sentrale prosedyrer og lokalt tilpassede instrukser for avhending av avfall mv. ved enheten.

Seksjonsleder eiendom

  • Skal inngå avtaler med godkjente transportører og sluttbehandler av avfall.
  • Skal påse at tilfredsstillende lagerrom for mellomlagring av farlig avfall og problemavfall blir stilt til brukernes disposisjon.

HMS-rådgiver

  • Har veilednings- og rådgivnings funksjon vedrørende avhending av farlig avfall, problemavfall, ioniserende strålekilder og eksplosivt avfall.
  • Skal revidere retningslinjen

Referanser:

Forskrift om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften)
Forskrift om gjenvinning og behandling av avfall (avfallsforskriften)
Forskrift om smittefarlig avfall fra helsetjeneste og dyrehelsetjeneste m.v.
Internkontrollforskriften
Forskrift om utførelse av arbeid
Forskrift om landtransport av farlig gods

Prosedyren er godkjent av avdelingsleder for campustjenester Jan Lorang Brynildsen 11.02.2021

Publisert 9. mai 2018 13:05 - Sist endret 2. nov. 2021 11:02