Tysklærer i ungdomsskolen

Eirik Eide har studert Masterstudium i fremmedspråk i skolen ved Høgskolen i Østfold. I dag jobber han som tysklærer i ungdomsskolen.

Bildet viser Eirik Eide som har studert Masterstudium i fremmedspråk i skolen ved Høgskolen i Østfold.

Foto: Privat

Hvorfor valgte du å søke masterstudiet i fremmedspråk?

I utgangspunktet valgte jeg å ta en master av rent instrumentelle årsaker. Jeg jobber nå i ungdomsskolen, men kan etter hvert tenke meg å jobbe i den videregående skolen. Med en master stiller jeg sterkere i så måte. Når studiet skred frem, ble motivasjonen min for studiet i mye større grad drevet av det faglige, didaktiske og pedagogiske innholdet i studiet. 

"Denne masteren har gjort meg til en bedre tysklærer, rett og slett. Å studere etter å ha vært i jobb en stund, har vært veldig verdifullt."

Eirik Eide, tidligere språkstudent ved Høgskolen i Østfold.

I hvilke sammenhenger har språkkunnskapene dine vært nyttige for deg?

Både på private reiser og i tidligere karriere i privat næringsliv har tysk vært nyttig å kunne, men det er selvfølgelig særlig i læreryrket at jeg har hatt nytte av tyskkunnskapene. Det er ikke altfor mange tysklærere der ute, så det å ha tysk i fagkretsen sin, kan ofte være en fordel når det gjelder jobbsøking. 

Hvilke muligheter tenker du denne masteren vil gi deg i fremtiden?

Studiet har allerede hjulpet meg direkte i lærerhverdagen ved å være såpass konkret og didaktisk rettet. Jeg er blitt inspirert til å ta i bruk nye metoder og ser også på språklæring på en litt annen måte enn tidligere. I tillegg blir muligheten for å jobbe i den videregående opplæringen bedre med en master i bagasjen. Og så får man jo betydelig bedre lønn.
 
Kan du si litt om hvordan har det vært å kombinere studiene med jobb?

Jeg har jobbet både 100% og 80% i løpet av disse årene jeg har brukt på studiet. Det har selvfølgelig innebåret en god del lesing og skriving i helger og ferier, og det er jo av og til litt tungt. Men i all hovedsak gikk det overraskende greit, og arbeidsmengdene har aldri vært uoverkommelige. Det krever en relativt god selvdisiplin, men det er ingen umenneskelig prestasjon å studere ved siden av jobb. Og så har man jo mulighet for å søke om stipend eller vikarordning via Utdanningsdirektoratet, og da kan man redusere stillingsprosenten sin mer. 

Hvorfor vil du anbefale andre å ta denne masteren?

Denne masteren har gjort meg til en bedre tysklærer, rett og slett. Å studere etter å ha vært i jobb en stund, har vært veldig verdifullt. Studiets emner er konkrete og mange av oppgavene/innleveringene går ut på å lage undervisningsopplegg som kan brukes direkte i undervisningen. 

Har du noen gode tips til våre fremtidige masterstudenter?

Vær forberedt på at enkelte kvelder, helger og ferier vil måtte brukes til studier. Men tenk samtidig at det du lærer, leser og skriver om underveis, i seg selv kan brukes i din egen undervisning. På den måten blir ikke oppgavene og innleveringene "bare" nødvendige skritt på veien til mastergraden, men de får verdi i seg selv og kan potensielt lette arbeidshverdagen. 


Aktuelle lenker:

Masterstudium i fremmedspråk i skolen (120 studiepoeng)

Publisert 31. aug. 2021 10:36 - Sist endret 31. aug. 2021 10:42