Planlegging for læring - et prosjekt i regi av KUPP

Vår gruppe kalles «Planlegging for læring» og er en del av KUPP-prosjektet (Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap).

Foto: Sigrun Staal Hafstad 

Vi er en gruppe som totalt sett innehar mange ulike roller i et skole- og utdanningsløp, eksempelvis fra hele grunnskolen, PPT og egen høgskole. Vi har også en student med i prosjektet.

Vi ønsker å sette fokus på hvordan vi planlegger for god læring gjennom utforming av ulike elevaktive læringsarenaer. Prosjektet har som mål å bevisstgjøre gruppemedlemmenes egne institusjoner i planlegging og utprøving av aktive læringsarenaer og -metoder som utfordrer og bryter med den tradisjonelle utformingen av klasserommet, samt å drive videre utprøving og utforsking med interesserte samarbeidspartnere.

Vi har utarbeidet noen kriterier for tilrettelegging på læringsarenaene: 

  • Innby til (helst variert) bevegelse, enten ved bruk av læringsaktiviteter i uterommet eller fysisk aktiv læring innendørs 
  • Læringsinnholdet og læringsaktiviteter må forankres i læreplanen - spesielt overordnet del med fokus på inkluderende læringsmiljø 
  • Hensiktsmessig sammenheng mellom mål, aktivitet og arena 
  • Gi rom for å variere arbeidsstasjoner underveis i en økt (elevmedvirkning) 
  • Lekende og/eller utforskende tilnærming til læring

Forskningsmetode og datainnsamling

Knyttet til forskning, har vi diskutert noen problemstillinger vi kunne tenke oss å arbeide med.  Forskningsmetode kan inkludere survey, intervju og observasjon. 

Det foreligger foreløpig ingen innsamlede data, men med gruppas sammensetting har vi mulighet til å undersøke hvordan de alternative læringsarenaene erfares på ulike nivåer.

Temaer eller eksempler på problemstillinger

Temaet er aktuelt i alle fag. I prosjektgruppa har vi faglærere fra høgskolen som representerer fagene engelsk, norsk, kroppsøving, pedagogikk og matematikk. Problemstillingene kan knyttes direkte til fagene eller til pedagogikk. 

Mulige problemstillinger er:

  • Hvordan oppleves/erfares de nye læringsarenaene (vi utvikler og utprøver) blant elever i grunnskolen? 
  • Hvordan opplever studenter å observere/lede undervisning på de nye læringsarenaene? 
  • Hvordan opplever grunnskolelærere å gjennomføre undervisning på de nye læringsarenaene? 
  • Hvordan opplever elever med spesielle behov undervisning på de nye læringsarenaene? 
  • Hvordan opplever høgskoleansatte å gjennomføre undervisning på nye læringsarenaer? 
  • Hvordan er skoleeiers og skoleledelsens holdning til å utvikle læringsarenaer i tråd med våre kriterier? 

Aktuelle fag

Alle fag er aktuelle, og vi har faglærere fra høgskolen i flere av masterfagene. Tilsvarende gjelder for faglærere i ulike skoleslag.

Hvor mange studentoppgaver er det aktuelt å koble til forskningsprosjektet

Vi kan håndtere 2-3 oppgaver (individuelt eller i par) avhengig av fag og interesse. 

Søknadsfrist

Studentene kan ta kontakt for videre informasjon.  Søknaden til gruppen skal sendes inn umiddelbart etter problemstillingsseminaret og skal inkludere en kort beskrivelse av hvorfor studenten(e) ønsker å forske på nye læringsarenaer, evt. hvilket fag, og et utkast til en problemstilling.

Kontaktperson-/er og evt. link til nettsted for prosjektet.

Monica Nordbakke  monica.nordbakke@hiof.no  

En av våre samlinger med vårt arbeid framkommer her: https://www.hiof.no/lusp/om/prosjekter/kupp/aktuelt/aktuelle-saker/2023/kupp-rundt-balet.html

 

Publisert 22. feb. 2023 11:52 - Sist endret 22. feb. 2023 11:53