Hvordan ta et valg som avgjør hverdagen din fem år frem i tid?

Få et innblikk i Inas spennende studentreise på Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7. Hun skriver nå masteroppgave og har vært engasjert både som fadderleder og i studentpolitiske verv i løpet av studietiden.

Foto: Privat

Hva heter du og kan du fortelle litt om deg selv? 

- Mitt navn er Ina Adele Fiskerstrand, og jeg er nå på mitt 5 år ved Høgskolen i Østfold. Det høres lenge ut ikke sant? Vel, jeg kan ikke begripe hvor alle ukene, semestrene og årene har blitt av. Jeg studerer til grunnskolelærer for trinn 1-7, og er endelig i gang med masteroppgaven min i profesjonsrettet pedagogikk. Veien fra det store valget om å søke meg inn på lærerutdanningen, uten å være bombesikker på at dette var riktig vei for meg, til at jeg nå får frysninger av å gå inn som lærer i et klasserom, har vært overraskende godt tilrettelagt.

"Jeg føler at vi alle har en oppfatning og et forhold til hva en lærer gjør, men igjen så er disse erfaringene ofte gjort som elev. Det er mye mer som skjer bak kulissene i lærerprofesjonen, enn det vi har opplevd i et klasserom bak en pult! "

Ina Adele Fiskerstrand, lærerstudent på Høgskolen i Østfold

Hvordan vil du beskrive det å være student på Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7?

- Jeg husker godt de første forelesningene på høgskolen, hvor det virket så fjernt å velge de fremtidige undervisningsfagene mine og masterfaget mitt, før jeg i det hele tatt hadde vært alene i et klasserom med elevansvar. Hvordan skulle jeg kunne ta et valg som avgjør hverdagen min fem år frem i tid? Heldigvis er ingenting skrevet i stein, og jeg fikk fort bekreftet at jeg senere i livet kan fylle på med alle fag jeg eventuelt må ha valgt bort. Noe av mye som er flott ved lærerutdanningen på Høgskolen i Østfold, er at vi var fort ute i praksis. Riktig nok så var mye av første praksisperiode kun observasjon, men jeg fikk tidlig et reelt innblikk i lærerhverdagen. Det tok ikke mange ukene før jeg var sikker på at dette er absolutt noe for meg, mens andre fant fort ut at dette ikke passet for seg. Jeg føler at vi alle har en oppfatning og et forhold til hva en lærer gjør, men igjen så er disse erfaringene ofte gjort som elev. Det er mye mer som skjer bak kulissene i lærerprofesjonen, enn det vi har opplevd i et klasserom bak en pult! 

Hvordan opplever du studentmiljøet?

- Jeg valgte tidlig å engasjere meg i studentmiljøet på Høgskolen. Alt begynte med at jeg ønsket å lage en bedre Fadderuke enn hva jeg selv hadde fått, så jeg ble Fadderleder. Etter fantastiske opplevelser fra dette vervet så klarte jeg ikke å gå tilbake til å være en «ordinær» student i gangene. Jeg fikk så mye informasjon og sosiale kontakter ved å bruke stemmen min som student, at jeg ønsket å engasjere meg videre i studentpolitikken. Jeg pynter ikke på sannheten når jeg sier at min opplevelse av å være student har blitt så positiv grunnet valget om å engasjere meg. Jeg bor i Sarpsborg, så jeg pendler til og fra skolen hver dag. Etter at jeg engasjerte meg studentpolitisk, og fikk en enorm krets av venner og kontakter, så gledet jeg meg plutselig mye mer til å komme på høgskolen. Jeg gikk fra å være ei som dro hjem rett etter forelesning, til å benytte meg av de mange morsomme og sosiale tilbudene på campus. Det var ikke bare arbeidskrav, forelesninger, praksis og eksamen lenger, men det var plutselig et studentliv. Helt ærlig, fem år er lenge om man ikke skal ha det gøy underveis. 

"Jeg pynter ikke på sannheten når jeg sier at min opplevelse av å være student har blitt så positiv grunnet valget om å engasjere meg."

Så kan du jo lure på hvor mye tid har man til å leve utenfor studiene? For meg har det vært veldig viktig å ikke bare tenke utdanning i fem år. Jeg pendler som sagt, og har derfor en kort vei til både venner fra før høgskolen, og familie. Jeg har faktisk aldri vært så sosial før, som det jeg har fått muligheten til å være som student.

Det flotte med høyere utdanning er at man er selv ansvarlig for hverdagen sin, og det forventes mer selvdisiplin. Jeg har jobbet 50% ved siden av disse årene som student, og likevel fått tid til å studere, engasjere meg og være med på alt jeg ikke ville gå glipp av. En gylden regel kan vel være at man får tid til det man ønsker å ta seg tid til. 

Hva vil du si til andre som vurderer lærerutdanning ved HiØ?

- Høgskolen i Østfold er jo ikke den største i landet, og dette ser jeg på som utrolig positivt. Alle foreleserne mine har kunnet navnet mitt, og vi har hatt like mange dager i klasserom som i auditorium. Det åpner for muligheten til å bli kjent med de du går i klasse med, og terskelen for veiledning er veldig lav. Jeg har følt meg sett, hørt og prioritert ved lærerutdanningen på HiØ, og vil på det sterkeste anbefale utdanning her!


Aktuell lenke:

Publisert 20. feb. 2023 10:01 - Sist endret 21. feb. 2023 08:41