Studentlivet har blitt bedre og morsommere etter koronakrisen

Fjoråret ble en opptur for studentene ved Høgskolene i Østfold. I en fersk undersøkelse oppgir de å være mer fornøyde med både studiet og det sosiale studentlivet.

Bilde av student Ina-Helen Angeland i klasserom.

Ina-Helene Angeland er svært fornøyd med livet som deltidsstudent på bachelorstudium i barnehagelærerutdanning. Mange vurderinger og grundige tilbakemeldinger underveis i studiet er noe av et hun trekker frem som ekstra positivt. (Foto: Ann-Kristin Johansen(HiØ)

Det kommer frem av Studiebarometeret som er Norges største, årlige studentundersøkelse og som gjennomføres årlig av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). Over 30.000 studenter fra alle landets høyskoler og universiteter har svart på spørsmål om hvordan de opplever kvaliteten på studieprogrammet sitt.

En sammenlikning med resultatene fra 2021 viser en gledelig fremgang for Høgskolen i Østfold på alle hovedområdene i undersøkelsen. Flere studenter enn tidligere oppgir at de alt i alt er tilfreds med studieprogrammet de går på.

- Studiet har oppfylt mine forventninger. Vi kan sparre og reflektere med hverandre og vi har forelesere som er godt forberedt og gir masse av seg selv, forteller Ina-Helene Angeland.

Hun er deltidsstudent på bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, et av studiene som scorer høyt både på faglig og sosialt miljø i det nyeste Studiebarometeret.

Like bra eller bedre på hovedområdene

I Studiebarometeret oppgir HiØ-studentene at de nå er mer fornøyde med:

  • undervisningen
  • tilbakemelding og veiledning
  • faglig og sosialt miljø
  • organisering
  • vurderingsformer
  • tilknytning til arbeidslivet

"Jeg opplever at høgskolen er veldig opptatt av at vi skal få mest mulig ut av studiet og den tiden vi er her."
Ina-Helene Angeland, student på bachelorstudium i barnehagelærerutdanning

Svarene i Studiebarometeret rangeres på en skala fra 1-5, og samtlige av områdene har en oppgang på mellom 0.1-0,5. Høgskolen i Østfold scorer også likt eller bedre enn landsgjennomsnittet på alle områdene.  

Portrettfoto av rektor ved Høgskolen i Østfold
Glad for økt trivsel blant studentene: Rektor Lars-Petter Jelsness-Jørgensen. (Foto:HiØ)

- Selv om vi skal være forsiktige med å sette likhetstegn mellom resultatene i Studiebarometeret og kvalitet i utdanningene, er ingenting mer gledelig enn at øyeblikksbildet nå tyder på at flere studenter enn tidligere er fornøyde med studieprogrammene de går på ved HiØ, sier rektor Lars-Petter Jelsness-Jørgensen.

Han synes det er ekstra hyggelig at høgskolen er på samme eller høyere nivå enn sektoren for øvrig.

- Det er mitt klare inntrykk at våre ansatte hver dag gjør sitt ytterste for at studentene skal oppleve at det vi leverer er bra og at studentene skal trives her. Målet må jo være at HiØ skal være best i klassen. Det er ingen grunn til å tenke at vi ikke kan være, sier han.

Den positive fremgangen ved HiØ blir også fremhevet i NOKUTs egen oppsummering i forbindelse med at Studiebarometeret ble offentliggjort i dag. 
"Ved enkelte utdanninger er studentene langt mer fornøyde nå sammenlignet med året før. Et godt eksempel på det er sykepleierstudentene ved Høgskolen i Østfold, studiested Fredrikstad", skriver de. 

Hensikten med Studiebarometeret er å styrke arbeidet med kvalitetsutvikling i høyere utdanning og gi nyttig informasjon om studiekvalitet. NOKUT peker på hvordan særlig sykepleierutdanningen ved HiØ og ved Nord universitet har brukt resultatene til å forbedre kvaliteten på studiene. 
- Der jobber de systematisk med Studiebarometeret og har dialog med studentene om hvordan de kan løfte kvaliteten. Det gir resultater, noe som er veldig inspirerende, uttaler NOKUT-direktør Kristin Vinje.

Flere tilbud + målrettet arbeid

I løpet av det siste året har høgskolen gjort flere tiltak for å fremme trivsel og fellesskap blant studentene. Blant annet har egne midler fra Kunnskapsdepartementet blitt brukt på en rekke sosiale tiltak på begge campus.
- Å trekke entydige konklusjoner om hva som har ledet til de resultatene vi nå ser er vanskelig, sier Jelsness-Jørgensen.

Og legger til:
- Samtidig som det kan være et uttrykk for direkte post-covid eufori, så har både ledelse, studentparlament, faglige og administrative enheter hatt stort fokus på aktiviteter som skaper fellesskap, det være seg eksempler som studieseminar, sosiale kvelder, påskekonsert og lunsj, samt gratis frokost på begge campus.

Han understreker også at ledelsen har hatt bevissthet på enkelte innsatsområder som har utmerket seg i en mer negativ retning tidligere, som å styrke fokus på studentenes opplevde arbeidsrelevans i studiene.

Mer fornøyd med tilbakemeldingene

Sammenliknet med landsgjennomsnittet er studentene ved HiØ aller mest fornøyd med antall tilbakemeldinger de får fra faglig ansatte på arbeidet sitt og den administrative tilretteleggingen av selve studieprogrammet.

"Nå ser det ut til at vi er i ferd med å vende tilbake til normalen og at studentene våre er merkbart mer fornøyde."
Lars-Petter Jelsness-Jørgensen, rektor ved Høgskolen i Østfold


Også i forhold til 2021-tallene så er oppgangen størst når det gjelder antallet tilbakemeldinger og faglig veiledning og diskusjoner, begge har en økning i gjennomsnittsscore på 0,6.

- Dette er gledelig og bekrefter på mange måter at vi er den høyskolen vi har et oppriktig ønske om å være, et sted der studentene føler seg sett og får god oppfølging både fra faglig og administrativ side, sier Jelsness-Jørgensen.

Et av studieprogrammene som scorer høyt på dette er masterstudium i samordning av helse- og velferdstjenester, et tverrfaglig studiemiljø der studentene har erfaring fra arbeidslivet. Undervisningsleder Lena Tolfsen gleder seg over de gode resultatene som det ligger mye arbeid bak.

Profilbilde av undervisningsleder
Undervisningsleder  Lena Tolfsen (Foto: HiØ)

- Vi tilrettelegger for studentaktive metoder og tverrfaglige diskusjoner, hvor studentene drar veksel på det de lærer i undervisning, gjennom litteraturen og også sine egne og medstudenters erfaringsbaserte kunnskap, forteller hun.

Og forklarer at det legges stor vekt på målrettede arbeidskrav, som planmessig er knyttet til læringsutbytter og eksamensforberedelser.

- Fagmiljøet ønsker å være tett på studentene og får derfor god kjennskap til deres individuelle faglige engasjement gjennom studieløpet, noe studentene selv har trukket frem som en tydelig motivasjonsfaktor, forteller Tolfsen.

Student Ina-Helene Angeland kjenner seg godt igjen i de positive tallene også fra eget studiemiljø.
- Jeg opplever at høgskolen er veldig opptatt av at vi skal få mest mulig ut av studiet og den tiden vi er her. Vi har mange vurderinger underveis og vi får gode tilbakemeldinger, forteller hun.

Endelig en sosial opptur

Den største fremgangen sammenliknet med forrige undersøkelse gjelder også det sosiale miljøet blant studentene på studieprogrammet (+0,6) og mellom studenter og faglig ansatte (0,5).

- Vi vet at det sosiale aspektet ved å være student er viktig for å trives, og den negative effekten av dette fikk vi merke under koronaen da sosial omgang virkelig ble en mangelvare. Nå ser det ut til at vi er i ferd med å vende tilbake til normalen og at studentene våre er merkbart mer fornøyde, sier Jelsness-Jørgensen.

Student Angeland sier hun setter pris på de fysiske samlingene og at det digitale studentlivet var utfordrende. Det å kunne møte medstudenter som jobber innenfor samme felt på fysiske samlinger, er noen av det som gjør at hun trives så godt. 

- I hverdagen har man som regel ikke så mye tid til å snakke med kollegaer om ting man opplever da fokuset vårt er barna. Men når man studerer har man tid til å reflektere over det vi opplever og vi kan snakke om teori, og hvordan vi erfarer at det fungerer når det skal implementeres i barnehagehverdagen, forklarer hun.

Ønsker seg tettere på arbeidslivet

I likhet med tidligere år gir resultatene av Studiebarometeret også noen klare indikasjoner på hvor høgskolen kan bli bedre. Selv om høgskolen scorer høyere enn landsgjennomsnittet på alle spørsmål om tilknytning til arbeidslivet, så er det allikevel dette HiØ-studentene oppgir at de er minst fornøyde med er:

  • muligheten for å jobbe med prosjekter eller oppgaver i samarbeid med næringslivet
  • innføring i hvordan de kan formidle egen kompetanse til potensielle arbeidsgivere

Erfaringsmessig er det profesjonsstudiene som scorer best på tilknytning til arbeidslivet.

- På tross av at vi observerer en positiv utvikling når det gjelder studentenes opplevelse av arbeidslivstilknytning, er det fortsatt et arbeid å gjøre på dette området, fastslår HiØ-rektoren.

Og utdyper:
- Selv om samhandlingen med aktører i arbeidslivet, av naturlige årsaker, varierer mye fra studieprogram til studieprogram, fra studieår til studieår og semester til semester, forteller resultatene oss at studentene generelt ønsker større innslag av dette. Det er selvfølgelig noe vi skal fortsette å jobbe med, dels som et resultat av Studiebarometeret, men ikke minst fordi det er et av flere sentrale områder i høgskolens nye strategi 2030.

Mange av studentene ved Høgskolen i Østfold utfører blant annet master- og bacheloroppgaver på oppdrag eller i samarbeid med næringslivet. I kjølvannet av pandemien er studentenes karrieredager også noe av det som har fått økt fokus og hatt rekordstor deltakelse fra aktører i arbeidslivet.

- Vi opplever at interessen fra arbeidslivet er økende, noe som igjen viser at vi er attraktive og at vi utdanner studenter med kompetanse som er etterspurt på jobbmarkedet, sier Jelsness-Jørgensen.

Det er ikke bare selve resultatene i årets undersøkelse som peker oppover for HiØs del. Også deltakelsen har økt sammenliknet med 2021. Totalt 744 HiØ-studenter deltok i årets undersøkelse, noe som gir en svarprosent på 54.

Se resultatene for alle studier på Studiebarometeret.no 


Om Studiebarometeret

  • En nasjonal studentundersøkelse som NOKUT gjennomfører hver høst på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.
  • Hensikten er å styrke arbeidet med kvalitetsutvikling i høyere utdanning og gi nyttig informasjon om studiekvalitet.
  • Undersøkelsen dekker så godt som alle norske universiteter og høyskoler og årlig deltar cirka 74.000 studenter.
  • Det er studenter i andre studieår på bachelor- og masterprogram og studenter i femte studieår på integrerte masterprogram og lange profesjonsutdanninger som kan delta.
  • I år er det tiende gangen Studiebarometeret er gjennomført. (Kilde:NOKUT)

Tidligere HiØ-saker om Studiebarometeret: 

Klar melding fra studentene: De vil tilbake til undervisning på campus 

Studentene har sagt sitt: Koronaåret ble en nedtur

 

Emneord: Studiebarometeret, studentundersøkelse, studentliv Av Ann-Kristin Johansen
Publisert 16. feb. 2023 09:31 - Sist endret 16. feb. 2023 22:58