Diku støtter HiØ med 5,6 millioner kr.

Rett før sommerferien fikk Høgskolen i Østfold to gladmeldinger fra Diku. Høgskolen får 3,5 millioner kroner til to nye videreutdanninger innen barnevern. Likeså 2,1 millioner kroner til ny videreutdanning om ledelse og digitalisering i grunnskolen.

Den solide støtten fra Diku kommer blant annet til gode 2 nye videreutdanninger i barnevern. Våre studier innen barnevern finner sted her i Fredrikstad. Foto: Bård Halvorsen, HiØ

Kunnskapsdepartementet offentliggjorde nylig alle aktuelle tildelinger via «Program for fleksible utdanningstilbud» samlet.

Ni av 109 søknader, som Diku mottok innen fristen 22. mars 2021, ble innvilget økonomisk støtte.

To søknader fra høgskolen vår fikk støtte fra Diku - direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning:
• HiØ fikk 2,1 millioner kroner til en ny «Mooc om endringsledelse og digitalisering i skolen».
• HiØ fikk 3,5 millioner kroner til «Videreutdanning i barnevernfaglig endrings- og oppfølgingsarbeid når barn er under offentlig omsorg»

Glede på begge campus
Bildet viser Terje Karlsen og Kjersti Berggraf Jacobsen, dekaner ved Høgskolen i Østfold

– Vi er veldig glade over å få tildelt midler fra Diku, sier Kjersti Berggraf Jacobsen og Terje Grøndahl (bildet). Som dekaner for høgskolens to største fagavdelinger (lærerutdanningene - samt helse og velferd) retter de en stor takk til alle dem som har utarbeidet søknadene og bidratt med grundig forarbeid.

En ekstern vurderingskomité, oppnevnt av Diku, fant begge søknader fra Høgskolen i Østfold relevante, med klar prosjektplaner, prosjektteam med kvalitet, og med videre planer for deling av prosjektresultatene.

Digitalisering av grunnskolene fortsetter

Marianne Hagelia fra Avdeling for lærerutdanning framhever følgende fra søknaden til Høgskolen i Østfold:

God skoleledelse og endringsledelse er grunnleggende for å kunne tilby god utdanning. Digitaliseringen har ført med seg store teknologiske, sosiale og kulturelle endringer. Dette har direkte følger for ledelse, undervisning og læring også i grunnskolene, med nye verktøy og ny praksis. 
 
Pandemien har vist oss at grunnskolen må være forberedt på å sette i verk store og gjennomgripende endringer på kort tid. Den har også avdekket et behov for at alle skoler arbeider systematisk og gjennomgående med digital strategi, infrastruktur og kompetanse. Det har med andre ord blitt helt nødvendig for skoleledere å kjenne til og utforske de mulighetene og utfordringene digitalisering gir skolen, læreren og elevene. 
 
Behovet for omstilling ble omtalt i Kunnskapsdepartementets digitalingsstrategi for grunnskolen 2017-2021, som er nærmere beskrevet i PDF-dokumentet «Framtid, fornyelse og digitalisering».

Dette behovet blir ikke borte når grunnskolene vender tilbake til normale hverdager igjen.

– Den kompetansen Høgskolen i Østfold ønsker å tilby, vil være skreddersydd for å møte fleres behov for ny videreutdanning, sier høgskolelektor Marianne Hagelia (bildet).

To videreutdanninger i barnevern

Søknaden fra Avdeling for helse- og velferd er utformet i samarbeid med Statsforvalteren (tidligere Fylkesmannen) og lederen for barneverntjenesten i Fredrikstad. Den har således tatt høyde for å utforme en videreutdanning som synliggjør hvor skoen trykker i forhold til kompetansebehov.

De to planlagte videreutdanningene retter fokus mot de ulike elementene av endrings-, stabiliserings- og oppfølgingsarbeid når barn er under offentlig omsorg.

Mens den ene videreutdanningen vil føre til økt bevissthet og handlingskompetanse hva angår endringsarbeid, vil den andre videreutdanningen føre til økt bevissthet og handlingskompetanse knyttet til de administrative og lovmessige rammer som regulerer oppfølgingsarbeidet i praksis.

Videreutdanningene vil også potensielt ha en forebyggende effekt hva angår gjentatte flyttinger for barn, raskere tilbakeføringer i enkeltsaker, og bedre tilrettelegging for kontakt mellom barn og foreldre i saker hvor barn er under offentlig omsorg.

Barnvernsprosjekt i sju faser

Prosjektet beskriver HiØs Avdeling for helse- og velferd som planlagt slik:
Fase 1: Omhandler utvikling av styringsdokumenter for begge videreutdanninger, og utføres i perioden 1. august til 31. desember 2021.
Fase 2: Omhandler utvikling av undervisningsmodulene for begge videreutdanningene, og utføres i perioden 1. januar til 31. juli 2022
Fase 3: Piloteringen i fase 3 inngår som en viktig del av gjennomføringen av fase 2, og er anslått til perioden fra mars til juni 2022
Fase 4: Spredningsarbeid handler om å synliggjøre videreutdanningene og rekruttere studenter for deltakelse
Fase 5: Pilotering av videreutdanningene. Vi legger opp til en full gjennomføring av videreutdanningene som del av utviklingsarbeidet, hvor deltakerne får flere stoppunkt for evaluering underveis i deltakelsen.
Fase 6: Drift av videreutdanningene. I tråd med BFDs satsningsperiode for kompetanseløft i barnevernet, søker vi om drift av videreutdanningene for perioden august 2023 til juni 2025. Dette inkluderer fem kull i hver videreutdanning, totalt tilbud til 500 barnevernsarbeider
Fase 7: Avsluttende arbeid og rapportering
 

Publisert 30. juni 2021 13:01 - Sist endret 6. nov. 2022 20:48