15 deltakere fra prosjektet KUPP (Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap) deltok på Nordisk konferanse i Aksjonslæring og aksjonsforskning (NORALF), som ble arrangert av Universitetet i Tromsø 13.-14. oktober.
Aktuelt - Side 2
Omlag 40 pedagoger fra ulike pedagogiske arenaer møttes onsdag på campus i regi av prosjektet Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap (KUPP). Dagen ble brukt i smågrupper der målet var å finne frem til ulike forsknings- og/eller utviklingsprosjekter i fellesskap, på tvers av fagmiljøer og organisasjoner. Utgangspunktet er en felles kompetanseutvikling og en nysgjerrighet på å utvikle nye former for samarbeid i partnerskap som en er en del av.
Fakultet for lærerutdanninger og språk øker praksisrelevansen i grunnskolelærerutdanningene og PPU (Praktisk-pedagogisk utdanning). Fra august er seks lærere i grunnskoler og videregående skoler i Østfold og Follo ansatt i mindre stillinger ved fakultetet.
Cecilie Olandersson og Stine Brynildsen belyser relevante temaer for skole i den nye podcasten Skolelys - en pod for oss med hjertet i skolen.
Deltakere i Lærerutdanningsskoler 2025 ved Høgskolen i Østfold både deltok på og var bidragsyter til den nasjonale konferansen om lærerutdannings- og universitetsskoler i forrige uke.
Det er flere som ønsker å ta lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold for å undervise elever i grunnskolen. Det viser opptakstallene for høyere utdanning som ble offentliggjort i dag.
Forrige ukes Mastertorg gav studentene mange nyttige kontakter, tips og idéer til den kommende masteroppgaven; både hva de kan skrive om og hvordan de kan legge opp arbeidet.
Forskerseminaret i regi av utviklingsprosjektet KUPP var en god arena for studenter, høgskoleansatte og ansatte i samarbeidsskoler og -barnehager å knytte bånd og skape forsknings- og utviklingsprosjekter i fellesskap.
- Jeg er så fornøyd med både hvordan dagen ble, engasjementet fra alle deltagerne og stemningen i gruppa, forteller Sigrun Staal Hafstad, som er prosjektleder for DIKU-prosjektet Kunnskapsmegling i likeverdige partner- og profesjonsfellesskap (KUPP). Omkring 50 pedagoger fra ulike institusjoner møttes til prosjektets første samling.
Over 100 praksislærere, skoleledere og fagansatte fulgte Praksiskonferansen 2022. Det digitale eventet var fylt med temaer som var relevant for praksis og grunnskolelærerutdanningen.
Praksiskoordinatorere ved lærerutdanningsskolene bidrar til å styrke samarbeidet med praksisfeltet og praksisopplæringen på grunnskolelærerutdanningene ved Høgskolen i Østfold.
16. november ble det avholdt seminar for nye praksislærere i grunnskolen. Målet med seminaret er å gjøre nye praksislærere trygge og forberedt i rollen som praksislærer, samt møte og bli kjent med noen av de ansatte på høgskolen som jobber med praksis i grunnskolelærerutdanningen.
I LUS-prosjektet har vi kommet langt i arbeidet med studentenes praksisopplæring og en av de tingene som nå prøves ut er punktpraksis i matematikk.
Kirkeparken videregående skole i Moss og Frederik II videregående skole i Fredrikstad kan nå titulere seg som lærerutdanningsskoler.
Veronica Knigge er ny prosjektleder for Lærerutdanningsskoler 2025.
Hun har bakgrunn som lærer og skoleleder i Haldenskolen, og skoleåret 2019/2020 satt hun i prosjektgruppa LUS 2025. Vi ønsker henne velkommen til HiØ.