Sparker i gang nytt forskningsprosjekt om mangfold, inkludering og likestilling

Høgskolen i Østfold har fått en million kroner i støtte fra Forskningsrådet til et prosjekt som skal sørge for mer kunnskap om mangfold, inkludering og likestilling .

Bildet av prosjektleder Gjellebæk tatt i campuslokalene i Fredrikstad.

Fikk en million fra Forskningsrådet: Camilla Gjellebæk som skal lede det toårige prosjektet «Ledelseskompetanse som drivkraft for organisasjonsutvikling på vei mot et mangfoldig, inkluderende og likestilt akademia».(Foto: Ann-Kristin Johansen)

- Vi må bedre gjenspeile samfunnet i våre ansatte, studenter og forskning.

Det sier forsker og høgskolelektor Camilla Gjellebæk som skal lede det toårige prosjektet «Ledelseskompetanse som drivkraft for organisasjonsutvikling på vei mot et mangfoldig, inkluderende og likestilt akademia».

Sett ut ifra et mangfoldsperspektiv mener Gjellebæk det er et godt stykke til mål. Hun forklarer hvorfor:

- Vi må jobbe for kjønnsbalanse og at de ansatte ved Høgskolen i Østfold i større grad representerer den mangfoldige befolkningen i vår region. Dette innebærer blant annet å rekruttere personer med ulik bakgrunn, etnisitet og med ulik funksjonsvariasjon til et inkluderende arbeidsmiljø.

Avdekket behov for mer kompetanse og informasjon

Allerede første april startes prosjektet opp av en tverrfaglig gruppe som foruten Gjellebæk er satt sammen av HiØ-forskerne Vigdis A. Grøndahl, Lilliana Andrea Del Busso, Ingrid Femdal, Inger Tjøstolvsen (alle fra HVO) og Thomas Prestø (tidligere stipendiat ved  Akademi for scenekunst og kunstnerisk leder for Tabanka Dance Ensemble.

Men prosjektet starter på ingen måte med blanke ark. Allerede i 2021 fikk nemlig Høgskolen i Østfold midler gjennom Forskningsrådets Balanseprogram til et toårig prosjekt som handlet om kjønnsbalanse i forskning. Gjellebæk ledet også dette prosjektet.

- Noe av det som kom frem av det første prosjektet var et behov for mer informasjon og kompetanse. Dette fant vi blant annet ut gjennom intervjuer, men også via  nettverket høgskolen ble koblet på gjennom en egen BalanseHub. Deltakelse i dette nettverket ga oss innsikt i hva alle prosjektene som mottok balansemidler jobbet med, og det fungerte som en flott arena for erfarings- og kunnskapsutveksling og gjennom det felles læring forklarer Gjellebæk.  

Mens det opprinnelige Balanseprogrammet i stor grad handlet om tradisjonell kjønnsbalanse i forskning, utvidet Forskningsrådet mandatet gjennom et nytt Balanse Pluss-program. I tillegg til kjønnsbalanse er det i det nye programmet også et tydelig  fokus på mangfold og inkludering.

Tidkrevende snuoperasjon

Prosjektsøknaden til Høgskolen i Østfold var en av totalt 20 prosjekter som Forskningsrådet besluttet å støtte.

- Det er veldig hyggelig å få midler til dette arbeidet fordi etter det første kjønnsbalanseprosjektet så har en ball begynt å rulle her hos oss. Det er blant annet etablert et nettverk gjennom høgskolens arbeidsmiljøutvalg som blant annet jobber med å følge opp høgskolens Handlingsplan for likestilling, og mangfold. Også årsrapporten for likestilling, mangfold og inkludering ser veldig annerledes ut nå enn før den gjorde før det forrige prosjektet og det gjenspeiler denne ballen som har fått litt mer fart, hevder Gjellebæk.

Samtidig peker hun på at det per nå er en betydelig ubalanse når det gjelder kjønnsfordelingen innenfor både administrasjon og enkelte fakulteter. For eksempel har Fakultet for helse, velferd og organisasjon, som har flere studieprogram som utdanner til tradisjonelt kvinnedominert yrker, en økende overvekt av kvinner. Fakultet for informasjonsteknologi, ingeniørfag og økonomi har en kjønnsubalanse med overvekt av menn.

Det hindrer ikke forskeren i å ha tror på at en større opptur er innenfor rekkevidde.

- Selv om det ikke har skjedd så mye rent tallmessig enda så begynner det absolutt å skje noe i organisasjonen. Men det tar tid å snu dette, og det tar tid å bygge kompetanse på tematikken, understreker prosjektlederen.

Skal utvikle en egen læringsmodell

Responsen som det første prosjektet fikk, ga mersmak.

- Vi så en spirende interesse for tematikken, og  det ble etterlyst mer kunnskap. Vi konkluderte med var at denne ballen bare må fortsette å rulle og vi ønsket å bidra til å gi ballen enda en dytt ved å søke om finansiering for videre arbeid, sier Gjellebæk.

Basert på erfaringene fra forrige prosjekt velger forskerne nå å fokusere på læring og kompetanseheving. Dette skal de gjøre ved å utvikle en læringsmodell som skal prøves ut innad i organisasjonen.

- Målgruppa vår nå er ledere på flere nivåer, ledere av forskningsgrupper og ph.d.-veiledere. Og selve læringsmodellen ønsker vi å utarbeide i tråd med det som er våre lokale behov, forklarer hun.

Hun understreker at ledelseskompetanse er svært viktig suksessfaktor for å klare å få til et mangfoldig, inkluderende og likestilt akademia.

- Det må jobbes systematisk, helst skal det starte både på bunn og topp, men det er klart at ledelsen har veldig mye å si, medgir prosjektlederen.

I forrige prosjekt var kompetanseheving nettopp noe av det som deltakende ledere etterspurte. Å øke bevisstheten rundt dette er nødvendig ifølge forskeren.

- Det handler om alle de tingene man kanskje ikke tenker på i hverdagen. Det at kollegiet per i dag ikke gjenspeiler menneskene utenfor høgskolen betyr ikke at noen har gjort «noe galt», men med mer kunnskap og kompetanse på tematikken mangfold, inkludering og likestilling vil man kunne jobbe på en ny måte ved å etablere nye kunnskapsbaserte praksiser i organisasjonen, sier Gjellebæk.

Vil skape nye forskningsperspektiver 

Læringpakka som skal testes ut på ledere vil ha tre moduler som omfatter:

  • introduksjon til det overordnede arbeidet med mangfold, inkludering og likestilling med utgangspunkt i Likestillings- og diskrimineringsloven, aktivitets- og redegjørelsesplikten og HiØs handlingsplan
  • fokus på mangfoldsarbeid og utvikling av inkluderende og ikke-diskriminerende praksis og organisasjonskultur
  • likestilling og «kjønnede» organisasjoner. Læringsmodellen vil bestå av en blanding av læringsaktiviteter som selvstudier, undervisning og workshoper med erfaringsutveksling og diskusjon

Læringspakka skal også gi målgruppa en status på hvordan høgskolen ligger an i mangfolds- og inkluderingsarbeidet og en oversikt over hva som gjøres av tiltak for å imøtekomme kravene til sektoren.

Gjellebæk mener arbeidet også vil bære frukter i et forskningsperspektiv.

- Ved at vi i større grad reflektere samfunnet i våre ansatte, studenter og i forskningen vil det komme frem nye forskningsperspektiver og det vil være viktig i rekruttering av fremtidige studenter, hevder prosjektlederen.

Emneord: mangfold, inkludering, likestilling Av Ann-Kristin Johansen
Publisert 8. mars 2024 08:06 - Sist endret 2. mai 2024 08:52