Programmering i matematikkfaget; muligheter og begrensninger.

Programmering har blitt en obligatorisk del av matematikkfaget fra og med skoleåret 20/21 gjennom fagfornyelsen. En av grunnene til å inkludere programmering er at det blir ansett for å være en viktig digital ferdighet å mestre for fremtidens samfunn.

Av den grunn har det vært en økende interesse for forskning på hvordan elever kan bruke programmering i matematikkfaget, samt hvilke holdninger, syn og kompetanse lærere har når det gjelder programmering. I dette prosjektet har vi som mål å få mer innsikt i hvordan opplæring i programmering skjer, fra begynneropplæring til lærerutdanning, hvordan lærere og lærerstudenter erfarer sammenhengen mellom matematikk og algebraisk tenkning som inkluderer programmering.  Skolens innføring av programmering etter LK20, der matematikk har fått et hovedansvar, virker inn på hva som nå skjer i lærerutdanning, og det som skjer i lærerutdanning får virkning i skolen. Derfor trengs det mer innsikt i hvordan programmering erfares i matematikkfaget, og hvilke kompetanser som behøves i alle ledd.  Derimot har det vært mindre fokus på lærerstudenters oppfatning og forståelse av programmering i matematikkfaget. Det vil være nødvendig å undersøke hvordan lærerstudentene kompetanse for å ta i bruk programmering i matematikkfaget, spesielt siden flere av disse vil bli ansett som ressurspersoner på det feltet når de kommer ut i skolen.

Mål:
Få mer innsikt i læreres og lærerstudenters erfaringer og kunnskap med å integrere programmering i matematikk og matematikkundervisning, og undersøke hvordan programmering i matematikkfaget framstilles i ulike offentlige dokument og læreverk.

Forskningsmetode og datainnsamling

For masteroppgave i dette prosjektet er flere forskningsmetoder og datainnsamlingsstrategier aktuelle, som for eksempel dokumentanalyse, lærebokanalyse, intervju av elever og lærere, observasjon av elever og lærere, og spørreskjema sendt ut til elever og lærere.  

Temaer eller eksempler på problemstillinger

  • Litteraturstudie om tidligere forskning på elevers og læreres erfaring og kompetanse i digitale hjelpemidler og programmering.
  • Dokumentanalyse om hvordan programmering blir fremstilt i styringsdokument, lærebøker og/eller emnebeskrivelser.
  • Intervju og/eller observasjon av elevers og læreres erfaringer og kunnskap om å integrere programmering i matematikk.
  • Spørreskjema om elevers eller læreres syn og oppfatning om bruk av programmering og algoritmisk tenkning i matematikkundervisning.
  • Utvikle implementeringsopplegg som kan brukes i skolen

Aktuelle fag

Matematikk, pedagogikk og IKT

Hvor mange studentoppgaver er det aktuelt å koble til forskningsprosjektet

Det er ingen begrensning.

Kontaktperson-/er og evt. link til nettsted for prosjektet.

Prosjektet er knyttet til forskningsgruppen Didaktikk i matematikk, naturfag og teknologi (DiMaNaTe): https://www.hiof.no/lusp/res/forskning/grupper/dimanate/index.html og Unge barn og begynneropplæring: https://www.hiof.no/lusp/slik/forskning/grupper/begynneropplering/index.html
 Kontaktpersoner er:

Odd Tore Kaufmann odd.t.kaufmann@hiof.no

Toril Eskeland Rangnes toril.e.rangnes@hiof.no

Marianne Maugesten marianne.maugesten@hiof.no

Publisert 24. feb. 2023 09:02 - Sist endret 2. mars 2023 13:02