Kjell Ove Hauge har tatt PPU ved Høgskolen i Østfold, og er i dag rektor ved Oslos største og mest mangfoldige videregående skole - Kuben. Et vikariat i Osloskolen gjorde at Kjell Ove skiftet karriere og ble lærer, og senere rektor. Han er opptatt av elevstyrt undervisning og medvirkning, og fokuset han fikk ha på dette i PPU-studiet, har dannet grunnlaget for mye av hans virke som lærer og rektor.
Studenthistorier
Anna Cecilie Aarsund Eriksen studerer Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 med norsk som masterfag ved Høgskolen i Østfold. Det beste med studiet mener hun er den gode kombinasjonen av teori og praksis, da hun blir forberedt på hva som forventes av henne når hun skal ut i jobb som lærer.
Ola Dahl Jensen anbefaler andre å ta spansk. Etter praksis i grunnskolelærerutdanningen skjønte han at det er behov for språklærere i skolen – og at det vil være behov også i framtiden.
Rakel Elisabeth Filtvedt har bakgrunn som siviløkonom, men ønsket å bytte karriere og bli lærer. Nå studerer hun Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) på deltid og kombinerer dette med å være småbarnsmor til to. Studiet har gjort henne bedre rustet til å ta fatt på lærerrollen, men også å håndtere ting man møter i det daglige livet.
Hedvig Guren hadde praksis på en skole da hun skjønte hvor gøy det er å undervise i fransk. Nå tar hun nettstudier ved Høgskolen i Østfold fra Frankrike – og jobber med fransken når hun møter venner på kafé eller går i butikker.
Og en svært viktig erfaring å ta med seg når man skal inn i arbeidslivet. Det sier student Joakim Spro om erfaringen med skoleovertakelse. En praksisopplevelse alle grunnskolelærerstudenter får oppleve siste året på studiet.
God oppfølging og aktive timer preger undervisningen på grunnskolelærerutdanningen. Visar Peci tar tysk som masterfag, og anbefaler flere å utdanne seg til fremmedspråklærere.
Kjetil Nøding Stensvik har en allsidig studie- og yrkesbakgrunn, men fant ut at han trivdes aller best når han kunne dele sin kunnskap med ungdommer. Dette la grunnlaget for et ønske om å bli lærer og søke seg inn på Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) ved Høgskolen i Østfold.
Linn Mari Thøgersen jobber som assisterende rektor på en barne- og ungdomsskole og ble oppfordret av egen leder til å søke praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPUY) ved Høgskolen i Østfold. Nærhet til campus og at studiet var på deltid, gjorde det mulig å kombinere jobb, skole og livsstil.
Elin Solgaard Høye er glad i å formidle og valgte praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag ved Høgskolen i Østfold, med et ønske om å bli lærer. I studieløpet oppdaget hun verdien av å kombinere sin tidligere yrkespraksis som sykepleier og pedagogisk kompetanse. I dag jobber hun som rådgiver hos Sykehuset Østfold og får benyttet både sitt potensiale som pedagog og fagutøver.
Madeleine Høitomt-Oftebro Rasmussen er student på Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 ved Høgskolen i Østfold (HiØ). Hun skriver nå sin masteroppgave om noe av det som opptar henne aller mest, nemlig bruken av hund som pedagogisk ressurs i skolene. Parallelt med skrivingen er hun også engasjert i flere studentverv. Etter tilslag på 8 faste lærerstillinger på 20 jobbsøknader, venter nå nye utfordringer som kontaktlærer på drømmearbeidsplassen fra august.
Maka Dolidze studerer Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) ved Høgskolen i Østfold, samtidig som hun er medieviter og samfunnsengasjert lærer. Hun brenner sterkt for språk, kultur og rettferdighet og har en erfaringsbasert tro på at skole er nøkkelen til et bedre samfunn. Studieårene ved HiØ trekker hun frem som noen av de beste hun har opplevd. For øyeblikket er hun i praksis ved Den Norske Skole Gran Canaria.
Få et innblikk i Inas spennende studentreise på Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7. Hun skriver nå masteroppgave og har vært engasjert både som fadderleder og i studentpolitiske verv i løpet av studietiden.
Pegah tok sitt studievalg med utgangspunkt i personlige egenskaper. I dag studerer hun Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning ved Høgskolen i Østfold og har ambisjoner om både videre masterstudier og ta del i aktiv forskning i fremtiden.
Cathrine elsker å jobbe med både små og store mennesker og liker å bli utfordret i en variert hverdag. Gjennom praksis og studiet i Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning ved Høgskolen i Østfold får hun nettopp dette og har i tillegg åpnet en helt ny verden i å se hvilke muligheter barn har.
Henrik Arne Lie bestemte seg allerede på ungdomsskolen at det var lærer han skulle bli. Nærhet til hjemstedet var avgjørende, da han valgte å bli lærerstudent ved Høgskolen i Østfold.
Som barnehageassistent savnet Cecilie Lauritzen den faglige tyngden og bestemte seg for å utdanne seg til barnehagelærer. Nærhet til hjemstedet og familien var avgjørende, da hun valgte å studere ved Høgskolen i Østfold.