Spennende prosjektstart for studenter i BLU og GLU 1-7

Denne uka har studentene ved barnehagelærerutdanningen og GLU 1-7 hatt felles profesjonsdag med fokus på overgangen fra barnehage til barneskole. Dette er bare ett av flere ledd i et større prosjekt for studentene. 

Marte Richvoldsen, barnehagefaglig rådgiver i Hvaler kommune. Foto: Ane Linn Dahl-Nielsen 

Med barnet i sentrum

Med barnet i sentrum er et samarbeidsprosjekt mellom barnehagelærerutdanningen (BLU) og grunnskolelærerutdanningen 1-7 (GLU 1-7), og ble gjennomført for første gang i 2022. Målet med prosjektet er å legge til rette for at studentene på BLU og GLU 1-7 skal få kjennskap til hverandres kompetanse og faglige arbeid, for å sikre en god begynneropplæring og gode overganger for barna når de kommer ut som lærere.

Prosjektet består av to felles profesjonsdager, to dagers observasjonspraksis i barnehagen og to dagers observasjonspraksis i 1. klasse. Prosjektet strekker seg over 2. og 3. semester for studentene i begge utdanningene. 

Fotspor

Denne uka var det prosjektstart for en ny gruppe studenter. Siden dette var første gang studentgruppen møttes, startet de opp med en fotspor-øvelse i blanda grupper. Studentene lastet ned Fotspor-appen, hvor Steffen Tangen og Sigrid Hoveid hadde forberedt en enkel orienteringsrunde rundt høgskolebygget. Ved hver post lå det aktuelle spørsmål som studenten besvarte muntlig til hverandre. Noen spørsmål bidro til at studentene ble bedre kjent, f.eks.: Hvorfor har du lyst til å bli lærer? Andre spørsmål bidro til at studentene ble bedre kjent med hverandres utdanninger, og omhandlet f.eks. studentenes forventninger til de ulike rollene barn og barnehagebarn (i barnehagen) og elev (i skolen). 

Forberedelse til barnehagepraksis

Tema for profesjonsdagen var forberedelse til barnehagepraksisen, som kommer to uker etter påske. Steffen Tangen og Ragnhil Næsje innledet om bakgrunnen for prosjektet, og pekte blant annet på viktigheten av at samarbeidet mellom barnehagelærere og grunnskolelærere starter allerede i utdanningen.

Deretter overtok tre ansatte i Hvaler kommune, som har arbeidet aktivt med overgangen mellom barnehage og skole i kommunen. De tre var Marte Richvoldsen, barnehagefaglig rådgiver i Hvaler kommune, Christina (Kikki) Bekker, pedagogisk leder i Asmaløy barnehage, og Cathrine Olsen, teamleder for 1.-2. trinn på Hvaler barne- og ungdomsskole

Bildet viser hhv. Marte, Kikki og Christine som står foran en storskjerm med presentasjonen deres.
Marte Richvoldsen, Christine (Kikki) Bekker og Cathrine Olsen forteller hvordan de arbeider for at barn skal få en god overgang mellom barnehage og skole i Hvaler kommune. Foto: Ane Linn Dahl-Nielsen.

Overgangslærere og overgangskoffert

Bildet viser en liten lekekoffert for barn.
Overgangskofferten som barna har med fra barnehagen til skolen. Foto: Marte Richvoldsen

Marte, Kikki og Cathrine fortalte om overgangsprosjektet de har jobbet med i kommunen. De snakket blant annet om hvordan de bruker overgangslærere, som er en lærer fra barnehagen som følger barna over til skolen de første dagene i 1. klasse, og hvordan dette trygger barna i møte med skolen. De snakket også om overgangskofferten som brukes i både barnehagene og på skolen. Barnehagelæreren og læreren i skolen forbereder innholdet i kofferten sammen. Kofferten kan inneholde sanger, rim og regler, leker, konkreter og spill. Barna blir kjent med innholdet i barnehagen og møter det igjen i skolen. Kommunen har erfaring med at dette er ett av flere elementer som kan være med på å skape trygghet for barna i overgangen fra barnehagen til barneskole, når så mye annet er nytt.

Studentene i barnehagelærerutdanningen og GLU 1-7 skal ut i barnehager og førsteklasser i hele Østfold i prosjektet. Dette semesteret er det praksis i barnehagen, til høsten er det praksis i 1. klasse.  

Les mer:

Av Veronika Knigge, Lin Ramberg og Irene Felde Olaussen
Publisert 24. mars 2023 12:06 - Sist endret 24. mars 2023 13:23