Svært fornøyd som nettstudent i tysk

Karina Sandvik Soewandi har bodd i Tyskland i flere år, men bor nå på Fiskarstranda utenfor Ålesund. Hun mener det er gull verdt at studiet Masterstudium i fremmedspråk i skolen er fleksibelt og nettbasert og gir rom for at "alle" kan ta utdanningen uten nærhet til høgskolen. Fra tidligere har hun en bachelorgrad i tysk som er sammensatt av nettstudier fra Høgskolen i Østfold. Når hun bestemte seg for å bli lærer og ta en mastergrad var det ingen tvil om at også denne skulle gjennomføres ved samme lærested.

Bilde av Karina Sandvik Soewandi, student på Masterstudium i fremmedspråk i skolen ved Høgskolen i Østfold

Foto: Privat

 

Hvorfor valgte du å studere Masterstudium i fremmedspråk i skolen ved Høgskolen i Østfold?

- Jeg har likt språk siden ungdomsskolen, og dro til Tyskland i 20-års alderen. Først som aupair, senere for å bo og arbeide. Det ble totalt 5,5 år i Tyskland, før jeg vendte nesen hjemover sammen med ham som senere skulle bli min mann.

Selv om jeg ikke hadde en tydelig plan om å bli lærer, startet jeg etter hvert med tyskstudier ved siden av jobb. Først ett år, deretter tysk påbygg og andre nettstudier helt til jeg hadde samlet sammen en hel bachelorgrad. Alle studiene ble gjennomført som nettstudier ved Høgskolen i Østfold (og med noen få fysiske samlinger). Jeg var svært fornøyd med fleksibiliteten nettstudiene gav meg.

Ved siden av studiene hadde jeg etter hvert slutta som «kontordame», og startet som tysklærer/vikar på en ungdomsskole. Siden jeg ønsket å bli i læreryrket, var det ikke lenger noen tvil om at vegen videre ville gå via studiet Masterstudium i fremmedspråk i skolen ved Høgskolen i Østfold, med tysk som mitt studiespråk. Så her er jeg nå, midt i «smørøyet» og i oppkjøringen mot masterarbeidet, som skal toppe de siste seks års studier.

Det er helt klart slik at jeg ikke kunne tatt denne utdanningen, hvis studiet ikke var nettbasert. Jeg tenker at dette er kanskje det mest verdifulle her. 

Karina Sandvik Soewandi, masterstudent i fremmedspråk ved Høgskolen i Østfold

Hvordan vil du beskrive Masterstudium i fremmedspråk i skolen?

- Selve masterstudiet ønsket jeg å korte ned studietiden på, så i stedet for deltid over fire år, så tar jeg dette over 2 år (heltid). Akkurat nå, så føler jeg at det var kanskje litt overilt og lite smart å prøve å få unna denne masteren på bare 2 år. Jeg innser at det er ganske mye lesestoff på relativt liten tid, samt at en masteroppgave virkelig trenger tid for å «modne», for det har blitt utallige endringer i hele prosessen. Dette er kanskje det eneste jeg burde tenkt litt mer over, før jeg satte i gang. På en måte er det befriende å kunne sette meg ned med skrivingen, for dette gir meg på mange måter et «pusterom» fra resten av hverdagen. Hele masterstudiet er sammensatt av mange ulike emner, og der er nok ulike elementer i alle emnene som også er relevante for min egen lærerpraksis.

På hvilken måte tenker du at utdanningen vil være verdifull i din yrkespraksis?

- Noen av artiklene vi leser, har vært svært viktige for meg i utviklingen av hvem jeg er som lærer. Studiet gir meg på mange måter muligheten til å se både mangfoldet i hvordan vi underviser språk på ungdomstrinnet, men også hvilke metoder og hjelpemiddel vi kan sette inn i undervisningshverdagen vår. Jeg har kanskje spesielt hatt god nytte av tema rundt digitale hjelpemiddel i språkundervisningen, og det å se hva som kan være nyttig – ikke bare peise på så lenge noe er digitalt og elevene kan like det. 

Det sier vel litt om både studiested og forelesere/veiledere, når jeg har valgt å gjøre hele dette studieløpet ved ett og samme lærested.

Hva liker du best med studiet?

- Det er helt klart slik at jeg ikke kunne tatt denne utdanningen, viss studiet ikke var nettbasert. Jeg tenker at dette er kanskje det mest verdifulle her. En slik mulighet gir jo større sjanser for «alle», selv om man ikke bor nært en høgskole eller et universitet. Med både barn som skal følges til ulike fritidsaktiviteter, øvelseskjøring og annen oppfølging, samtidig med jobb osv., så er det gull verdt at studiet er fleksibelt og nettbasert.

Hvordan opplever du studentmiljøet, med tanke på at dette er et nettstudium?

- Selv om man ikke fysisk treffes, så er det mulig å få til et godt samhold med andre studenter likevel. Noen av dem som er på studiet, «traff» jeg første gang for seks år siden, på tysk-studiet! Dem man har god kjemi med, og kanskje skriver om mange av de samme tema som en selv, er det kanskje enklest å holde kontakten med også. Det har i alle fall vært veldig viktig for meg med litt kontakt på mail/meldinger osv. med andre studenter, en slags «sparringpartner» er det veldig god hjelp i. 

Skulle jeg startet master-studiet på nytt, ville jeg sannsynligvis brukt lengre tid enn to år. Man blir jo litt «glad» i temaet sitt. Jeg er dessuten veldig heldig som har fått en veldig god veileder ved Høgskolen i Østfold som følger meg i utviklingen av skrivingen til masteroppgaven. Og så er det jo rart hvordan veien blir litt til mens man går også. Selv om man har en skriveplan, er det noen «pauser» og avstikkere som lønner seg å dvele litt ved. Det er faktisk veldig spennende å vite at her sitter jeg, med en drøss av tanker i hodet, og så skal dette formes og støpes om til en masteroppgave. Det er en utrolig vei som ligger bak, og det var absolutt ikke i tankene mine for seks år siden, at jeg skulle skrive en masteroppgave i fremmedspråk… Det sier vel litt om både studiested og forelesere/veiledere, når jeg har valgt å gjøre hele dette studieløpet ved ett og samme lærested.

Likevel er det jo slik at denne masteren er et samarbeid mellom tre ulike læresteder. Dette har ikke vært spesielt utfordrende, heller gitt en merverdi for studiet som helhet. Det eneste jeg ser hadde kunnet gjort studiet enklere, var dersom alle hadde samme læringsplattform. Samtidig er det jo litt interessant også, å kunne se seg selv som fleksibel og at man klarer å tilegne seg nye digitale systemer relativt greit og raskt.

Har du noen tips og råd til andre som vurderer å ta studiet?

- Det er vanskelig å si noe om hva andre studenter burde gjøre, eller gi råd eller tips. Jeg tenker at det viktigste er å prøve å kjenne etter hva som kan passe i ens egen situasjon. Det er liksom en helhetsvurdering, og alle lever vi litt ulikt. Jeg er uansett utrolig glad for alt dette studiet har gitt meg av muligheter og kontakt med andre studenter. Alle forelesere/veiledere har vært utrolig lette å prate med, hjelpsomme og imøtekommende. Det er jo ikke alltid bare-bare, når man er ca. midt i livet og ser at man ønsker en helomvending i yrkeslivet. Jeg håper og tror at jeg ikke er den eneste som har slike gode erfaringer. 


Aktuell lenke:


 

Publisert 25. apr. 2024 11:30 - Sist endret 29. apr. 2024 14:54