Knallsterke grunnskolelærerstudenter

I disse dager er historiens andre kull av grunnskolelærerstudenter med femårig utdanning på vei ut i skolene som ferske lærere. Med seg i sekken har de rykende ferske masteroppgaver om svært aktuell tematikk for skolen - med strålende resultater.

En rekke av grunnskolelærerstudenter står på scenen på avgangsseremonien, for å motta velfortjent hyllest.

Grunnskolelærerstudenter mottar hilsen på avgangsseremonien tidligere denne måneden. Foto: Nina Skajaa Fredheim

Drømmeresultater

Profilbilde av Lin Ramberg
Lin Ramberg, programleder for femårig GLU. Foto: Privat

Programleder Lin Ramberg er svært godt fornøyd med resultatene.

- Jeg er ekstremt fornøyd med at alle studentene i masteremnet leverte oppgavene sine, forteller Lin Ramberg. - I tillegg besto alle studentene i dette kullet  – det er 100% fullført og bestått! Som programleder kan man nesten ikke be om mer.

Hun legger til at dette er et resultat av iherdig jobbing hos dyktige studenter og lærerutdannere.  

Spennende temaer - fra veiledning til skolehund

Studentene har skrevet masteroppgaver norsk, matematikk, engelsk, profesjonsrettet pedagogikk og tysk. Temaene for masteroppgavene jobbet studentene fram allerede i sitt fjerde studieår. Sammen med lærere i grunnskolen, rektorer og fagveiledere på campus har studentene funnet fram til spennende tema å fordype seg i. Lin kan fortelle at temaene for masteroppgavene spenner bredt: fra leselyst, skolevegring, bruk av skjønnlitteratur, veiledning av nye lærere, programmering, demokrati i matematikk, til programmering, demokrati i matematikk og bruk av skolehund.

Lin håper at de nye lærerne får mulighet til å anvende kunnskapen og spre arbeid med masteroppgava i skolene de skal inn i. Masterveilederne i norsk er helt enige: 

- Det er veldig gøy og inspirerende å se hvordan studentene fordyper seg i og tar eierskap til faglige temaer og utvikler seg som fagpersoner gjennom denne siste delen av utdanningsløpet, sier Jessica Hansen og Åshild Søfteland i fagmiljøet i norsk.

"Jeg er ekstremt fornøyd med at alle studentene i masteremnet leverte oppgavene sine. I tillegg besto alle studentene i dette kullet  – det er 100% fullført og bestått! Som programleder kan man nesten ikke be om mer."

Lin Ramberg, programleder for GLU

Uvirkelig

Una Riiser har skrevet masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk, med temaet tilpasset opplæring. Una er svært glad for at hun valgte dette teamet:

- Gjennom arbeidet har jeg tilegnet meg viktig kunnskap om pedagogikk generelt, og tilpasset opplæring (som er temaet for oppgaven min) spesielt. Tilpasset opplæring er et helt sentralt prinsipp i skolen, og derfor vet jeg at kunnskapen jeg har tilegnet meg også kommer til å bli anvendt i jobben min framover, sier Una.

- Det kjennes litt uvirkelig å kunne si at jeg har fullført en mastergrad, og faktisk kan kalle meg lektor, fortsetter Una. - Jeg føler meg nesten litt som en annen person enn den jeg var da jeg begynte på lærerutdanningen. I tillegg til rikelig med fagkunnskap, har jeg fått en større trygghet i meg selv som person og klasseleder. Jeg husker godt den første praksisuka jeg hadde under mitt første studieår, og hvordan jeg lå og øvde på hvordan jeg skulle si «god morgen» til elevene for første gang, kvelden før.

Foto av nylig utdannet grunnskolelærer Una Riiser, flankert av mor og far.
Nyutdannet grunnskolelærer Una Riiser, sammen med mor og far, på avgangsseremonien tidligere i juni. Foto: Nina Skajaa Fredheim

"Det kjennes litt uvirkelig å kunne si at jeg har fullført en mastergrad, og faktisk kan kalle meg lektor. Jeg føler meg nesten litt som en annen person enn den jeg var da jeg begynte på lærerutdanningen. I tillegg til rikelig med fagkunnskap, har jeg fått en større trygghet i meg selv som person og klasseleder."

Una Riiser, nyutdannet grunnskolelærer

Norges første grunnskolelærer med master i tysk

Det som er ekstra artig i år er at Høgskolen i Østfold uteksaminerer Norges første (og foreløpig eneste) lærer med masterfordypning i tysk i den femårig grunnskolelærerutdanningen. Det er stor etterspørsel etter lærere med fremmedspråk i skolen, og programleder Lin Ramberg ønsker klart flere grunnskolelærerstudenter i fremmedspråkene.

- Det er svært viktig at elevene i skolen møter kvalifiserte lærere som har studert faget i en didaktisk kontekst. Språkstudier handler om så mye mer enn kun å lære seg et språk mekanisk. Det handler om litteratur og ikke minst kulturforståelse, sier Lin.

Lin mener godt kvalifiserte fremmedspråkslærere er avgjørende for at flere elever velger språk videre i sin utdanning. Høgskolen i Østfold er nasjonal tilbyder av fremmedspråk i opplæringen og tilbyr fransk og spansk, i tillegg til tysk, i grunnskolelærerutdanningen. HiØ har avtaler med flere andre universiteter i Norge, hvor studentene kan ta fremmedspråk hos oss som en del av lærerutdanningen sin.  

Så mye mer enn en masteroppgave

Profilbilde av Toril Rangnes.
Toril Rangnes, dosent i matematikk. Foto: HiØ

Toril Rangnes, dosent i matematikk, er utrolig fornøyd med at alle studentene bestod masteroppgaven. - Her er det mange som har jobbet godt over tid, sier Toril.

Studentene har aktivt delt og gitt hverandre tilbakemeldinger på seminarer underveis i studieåret, og de har arbeidet godt i skriveprosessen. Toril tror at kunnskapen studentene har ervervet gjennom skriving av masteroppgaven kommer elevene og skolen til nytte. Hun sier videre:

- Alle oppgavene som har bestått har en verdi bl.a. gjennom refleksjoner som er gjort gjennom prosessen, gjennom dybdekunnskapen en har fått ved å studere noe spesifikt og gjennom erfaringer en gjør seg i et slikt selvstendig arbeid som en masteroppgave er. Jeg håper også at masteroppgaver blir lest slik at kunnskapen som er produsert kan nå ut til flere!


Les mer: 

Emneord: grunnskolelærerutdanning, masterstudier, masteroppgaver, grunnskolelærer, drømmejobb, skole og utdanning Av Lin Ramberg
Publisert 29. juni 2023 15:47 - Sist endret 29. juni 2023 23:42