Satsingsområdet Språk i opplæringa (ELLA/STAS)

Det strategiske satsingsområdet Språk i opplæringa ved HiØ inkluderer forskningsprogrammet ELLA (Education, Literature, Language) og utdanningssatsinga STAS (Språkutdanning på tvers av språk).

Kilde: Colourbox

I ELLA samles forskere med ulik bakgrunn og faglig innretning: lingvister, litteraturvitere og didaktikere som jobber med norsk/nordiske språk, engelsk, fransk, spansk, tysk og andre språk, spesialpedagoger, småbarnsvitere og andre pedagoger. Forskningsprogrammet er delt inn i tre temaområder:  SpråkkompetanserSpråkkulturer og Litteratur i kontekst. I STAS (Språkutdanning på tvers av språk) jobbes det med å øke kvaliteten i utdanningene, og dermed i skolene, gjennom å løfte fram likhetene mellom ulike språk og språkfag. Dette brede fokuset gjør det mulig på en ny måte å undersøke hele individets språklige kompetanse, å utforske forskjeller og likheter mellom ulike språkkulturer, og trekke inn didaktiske perspektiver sammen med mer disiplinfaglige.

 

For tiden pågår blant annet disse tre forskningsprosjektene innenfor ELLA og/eller STAS: Flerspråklige ressurser, Litteratur i krisens tid og Lærerstudenters grunntanker om språk. Alle disse prosjektene kan være relevante for masterstudenter innenfor de ulike språkfaga, men også f.eks. masterstudenter i småbarnsvitenskap, spesialpedagogikk eller andre masterfordypninger der den aktuelle tematikken er relevant.

Temaer og eksempler på problemstillinger

Prosjektet Flerspråklige ressurser sikter mot å skaffe mer kunnskap om individers flerspråklige kompetanse. I prosjektet samler vi inn data systematisk ved hjelp av ordfrie bildebøker og filmklipp, og ulike kommunikative oppgaver. På denne måten kan vi få sammenlignbar informasjon om ulike aspekter ved de språklige ressursene fra ulike typer talere, på alle språka de kan. Metodene kan brukes på morsmålstalere, arvespråkstalere, nybegynnere i f.eks. engelsk eller spansk osv. Studenter som vil delta i prosjektet, kan bidra både til datainnsamling og transkripsjon av materialet. Mulige problemstillinger i masterprosjekt kan handle om ordforråd, grammatikk, kommunikative strategier og narrativ kompetanse hos talerne på ett eller flere av språkene, og både som førstespråk, andrespråk og fremmedspråk. 

 

Prosjektet Litteratur i krisens tid setter søkelys på hvilken funksjon litteratur kan ha i møte med ulike kriser, både individuelle (for eksempel sykdom, traumer, flukt og migrasjon) og samfunnsmessige (for eksempel krig, naturkatastrofer eller politiske omveltninger). Vi undersøker blant annet hvordan litteratur kan adressere kriser og hvordan litteratur kan bidra til å øke vår forståelse for kriser. Vi stiller også spørsmålet om i hvilken grad litteratur er en problemløsningsdiskurs: Kan litteratur bidra til å løse kriser? Mulige problemstillinger i masterprosjekt kan være litterære utopier eller dystopier med bakgrunn i globale kriser, litterære tekster som tematiserer individuelle kriser eller hvordan bruk av litterære tekster i klasserommet kan bidra til kriseforståelse og engasjement. 

 

Lærerstudenters grunntanker om språk (LOS) omhandler lærerstudenters kunnskaper om og holdninger til språklig variasjon. I et arbeid med å videreutvikle emner med språklig fokus i 5-årig GLU, forsker vi samtidig på studentenes læring og perspektiver på vår egen undervisning. Det finnes mye forskning som viser at lærerstudenter mangler grunnleggende grammatikkunnskap som er svært viktig for faglig forståelse i en lærerprofesjon knytta til norskfaget og andre språkfag. Samtidig ser vi at studenter er høyst interesserte i å lære om f.eks. dialekter og språkendring, men er lite bevisste om holdninger til språklig variasjon. I undervisning om variasjon i og mellom språk er også et faglig metaspråk hos læreren viktig for å kunne snakke presist om temaene, men det er vanskelig for mange studenter å gå over til å snakke om språk med en mer vitenskapelig terminologi. Med LOS ønsker vi å forbedre egen undervisning, utvikle mer sammenhengende studieløp og forske på studenters læring om språk over tid – både i kunnskap om språkstrukturer og bevissthet og holdninger til språklig variasjon.

Aktuelle fag

Engelsk, fransk, norsk/nordisk, spansk, tysk eller andre språkfag, men også småbarnsvitenskap, spesialpedagogikk, allmenn pedagogikk og andre masterfordypninger der den aktuelle tematikken er relevant

Hvor mange studentoppgaver er det aktuelt å koble til forskningsprosjektet

Etter nærmere avtale. 

Søknad

Studenter som ønsker å skrive oppgave tilknyttet satsingsområdet Språk i opplæringa, kan kontakte den vitenskapelige ledelsen for ELLA eller STAS, se nedafor.

Kontaktpersoner og link til nettsted for prosjektet

ELLA: https://www.hiof.no/forskning/satsingsomrader/sprak-i-oppleringen/ella/ 

Ida Larsson (ida.larsson@hiof.no)

Daniel Lees Fryer (daniel.l.fryer@hiof.no)

Elin Nesje Vestli (elin.s.vestli@hiof.no)

Åshild Søfteland (ashild.softeland@hiof.no)

 

STAS:  https://www.hiof.no/forskning/satsingsomrader/sprak-i-oppleringen/stas/

Jessica P.B. Hansen (jessica.p.hansen@hiof.no)

Kristin Hagemann (kristin.hagemann@hiof.no

Publisert 7. mars 2024 10:08 - Sist endret 7. mars 2024 10:08