Kunstig intelligens for vurdering for læring for å styrke læring og undervisning i det 21. århundre (AI4AfL)

Kunstig intelligens for vurdering for læring for å styrke læring og undervisning i det 21 århundre (AI4AfL) er et NFR-finansiert samarbeidsprosjekt mellom Høyskolen i Østfold, Høgskolen i Volda, Halden Kommune og Hypatia Learning AS.  Du kan lese mer om prosjektet her.

Bakgrunn og hensikt med forskningsprosjektet 

Å skrive gode tekster er utfordrende for de fleste og noe alle må trene på for å bli god til. Målet med AI4AfL er å bidra til nettopp denne typen kompetanse blant elever som lærer engelsk på ungdomsskolenivå, og gi lærere en digital ressurs som kan hjelpe både dem og elevene i dette arbeidet. Forskning viser at det er krevende for lærere i store klasser å få tilstrekkelig tid til å gi tilbakemeldinger på elevers skriftlige arbeider underveis i skriveprosessene. Vi vet at elever trenger hjelp tilpasset deres faglige nivå for å styrke syntaksen, semantikken og oppbyggingen av tekstene sine.   

AI4AfL utvikler derfor en programvare der kunstig intelligens blir benyttet til å gi elevene automatiske tilbakemeldinger underveis i prosessen mens de arbeider med å skrive en engelsk tekst. Deretter blir elevenes og lærernes bruk av programvaren studert nøye mens vi undersøker hva denne gjør med kvaliteten på tekstene.  

Det er viktig å få fram at studenter som vil skrive masteroppgave i AI4AfL er interessert i vurdering for læring. Det du trenger å vite om teknologien lærer vi deg underveis.  

Forskningsmetode og datainnsamling 

Det foreligger allerede betydelige data i prosjektet som interesserte studenter kan benytte seg av. Dette er både pre- og posttestdata der kvaliteten på tekstene elevene leverer blir vurdert, det er intervjuer med elever og lærere om erfaringer fra bruken av teknologien, og ikke minst er det videofilmer av elevenes skriveprosesser, diskusjoner de har i grupper, og lærerens samtaler med elevene underveis i arbeidet. Det vil også være mulig å sammenligne arbeidsprosessene med elever og lærere som ikke har tilgang til programvaren da prosjektet også samler data fra kontrollklasser.   

Det vil være mulig å være med på ytterligere datainnsamling i prosjektet. Ønsker du dette, så vil du få verdifull erfaring med å delta sammen med erfarne forskere i planlegging og gjennomføring av slikt arbeid.  

Foreslåtte tema for masteroppgaver 

Noen eksempler på temaer for AI4AfL-masteroppgaver. Det kan finnes mange flere og prosjektet vil tilrettelegge for at masterstudentene vil kunne følge sine interesser.   

  • Hvordan bruker elevene syntaktiske tilbakemeldinger i skriveprosessene sine i engelsk? 
  • Hvordan bruker elevene semantiske tilbakemeldinger i skriveprosessene sine i engelsk? 
  • Hvordan bruker elevene tilbakemeldinger fra programvaren og hvordan blir disse tilbakemeldingene benyttet i gruppesamtaler der målet er å styrke engelsktekstene de arbeider med? 
  • Hvordan fasiliterer læreren elevers skriveprosess med syntaktiske og semantiske tilbakemeldinger, samt avstemming av faglig tone i teksten?  
  • Hvordan fasiliterer læreren elevers skriveprosess med tilbakemeldinger fra andre elever?  

Hvor mange studentoppgaver er det aktuelt å knytte til forskningsprosjektet   

Etter nærmere avtale. 

Aktuelle fag   

Engelsk og da skrives oppgaven på engelsk eller profesjonsrettet pedagogikk og da skrives oppgaven på enten engelsk eller norsk. Oppgavene er mulig å skrive alene eller i par.  

Søknadsfrist 

Studenter som ønsker å skrive oppgave tilknyttet AI4AfL skriver en søknad med en kort presentasjon av seg selv, motivasjon for å delta i prosjektet, samt forslag til problemstillinger, metode(r) og utvalg. Frist for innsendelse av søknad er XX.XX 2023. 

Kontaktpersoner 

Forsker Meerita Kunna Segaran meerita.segaran@hiof.no 

Professor Irina Engeness irina.engeness@hiof.no  

Professor Ingeborg Krange ingeborg.h.krange@hiof.no 

Stikkord: vurdering, vurdering for læring, engelsk skriftlig, datastøttet læring, kvantitative og kvalitative metoder

Emneord: vurdering, vurdering for læring, engelsk skriftlig, datastøttet læring, kvantitative og kvalitative metoder, masteroppgave grunnskolelærerutdanning
Publisert 13. feb. 2023 08:54 - Sist endret 13. feb. 2023 14:32