Behov for språklærere i skolen

Ola Dahl Jensen anbefaler andre å ta spansk. Etter praksis i grunnskolelærerutdanningen skjønte han at det er behov for språklærere i skolen – og at det vil være behov også i framtiden.

Bilde av studenten Ola Dahl Jensen

ENGASJERT SPANSKLÆRER: Man må ikke snakke flytende for å være en god språklærer, sier Ola Dahl Jensen. (Foto: Mia Hansen)

Hvem er du og hva studerer du?

Jeg heter Ola Dahl Jensen, er 24 år og studerer grunnskolelærerutdanningen for 5. til 10. trinn. Jeg går femte året, så jeg har bare masteren igjen før jeg er ferdig på Høgskolen i Østfold.

Strategisk valg

Hvor kommer interessen din for fremmedspråk fra?

Det begynte egentlig ganske tidlig, for vi har et familiehus i Spania. Jeg har vært i Spania siden jeg var liten gutt, og jeg ble veldig opptatt av språket helt fra starten. Jeg valgte også spansk på ungdomsskolen og videregående. Deretter har interessen min for spansk egentlig bare utviklet seg fra den gang til nå.

Visste du da du begynte på lærerutdanningen at du ville velge spansk?

Nei, det visste jeg ikke. Jeg valgte først matte som masterfag, og så kroppsøvning. Det tredje valget kom litt senere i semesteret. Da begynte jeg å tenke på muligheten til å ta et fremmedspråk. Når jeg har vært i praksis og jobbet som vikar, har jeg hørt at det er behov for språklærere i skolen – og at det vil være behov framover. Så det var et litt strategisk valg med tanke på jobbmuligheter i framtiden.

Hva er god språkundervisning for deg?

Jeg tenker at god språkundervisning er når elevene får mulighet til å utforske og utvikle sitt eget språk. At det ikke bare er jeg som lærer som skal bestemme hva vi skal lære, men også hva elevene har lyst til å lære. Og så tenker jeg at god språkundervisning er å skape trygge læringsmiljøer og trygge rammer for elevene. Språk er noe nytt for veldig mange. Spansk kan føles litt utrygt, men da gjelder det å skape trygge rammer rundt undervisningen, hvor elevene tør å prøve og feile. Fordi det å gjøre feil og si noe feil, syns jeg må sees på som noe positivt.

Når jeg har vært i praksis og jobbet som vikar, har jeg hørt at det er behov for språklærere i skolen – og at det vil være behov framover. Så det var et litt strategisk valg med tanke på jobbmuligheter i framtiden.

Aktiv læring

Må man kunne snakke språket flytende?

Nei, jeg har erfart gjennom praksis at man faktisk klarer å være en god språklærer, selv om man ikke snakker flytende. Og det er jeg veldig takknemlig for. Hvis elevene spør meg om noe jeg ikke kan svare på, så tenker jeg at vi finner ut av det sammen. Det er viktigere å ha en positiv innstilling. Så ikke vær redd for å velge spansk, er det jeg prøver å få fram. Man må ikke snakke flytende for å være en god språklærer.

Noen mener at fremmedspråk egner seg godt for aktiv læring. Hva tenker du om det?

Jeg tenker absolutt det finnes mange muligheter for aktiv læring i fremmedspråk. Det er fint med undervisning som legger til rette for litt praktiske ting, og som man faktisk kan få nytte av når man drar til et spansktalende land. Jeg har blant annet brukt oppgaver om det å dra på restaurant og bestille. Vi har da arrangert en situasjon i klasserommet der elevene spiller at vi drar på restaurant: De møter kelneren i døra, bestiller et bord, mat og drikke og spør om regninga. Sånne nyttige ting som de faktisk kan bruke, tenker jeg er viktig. Men selvfølgelig må det jobbes med verbbøyninger og ordforråd i tillegg. God variasjon er kanskje et nøkkelpunkt. Elevene lærer på veldig mange ulike måter, og for å kunne treffe flertallet, så synes jeg variasjon er viktig.

Hvis elevene spør meg om noe jeg ikke kan svare på, så tenker jeg at vi finner ut av det sammen. 

Jobb i Spania

Hvordan ser din fremtid ut?

Jeg har selvfølgelig lyst til å være lærer. Jeg stortrives i det yrket, og jeg har en drøm om å jobbe som lærer i Spania. Det er noe som heter Den norske skolen. Det finnes norsk skole både på Kanariøyene i Arguineguín, men også i Marbella på fastlandet, og andre steder. Det hadde vært kjempekult – å jobbe i Spania og å snakke spansk, samtidig som man hadde fått lov til å være lærer! Men hvis det ikke blir dét, så ser jeg for meg en ungdomsskole, for jeg har lyst til å bruke spansken.

Har du noen råd til studenter som lurer på om de skal ta fremmedspråk i lærerutdanningen?

Jeg er veldig, veldig fornøyd med å studere spansk gjennom Høgskolen i Østfold, og jeg vil anbefale alle på det sterkeste å ta det som et emne. Jeg har også sett hvordan elevene reagerer positivt på faget. Det er jo et verdensspråk, og det er veldig mange som snakker spansk i verden. Ser du på Sør-Amerika så er det et veldig utbredt språk, så man kan kommunisere med ganske mange ved å kunne spansk. Du kan se på søknadene i ungdomsskoler og på videregående at det er spansk som er et av de mest populære fagene som elevene søker seg til. Så det er jo et behov for spansklærere også i fremtiden.

Av Annelie Axén
Publisert 12. mars 2024 15:42 - Sist endret 14. mars 2024 13:03