- Klassemiljøet har vært helt unikt

Rakel Elisabeth Filtvedt har bakgrunn som siviløkonom, men ønsket å bytte karriere og bli lærer. Nå studerer hun Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) på deltid og kombinerer dette med å være småbarnsmor til to. Studiet har gjort henne bedre rustet til å ta fatt på lærerrollen, men også å håndtere ting man møter i det daglige livet. 

Bilde av Rakel, student på Praktisk-pedagogisk utdanning ved Høgskolen i Østfold

Foto: Privat

Hvorfor valgte du å studere Praktisk-pedagogisk utdanning ved Høgskolen i Østfold?

- Jeg valgte PPU ved høgskolen i Østfold fordi jeg har hørt utrolig mye bra om lærerutdanningen der. I tillegg var det viktig for meg å ha muligheten til å gjøre det på deltid, og da ble Halden. I tillegg har jeg familie og gode minner fra barndommen og gledet meg til å bo litt i Halden mens det var samlingsuker med muligheten til å fokusere 100% på studiene de ukene jeg måtte det. Som småbarnsmor var det supert med noen dager i ny og ne hvor jeg kunne begrave meg i teori, pedagogikk og didaktikk.

"Jeg er tryggere på meg selv som klasseleder, og mener at de vi har blitt påvirket og preget av de siste to årene gjør oss robuste til å møte en veldig mangfoldig skolehverdag." 

Rakel Elisabeth Filtvedt, student på Praktisk-pedagogisk utdanning ved Høgskolen i Østfold

Hvordan vil du beskrive Praktisk-pedagogisk utdanning?

- PPU er for meg en prosess. Jeg er ikke den samme mitt siste semester som jeg var ved mitt første semester. Jeg vil si at jeg har gått igjennom en slags naturlig utvikling og hele tiden går jeg gjennom prosesser som gjør meg bedre rustet til å både ta fatt på lærerrollen, men også å håndtere ting man møter i det daglige livet. 

På hvilken måte tenker du at utdanningen vil være verdifull i din yrkespraksis?

- Siden jeg ønsker å jobbe som lærer, så er PPU "siste skanse" for å kunne gjøre det jeg ønsker. Jeg har valgt å bytte karriere fullstendig, og trengte både fagene, praksisen samt prosessene man går igjennom for å kunne bli en egnet og motivert lærer. I tillegg føler jeg at jeg har blitt utstyrt med en utrolig fin og viktig verktøykasse som jeg kommer til å bruke når jeg begynner å jobbe som lærer. Jeg er tryggere på meg selv som klasseleder, og mener at de vi har blitt påvirket og preget av de siste to årene gjør oss robuste til å møte en veldig mangfoldig skolehverdag. 

Hva liker du best med studiet?

- Jeg liker veldig godt både diskusjonene vi har, men spesielt mine medelever og kullkoordinator. Man kommer nær mennesker man ellers ikke ville ha møtt og man lærer utrolig mye ved å bli kjent med så mange forskjellige mennesker fra hver sine egne fagfelt. Klassemiljøet har vært helt unikt og det kommer til å være et tomrom når man er ferdig. I tillegg mener jeg at de som har undervist og forelest for oss er i en egen liga. Jeg opplever at jeg har blitt eksponert for, og opplært i, utrolig viktig tematikk som er veldig relevant for det å jobbe i skolen i 2024 og alle dens utfordringer som man møter på. Jeg tror at kombinasjonen av fagartikler og forelesere gjør meg rustet til å være en dyktig lærer der fremme. 

Hvordan opplever du studentmiljøet?

- Det er et godt studentmiljø. Selv om man ikke nødvendigvis engasjerer seg i alt som er arrangert og tilrettelagt for studentene, så møter man veldig mange fine mennesker som man ønsker å ha relasjoner med resten av livet. 

Har du noen tips og råd til andre som vurderer å ta studiet?

- Gå inn i studiet med et ønske om å lære mest mulig, men vit at det blir to like fantastiske år, som det blir krevende. Jeg anbefaler alle som har et ønske om å undervise og være lærer, og kun mangler PPU - om å bare gjøre det. Spesielt på HiOF. Det kommer jeg aldri til å angre på at jeg har gjort. Jeg har flere klassevenner som ikke ønsker å bli lærere etter endt PPU utdanning, men selv de angrer ikke på at de tok studiet, da de opplever det som utrolig relevant i andre stillinger og jobber de har. Både innenfor opplæring, men også det å håndtere ulike arbeidsplasser og miljøer. 


Aktuelle lenker:

Publisert 20. feb. 2024 10:28 - Sist endret 20. feb. 2024 10:59