Forsker i Cambridge

Forsker Gro-Anita Myklevold fra Høgskolen i Østfold er for tiden på et tre måneders opphold ved The University of Cambridge. Der har hun holdt foredrag på en internasjonal konferanse om barnelitteratur.
Bildet viser Gro Anita Myklevold foran universitetet i Cambridge

KONFERANSE OG FORSKEROPPHOLD: – Man blir både inspirert og ydmyk over å få forske på et universitet fra år 1209, sier Gro-Anita Myklevold fra HiØs Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag (ØSS). Hun var en av dem som fikk utenlandsstipend fra HiØ i 2017.

Denne måneden har Gro-Anita Myklevold og ØSS-kollega Camilla Bjørke hatt en posterpresentasjon på en nettverkskonferanse i Cambridge, der 13 nasjoner var representert.

Fra Shakespeare til River Cam

– Som Visiting Scholar har jeg fått bibliotekstilgang og kontorplass her, og fra sistnevnte har jeg en nydelig utsikt til Homerton College. Jeg får også være med på Open Research seminars, hvor både studenter og ansatte deltar, og det er givende å få jobbe sammen med så dyktige personer.

CambridgeElvepadling.jpg

– Cambridge er en så vakker by, og det er mange kulturelle aktiviteter man kan benytte seg av, bl.a. Shakespeare-oppsetninger, konserter i King’s College, afternoon tea og ”punting” ved River Cam, sier Gro-Anita Myklevold.

Punt er en flatbunnet båt som blir brukt til punting i små elver der vannet ikke er dypt -  typisk for Cambridge, det er det å dra på en tur med en slik båt som du ser på bildet på elven Cam – det er ofte studenter som  er puntere (styrere) og de styrer med en stokk som de når bunnen av elven med.

Konferanse i barnelitteratur

GroAnitaMyklevoldCambridge2.jpg

Den 17.-18. mars 2017 ble det arrangert en konferanse i barnelitteratur av professor Maria Nikolajeva. Der presenterte Gro-Anita Myklevold sitt prosjekt om metakognisjon i barnelitteratur. [Metakognisjon: det å lære å lære]

GroAnitaMyklevoldCamillaBjorke.jpg

Camilla Bjørke (t.h) reiste til Cambridge for å delta på en posterpresentasjon sammen med Gro-Anita Myklevold. Denne omhandlet et kritisk blikk på litteratur i engelske lærebøker for 1. og 2. klasse. Begge prosjektene bidrar dermed til å øke forskningen på og kompetansen innen begynneropplæring i engelsk.

Både Camilla og Gro fikk positive tilbakemeldinger på sine prosjekter. Hele 13 nasjoner var representert, så konferansen ble også benyttet til nettverksbygging.

Publisert 21. mars 2017 09:55 - Sist endret 5. nov. 2022 03:14