– En ideell avslutning på et femårig studieløp

Og en svært viktig erfaring å ta med seg når man skal inn i arbeidslivet. Det sier student Joakim Spro om erfaringen med skoleovertakelse. En praksisopplevelse alle grunnskolelærerstudenter får oppleve siste året på studiet.

Martin Aamodt, Karoline Nordbø og Joakim Spro, delte på lederrollen som henholdsvis rektor og inspektør under skoleovertakelsen. Foto: Nina Fredheim/HiØ. 

Skoleovertakelsen i grunnskolelærerutdanningene trinn 1-7 og 5-10 ble høsten 2023 gjennomført for åttende gang.

I alt var 114 studenter fra grunnskolelærerutdanningene med på skoleovertakelse på en ungdomsskole i Fredrikstad og en barneskole i Halden i slutten av oktober.

Under skoleovertakelsen får studentene i oppgave å samarbeide om alle sidene av undervisning og skolehverdagen.

Dette innebærer også det å håndtere aktiviteter og hendelser som foregår utenfor klasserommet, som for eksempel elevkonflikter, foreldresamarbeid, elev- og foreldresamtaler og andre uforutsette og planlagte episoder.

Rustes for arbeidslivet

– Alle kirurger må en dag ta sitt første kutt alene, og alle bussjåfører må kjøre sin første tur alene en gang. Denne uka kan sees på som vår første tur alene, hvor vi virkelig får prøvd oss i det yrket vi forhåpentligvis skal jobbe med i lang tid fremover, forteller lærerstudent Martin Aamodt.

Han var en av de tre studentene som delte på rektor- og inspektørrollen under skoleovertakelsen på en ungdomsskole i Fredrikstad denne høsten.  

Han forteller at andre praksisperioder under studietiden består av at man følger en lærer, da gjerne i en gruppe på flere studenter, noe som gjør at erfaringene ikke blir like realistiske.

­– Denne uken er nyttig for å kjenne på hvordan det er å stå alene i klasserommet.

Christer Stenersrød fikk mulighet til å undervise i matematikk for elever på 9. trinn. Foto: HiØ.

Medstudent Joakim Spro, som også var endel av lederteamet under skoleovertakelsen, er enig i at praksisen er nyttig.

– I en ordinær praksisperiode lærer man ofte om klasseledelse og fagdidaktikk, ofte innenfor trygge og forutsigbare rammer, sier han.

Og legger til:

– I en skoleovertakelse får man et mye større ansvar som det å drive med skole-hjem samarbeid, sette seg dypere inn i skolerutiner og organiseringen av utviklingsarbeid, eller det å måtte ta ansvar når uforutsette situasjoner oppstår.

Han forteller at de får muligheten til å vise profesjonelt skjønn på en helt annen måte uten veileder til stede. Dette er svært viktig erfaring å ta med seg når de snart skal ut i arbeidslivet.

Bratt læringskurve

– Det har vært en hektisk uke med mye lærdom, forteller lærerstudent på Martin Aamodt.

Han forteller at han og medstudentene er fornøyde med å ha fått et så stort ansvar som de har måttet takle.

Martin Aamodt var leder for 60 studenter som skulle fordeles på ulike roller. Her viser han hvordan de har organisert fordelingen av fag og andre oppgaver gjennom uken. Foto: HiØ.

– For oss i studentledelsen så har læringskurven vært bratt, med mange nye aspekter i forhold til hvordan ledelsen på skolen jobber kontra lærerne. Det har oppstått en rekke situasjoner, både ønskede og uønskede, som jeg tørr påstå at vi reagerte raskt og rutinemessig på, sier Aamodt.

Mange studenter jobber som lærervikar ved siden av studiet og har til en viss grad kjent på hvordan det er å stå alene i et klasserom.

– Det at vi i tillegg må stole på egen opplæring og kunnskap gjør at vi virkelig får testet hva vi kan i løpet av en slik uke. Det å teste ut rektorrollen er noe jeg ser på som en god erfaring å ta med meg når jeg straks skal ut i arbeidslivet sier han.

– Utrolig spennende og lærerikt!

Under skoleovertakelsen underviste Dina Braunstein i norsk, KRLE og sal og scene.

Lærerstudent Dina Braunstein i en pause på lærerværelset under skoleovertakelsen. Foto: HiØ.

– Det å få en sånn opplevelse var utrolig spennende og lærerikt. Endelig fikk vi kjenne på hvordan det faktisk er å være i arbeidslivet som lærer, forteller Braustein.

Hun forteller at studentene har fått erfare mye gjennom andre praksisperioder, men det har ikke vært i nærheten av de erfaringene de fikk under overtakelsen.

Hun legger til:

– Det er mer ansvar og man får større frihet. Vi står i en del uforutsette situasjoner hvor vi får utfordret evnen til å ta raske og gode beslutninger. Erfaringsbasert læring har i dette tilfellet vist seg å fungere veldig godt.

– Dette er en opplevelse jeg absolutt ikke ville vært foruten!

Styrket samholdet mellom studentene

Karoline Nordbø, en de tre studentene, i leder-teamet syntes opplevelsen har gitt et realistisk bilde på arbeidslivet og lærerhverdagen, og ikke minst styrket samholdet i studentgruppa.

– Vi som går på grunnskolelærerutdanning trinn 5-10 har hatt mange forskjellige fag underveis i studiet der vi ikke har vært samlet, i tillegg til at vi har vært et «koronakull» som har gått glipp av mye sosialt de første studieårene. Så dette har virkelig vært bra for samholdet, forteller Nordbø.

Det var god stemning på lærerværelset i pausene. «Rektor» Martin Aamodt, stående i grå skjorte og hvitt-skjorte, tar en prat med «lærerne» om hvordan det går. Foto: HiØ.

«Rektor» Aamodt er enig i at opplevelsen var viktig for samholdet.

– Jeg kommer til å ta med meg som et godt minne fra skoleovertakelsen hvordan mine medstudenter taklet vanskelige situasjoner, og hvordan vi jobbet som et team for å løse de problemene som oppstod underveis, sier Aamodt.

Takk for tilliten!

«Rektor» Spro syntes uken har vært utfordrende og hektisk, men er glad for lagarbeidet.

– Jeg mener at alle situasjonene jeg har havnet i denne uken og måttet håndtere, har lært meg utrolig mye.

De fleste vokser under ansvar, og Spro syntes at denne uken har bidratt til at hele studentgruppen har hatt god progresjon.

Han et takknemlig for tilliten studentene har fått ved å ha ansvaret for skolen uten veiledere til stede.

– Det betyr at de har tillit til at vi, på slutten av et femårig studieløp, har tilegnet oss den kompetansen som skal til for at vi kan løse oppdraget vårt på en god måte, understreker han.

Ann-Michelle Hult fikk prøve seg som musikklærer under skoleovertakelsen. Foto: HiØ.

Forskning viser godt læringsutbytte

­– Årlig rapporterer studentene om at skoleovertakelsen gir dem stort læringsutbytte, forteller Magne Skibsted Jensen, fagansvarlig for skoleovertakelse ved Fakultet for lærerutdanning og språk ved Høgskolen i Østfold.

Opplevelsen gir dem ytterligere erfaringen med å samarbeide med ledere og lærere ved vertsskolene og det å samarbeide seg imellom som et lærerteam, forteller han.

Magne Skibsted Jensen, fagansvarlig for skoleovertakelse ved Fakultet for lærerutdanning og språk.

Forskning på erfaring som studentleder under skoleovertakelsen viser at studentene får bedre oversikt over skolens kompleksitet og organisering, og at de opplever større grad av selvstendighet som lærere og ledere.

– Flere studentledere melder også om økt motivasjon for å søke lederstillinger i framtiden, mens andre ønsker seg tilbake til klasserommet.  De systematiske evalueringene viser også at skoleovertakelsen som praksisform bidrar til økt motivasjon til læreryrket, forteller Skibsted Jensen.

 

Studentene fyller blant annet rollene som assistenter, sosiallærer, spes.ped-lærere, IKT- ansvarlig og mat- ansvarlig, under skoleovertakelsen. Her er Mariel Pedersen og Helene Lieng Bergan på skolekjøkkenet og veileder elever som lager mat til kantina. «Rektor» Martin Aamodt tar en prat med elevene. Foto: HiØ.

Studentene Mattis Lundberg, Emil Leonard Torvund Olsen og Astrid Elise Dangstorp på vei ut for å ha inspeksjon i et friminutt. Foto: HiØ.

Fakta om skoleovertakelsen

  • Gimle skole har vært vertsskole for 1-7 utdanningen gjennom alle årene, mens Strupe ungdomsskole var vertsskole for 5-10 utdanningen de to første årene. I 2017 overtok Haugeåsen ungdomsskole og har vært vertsskole siden da.
  • Skoleovertakelsen starter våren i 4. årskull med to dager på campus som består av oppstarts- og planleggingsdag. Studentene får en grundig orientering om ansvarsoppgaver knyttet til planlegging og gjennomføring.
  • Studentene får møte skoleledere fra vertsskolen de skal til. Her ble studentene oppmuntret og oppfordret til å søke på utlyste studentlederstillinger under overtakelsen.
  • Etter intervjurunder og ansettelser av lederstillinger ved vertsskolen, leder studentlederne første planleggingsdag i april, med fordeling av team og ansvarsoppgaver til de øvrige studentene.
  • På høsten i 5. årskull blir skoleovertakelsen gjennomført over tre uker. Studentgruppene har planleggingsdag på campus under ledelse av studentlederne. Deretter foregår all praksis på vertsskolene. Det består av tre «bli kjent dager» og en siste forberedelsesdag.
  • I de påfølgende to ukene er studentene fullt og helt ansvarlige lærere for undervisning og for ledelse ved vertsskolene. En uke med veiledet praksis med praksislærere til stede og en uke hvor de overtar skolene fullt og helt på egenhånd.
  • I grunnskolelærerutdanningene har både Universitetet i Agder, NTNU og Høgskulen i Volda skoleovertakelse.

Referanse:

Fjeld, H., Hafstad, S.S., Jensen, M.S. & Ramberg, L. (2021) Vanskelig å forestille seg hvordan det er å være i ledelsen før man er der» - En studie om studenters erfaringer som skoleledere i skoleovertakelse. I Norsk pedagogisk tidsskrift Volum 105.(5) s. 482-494. 2021. I temanummeret; Mellom reformer – Kunnskapsmegling i lys av ulike perspektiver og forsøk med partnerskap mellom universitets- og høgskolesektoren og skolesektoren. https://www.idunn.no/doi/10.18261/issn.1504-2987-2021-05-06 

Av Nina Skajaa Fredheim
Publisert 6. nov. 2023 11:14 - Sist endret 6. nov. 2023 11:14