- Jeg kunne ta studiet i et tempo som passet min livssituasjon

Isabel Langlete jobber på barneskole og har vært lærer siden 1996. Fra og med 2014 startet hun på etterutdanning og videre studier i engelsk. Da det ble aktuelt å ta et masterstudium, falt det naturlig å velge fremmedspråk i skolen med engelsk på Høgskolen i Østfold. Gjennom studiene i engelsk har hun opplevd egenutvikling som pedagog.

Bilde av Isabel Langlete, student på Masterstudium i fremmedspråk i skolen ved Høgskolen i Østfold

Foto: Privat

Hvorfor valgte du å studere Masterstudium i fremmedspråk i skolen ved Høgskolen i Østfold?

- Studiet var mulig å ta på deltid over 4 år, noe som gjorde det mulig å jobbe ved siden av. Det var også lagt inn fleksibilitet så jeg kunne ta det i et tempo som passet til min livssituasjon. 

"Jeg opplever å ha tilegnet meg mye kunnskap som er forskningsbasert, og har fått en større trygghet ikke bare i faget, men også i lærerrollen." 

Isabel Langlete, masterstudent i fremmedspråk i skolen ved Høgskolen i Østfold

Hvordan vil du beskrive Masterstudium i fremmedspråk i skolen?

- Studiet har bestått av mange delemner, med ulik tilnærming. Det har gått greit, men det har vært litt utfordrende, å forholde seg til tre universitet, og tre ulike plattformer. 

På hvilken måte tenker du at utdanningen vil være verdifull i din yrkespraksis?

- Helt fra jeg begynte med engelsk i 2014, har jeg opplevd egenutvikling som pedagog. Gjennom studier har jeg blitt utfordret til å prøve ut nye undervisningsmetoder og vurdere min egen praksis. Det har vært en pågående prosess også under masterstudiet. Jeg opplever å ha tilegnet meg mye kunnskap som er forskningsbasert, og har fått en større trygghet ikke bare i faget, men også i lærerrollen. 

Hva liker du best med studiet?

- Det beste har vært at det har vært mange mindre moduler, så jeg har kunnet konsentrert meg om en og en om gangen.

Hvordan opplever du studentmiljøet, med tanke på at dette er et nettstudium?

- Jeg startet på studiet da covid kom, så det var faktisk en del av mitt sosiale liv, å ha kontakt med de andre på nett. Det har vært forelesninger, samarbeidsoppgaver og andre treffpunkt. Det er klart det hadde vært kjekt å møte flere av de andre fysisk, men det var jo et av premissene for å kunne delta, at alt var på nett. 

Har du noen tips og råd til andre som vurderer å ta studiet?

- Mitt første tips er å bruke sommerferien til å starte med lesing av pensum. Høsten er kort, og med to emner på en gang, kan det bli knapt med tid. Det andre tipset er å bestemme seg for masteremne før man tar Metode og Prosjekt. Det har hjulpet meg både med hensyn til tidsbruk og fokus, i skrivingen av selve masteroppgaven.


Aktuell lenke:

Publisert 13. mars 2024 10:52 - Sist endret 29. apr. 2024 14:57