Vi er alle lærerutdannere!

Nylig arrangerte Grunnskolelærerutdanningene praksiskonferanse for samarbeidspartnerne i praksisfeltet. Konferansen hadde et innholdsrikt program og var nyttig for lærerutdannerne både i praksisfeltet og på campus. 

Vernica Knigge og Lin Ramberg står i konferansesalen under Praksiskonferansen 2023.

Fornøyde arrangører av Praksiskonferansen 2023: Veronica Knigge (t.v) og Lin Ramberg. Foto: Åsmund Solli

Høgskolen i Østfold har en lang tradisjon for å samle samarbeidspartnere til grunnskolelærerutdanningene til egne samlinger, for å videreutvikle samarbeidet og diskutere aktuelle temaer knyttet til utdanningene og praksis. Etter digitale samlinger de siste årene, var det endelig mulig å samles igjen fysisk. Det var et gledelig gjensyn med praksislærere og skoleledere, og til sammen deltok hele 125 personer på konferansen.

Vi er alle lærerutdannere

Tema for årets konferanse var praksislærerens arbeid i praksis.

Innledningsvis holdt Lin Ramberg og Veronica Knigge et innlegg om det å være lærerutdannere i flettefeltet mellom teori og praksis, og hvilke utfordringer dette kan by på. De løftet samtidig frem at lærerstudenten har to læringsarenaer, campus og praksis, og at praksislærerne er lærerutdanner de også, bare på en annen arena. Læringsarenaene utfyller hverandre og er like viktige for studentene. 

- Vi er alle lærerutdannere og har et felles ansvar for å utdanne studentene til gode lærere - både de som underviser studentene på campus og praksislærerne som møter studentene i praksisfeltet, sier Lin Ramberg. 

Veronica Knigge og Lin Ramberg holder innlegg under konferansen. På skjermen bak dem er et bilde som på en humoristisk måte illustrerer at det er viktig å samarbeidet om studentene under utdanningen. På bildet står teksten: "Nå er det viktig at vi drar Lasse sammen".
- Vi er alle lærerutdannere. Foto: Åsmund Solli

Lærerutdanner i praksis

Etter fellesdelen var det lagt opp til parallellsesjoner, hvor deltakerne fikk diskutere, samsnakke og komme med innspill til videreutvikling av praksis ved grunnskolelærerutdanningene. Temaene var blant annet lærerutdanner i praksis, veiledning av studenter, hvordan skrive gode praksisvurderinger, profesjonalitet, skikkethet og det praktiske møtet med studentene. Parallellsesjonene ble holdt av de fire ansatte i kombinasjonsstillinger ved HiØ, samt praksiskoordinatorene ved Lærerutdanningsskolene. De fire ansatte i kombinasjonsstillingene er Åsa Torstensson, Matthias Solgaard Høye, Marie Kronby og Anne-Lene Glomsrød. Disse fire er alle lærere i praksisfeltet og ansatt i 20 % stilling ved Høgskolen i Østfold, for å knytte undervisningen ved campus og praksis tettere sammen. Praksiskoordinatorene ved Lærerutdanningsskolene er Ann-Helen Gresholdt (Hjortsberg skole), Ine-Berit Mjølnerød (Os skole), Kjersti Møller (Gimle skole), Åsa Torstensson (Haugeåsen ungdomsskole), Lars-Øivind Bakke-Jørstad (Rakkestad ungdomsskole) og Hege Gauslaa Wilhemsen (Kruseløkka ungdomsskole).

Karl-Arne Korseberg, som er institusjonsansvarlig for skikkethet ved Høgskolen i Østfold og leder for Nasjonalt arbeidsutvalg for skikkethetsvurdering, og programleder for GLU, Lin Ramberg, tok opp temaet løpende og særskilt skikkethetsvurdering. Dette er et viktig, men krevende tema i alle lærerutdanninger. Her ble det satt fokus på dilemmaene man ofte står i og hvordan vi kan løse disse sammen.

Økt praksisrelevans på campus

Det var også flere fagansatte og trinnkoordinatorere med på seminaret, og disse fortalte hvordan de samarbeider med de ansatte i kombinasjonsstillingene om å knytte undervisningen tettere opp mot praktisk arbeid som lærer. De fortalte om flere spennende prosjekter som skal bidra til økt praksisrelevans på campus: 

  • Profesjonsuka på 1. trinn, hvor studenten allerede første uken blir introdusert for lærerprofesjonen ute på skolene, og at de blir tatt imot på studiet av lærerutdannere fra begge arenaer
  • Utforskende undervisningsopplegg på 3. trinn på 5-10-utdanningen, hvor studentene skulle jobbe med utforsking på Det Digitale Læringsverkstedet, sammen med elever fra Haugeåsen ungdomsskole i Fredrikstad
  • Begynneropplæringsuka på 1. trinn i GLU 1-7, hvor planlegging og gjennomføring av stasjonsarbeid var ett av momentene. Studentene fikk gjennomføre opplegget på en klasse på 2. trinn fra Hjortsberg skole, som kom til campus på Remmen 

- Vi jobber stadig for å få mer praksisrelevans inn i undervisningene på campus og har hele tiden fokus på å gjøre lærerutdanningen så praksisnær og profesjonsrettet som mulig, sier Veronica Knigge, prosjektleder for Lærerutdanningsskoler. - Vi har fått mange nyttige innspill i dagens diskusjoner, og ser fram til å diskutere disse videre med de ansatte i kombinasjonsstillingene og lærerutdanningsskolene våre.  

Ny vri på praksisseminaret 

I forkant av hver praksisperiode deltar praksislærerne på praksisseminar, hvor de blant annet møter studentene som kommer til dem i praksis. En ny vri i år var å legge vårens praksisseminarer til slutten av dagen på praksiskonferansen. Veldig mange av praksislærerne var jo allerede på konferansen, og dette grepet sparte praksislærerne for en reise til høgskolen.

Vellykket konferanse

- Praksislærerne og skolelederne var fornøyde med sammenslåing av praksiskonferansen og praksisseminaret, oppsummerer studieveileder og praksiskonsulent Åsmund Solli

- Vi fikk i løpet av dagen flere hyggelige tilbakemeldinger på innholdet på konferansen, og deltakerne satte stor pris på at det var satt av tid til diskusjoner om de ulike temaene, sier Veronika Knigge.

- Dagen ble utnyttet godt, og når praksislærerne var i møte med trinnkoordinatorene, jobbet skolelederne med et felles opplegg for rektors samtale. Studentene skal i løpet av praksisperioden ha samtaler med rektor ved praksisskolen og vi jobber stadig med å forbedre rutinene, avslutter Lin Ramberg. 

Alle tre ser fram til flere praksiskonferanser og gode diskusjoner og videre utvikling av grunnskolelærerutdanningene sammen med praksisfeltet. 

Emneord: GLU, grunnskolelærerutdanning, praksis i GLU Av Veronika Knigge og Irene Felde Olaussen
Publisert 18. jan. 2023 16:52 - Sist endret 11. mars 2024 13:15