Faglige interesser
Jeg har i løpet av min yrkeskarriere særlig arbeidet med:
1 lærebøker i norsk for grunnskoleelever og pedagogisk litteratur for studenter og grunnskolelærere
2 forskning og utviklingsprosjekter innenfor emnet lese- og skriveopplæring, samt barnelitteratur
Nedenfor følger en liten smakebit på 1 og 2.
Lærebøker etter Fagfornyelsen 2020: Nye Zeppelin 1-4
<Inn: Nye forsider med mulighet for å klikke seg inn på den enkelte bok>
Pedagogiske tips
Her kan du klikke deg inn og se enkle metodiske grep fra noen av lærebøkene:
https://aunivers.lokus.no/marked/barneskole/undervisningsopplegg/metoder-og-smaatips/
Hver aktivitet dekker på en eller flere måter kompetansemål fra Fagfornyelsen. I tillegg engasjerer aktivitetene elevene, noe teamet fikk erfare da det gjorde opptak på Rasta skole i Lørenskog!
Intervjuer, kommentarer m.m.
"Pedagoger på oppdrag." Intervju i Norskmagasinet, side 41
https://issuu.com/aschehougundervisning/docs/norskmagasinet_2015_nett_sider
"Fagtekster og leseforståelse - og litt til." Norskmagasinet, side 31
https://issuu.com/aschehougundervisning/docs/norskmagasinet2014_lores/4
Dronningen av norskfaget
https://www.skolemagasinet.no/3-pressemeldinger/742-dronningen-av-norskfaget
Dronningen av norskfaget er fra Halden
https://www.ha-halden.no/turid-fosby-elsness/aschehoug/nyheter/dronningen-av-norskfaget-er-fra-halden/s/5-20-67119
Dette er Norges mest populære skolebøker
https://www.aftenposten.no/norge/i/9vBQp/Dette-er-Norges-mest-populare-skoleboker
Forskning
To større studier tar for seg utviklingen av elevers skrive- og leseferdighet:
II SFR (Vi skriver). Stavestrategier hos barn i alderen 7-8 år
Unipub forlag 2006, 368 sider
Studien har som mål å bidra til større forståelse av den første fasen i barns staveutvikling, et emne som i liten grad har vært behandlet i norsk forskningslitteratur. Utgangspunktet for studien er yngre barns staveforsøk: Staveforsøkene forteller om barnas oppfatning av språkets lyd- og skriftsystem.
Med utgangspunkt i foreliggende forskning presenterer studeien en hypotetisk stadiemodell for beskrivelse av staveutviklingen. Modellen testes på et empirisk materiale, nemlig på tekster som er innhentet i en førsteklasse i grunnskolen gjennom et helt skoleår. Studien konkluderer med at staveutviklingen kan beskrives som en utvikling gjennom tre stadier, der hvert stadium innledes av en ny erkjennelse hos barnet av den skriftlige kodens egenart.
Studien kartlegger hvilke avvikstyper som er vanlige hos barn i den første fasen av staveutviklingen. Noen av avvikstypene har i liten grad vært kommentert i forskningslitteraturen. Eksempler viser hvordan avvikene avspeiler barns evne til analyse av lydstrukturen i talte ord, og hvordan barn foretar fonetiske og fonologiske overveielser når lydene skal realiseres i skrift. Studien viser også hvordan barn tilegner seg ulike typer ortografisk tilleggsinformasjon (blant annet rettskrivningsregler), og det fremsettes en teori om hvorfor noen former for ortografisk tilleggsinformasjon er vanskeligere å tilegne seg andre former.
Å lære å lese med transparente skriftspråk. En studie av leseutviklingen hos norske og svenske elever
Akademika forlag, 2012, 85 sider
Boken tar opp sammenhengen mellom ortografi og leseutvikling. Sentrale spørsmål er:
* Hvilken rolle spiller et språks ortografi når vi skal lære å lese? Har for eksempel
engelske barn en tøffere jobb enn norske - og svenske - barn? Og i så fall, har det
konsekvenser på lengre sikt?
* Er det sammenheng mellom ortografier og de lesestrategier barn utvikler?
Eller er lesestrategier en konsekvens av andre faktorer enn ortografi?
* Hvilken rolle spiller lesemetoder? Er noen lesemetoder bedre tilpasset
norsk - og svensk - ortografi enn andre lesemetoder? Og gjør det noen forskjell om
en lærer velger én lesemetode fremfor en annen lesemetode?
* Hva betyr mest når det gjelder leseutviklingen: alder eller antall
undervisningsår?
CV for Turid Fosby Elsness
Utdannelse
1965 Avsluttende eksamen ved Illinois State University High School (med stipend fra American Field Service)
1966 Examen artium ved Halden offentlige høgre allmennskole
1973 Cand. philol. fra Universitetet i Oslo: engelsk grunnfag, fransk mellomfag, nordisk hovedfag
1974 Pedagogisk seminar ved Universitetet i Oslo
1979 Teatervitenskap mellomfag ved Universitetet i Oslo
2001 Dr. philos. ved Universitetet i Oslo
Ansettelser
1971/1972 Engelsklærer og fritidsleder for norske elever på Den europeiske ferieskolen i Worthing, England
1972 – 1974 Hjelpelærer ved Nordisk institutt, Universitetet i Oslo
1974 – 1978 Lektor ved Sarpsborg gymnas. Hovedlærer i norsk og estetiske fag, demonstrasjonslærer for Pedagogisk seminar med kandidater i norsk og drama
1978 – 1989 Lektor i drama og norsk ved Høgskolen i Østfold
1990 – 1992 Forskningsstipendiat ved Norges Forskningsråd
1993 – 2011 Førsteamanuensis ved Høgskolen i Østfold
2011 - Professor ved Høgskolen i Østfold
Invitasjon fra utenlandske universiteter
1986 Gjesteforsker (”Visiting Scholar”) ved Brown University, Providence, Rhode Island, USA, i sju måneder
1988 Gjesteforsker (”Visiting Scholar”) ved Brown University, Providence, Rhode Island, USA, i to måneder
1992 Gjesteforsker (”Visiting Scholar”) ved Brown University, Providence, Rhode Island, USA, i to måneder
1994 Gjesteforsker (”Visiting Scholar”) ved Brown University, Providence, Rhode Island, USA, i to måneder
1997 Gjesteforeleser (”Visiting Professor”) ett semester i ”Scandinavian Children’s Literature” ved St. Olaf College, Northfield, Minnesota
1997 Gjesteforeleser i ”Scandinavian Children’s Literature” ved Center for Children’s Literature and Culture, University of Florida
2000 Gjesteforsker (”Visiting Scholar”) ved Brown University, Providence, Rhode Island, USA i to måneder
2004 Gjesteforsker (”Visiting Scholar”) ved Macquarie University, Sydney, Australia, i to måneder
2007 Gjesteforsker (”Visiting Scholar”) ved Macquarie University, Sydney, Australia, i to måneder
2011 Gjesteforsker (”Visiting Scholar”) ved University of Cape Town, Cape Town, Sør- Afrika, i 6 uker
Priser
1966 Speaker og the year. University High School, Illinois State University
1989 Aschehoug forlags faglitterære pris (William Nygaards legat)
1996 Boka Les med meg valgt som bokhandlernes gave til alle elever som skulle begynne i 1. klasse.
2015 Aschehoug forlags faglitterære pris (William Nygaards legat)
Deltagelse i forskningsprosjekter
Barn skriver. En studie av barns skriveutvikling i 1. klasse. Innhenting av materiale foregikk over to år på Hjortsberg skole i Halden. Se (Publikasjonsliste, pkt. 00)
Tillit og tillitsrelasjoner i nyere nordisk barne- og ungdomslitteratur
Munnet ut i papers fremlagt på nasjonal og internasjonale konferanse og i to publikasjoner, den ene i en bok på Waxmann Verlag, Tyskland i 2010 (nivå 2) (se Publikasjonsliste, pkt. 33); den andre i det nordiske tidsskriftet Barnboken høsten 2011 (nivå 1) (se Publikasjonsliste, pkt. 36).
Strategiprosjektet ”Kunnskap, kommunikasjon, medvirkning og mangfold i profesjonssammenheng”
(fagrepresentant i strategiprosjektets referansegruppe). Arbeidet munnet ut i paperet “Learning to read in transparent orthographies: A study of literacy acquisition in Norwegian and Swedish”, presentert på den internasjonale forskerkonferansen Variation and comparison – se Publikasjonsliste, pkt. 37.
(d) Å lære å lese med transparente skriftspråk. En studie av leseutviklingen hos norsk og svenske elever
Forskningsprosjektet foregikk på Hjortsberg skole i Halden og Odelsbergskolan i Strömstad. Prosjektet munnet ut i monografien Å lære å lese med transparente skriftspråk. En studie av leseutviklingen hos norske og svenske elever, Akademika forlag 2012 (se Publikasjonsliste, pkt. 38).
Publikasjonsliste
Publikasjonslisten er delt i ”Vitenskapelige/faglige arbeider (I)” og ”Lærebøker (II)”. Punktene nedenfor refererer til de nummererte arbeidene i listene.
Innledning
Publikasjonslisten er delt i ”Vitenskapelige/faglige arbeider (I)” og ”Lærebøker (II)”. Punktene nedenfor refererer til de nummererte arbeidene i listene.
Innledning
Ad pkt. 2
Artikkelen forteller om arbeid med litteratur i en klasse i videregående skole. Vi følger veien fra lesning av Haugtussa av Arne Garborg til en forestilling som inkluderer høytlesning, dramatisering, bruk av bilder og musikk laget av elevene, lydkulisser og lyssetting. Produksjonen ble fremført i flere fora.
Ad pkt. 3
Artikkelen er en anmeldelse av Ying Toijer-Nilssons forskningsarbeid (en analyse av kristendommen slik den er skildret i samtidens barne- og ungdomslitteratur).
Ad pkt. 7
Artikkelen om nyere norsk barnepoesi (1983, 1990) har vært i bruk som studielitteratur ved en rekke høgskoler og universiteter. Artikkelen er, som det fremgår av litteraturlisten, trykt i to ulike publikasjoner.
Ad pkt. 8 og 10
Boka (1983, ny og utvidet utgave i 1985) viser gjennom fagdidaktiske overveielser og praktiske oppgaver hvordan dramafaget kan integreres i norsk- og kristendomsfaget. Boka var studielitteratur ved flere høgskoler og universiteter i Skandinavia fram til slutten av 1990-tallet. Boka er kommet i flere opplag.
Ad pkt. 14
Artikkelen om ”Barns vei til skriftspråket” (1988) ble skrevet som et bidrag til et forskersymposium på Universitetet i Uppsala. Se for øvrig andre arbeider innenfor samme eller beslektede emner under pkt. 19, 20, 22, 26, 28, 29, 31, 32, 35.
Ad pkt. 15 og 23
Den grunnleggende lese- og skriveopplæringen (1989, ny og utvidet utgave 1997) presenterer lese- og skriveforskning, og gir fagdidaktisk og metodisk veiledning når det gjelder tilrettelegging av skriftspråklæringen i skolen. Emnet, lese- og skriveopplæring, er også tatt opp i pkt. 12, 13, 17, 18, 23, 24, 25, 27, 30, 35, 37 og i lærerveiledninger nevnt under ”Lærebøker (II)”.
Ad pkt. 17 og 30
Artikkelen om lese- og skriveopplæring (1991, trykt på nytt i en revidert utgave av Austads artikkelsamling fra 1997) var gjennom hele 90-tallet studielitteratur for mange norskstudenter ved våre høyskoler.
Ad pkt. 24
Temaarbeid og språkstimulering (1997) presenterer det fagdidaktiske grunnlaget for tilrettelegging av undervisningstilbudet (særlig i norsk) for 6-åringer i forbindelse med innføringen av Reform 97.
Ad pkt. 26 og 29
Avhandlingen (pkt. 26) ble innlevert ved Pedagogisk forskningsinstitutt, Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo i 2000 og godkjent for dr.philos.-graden.
Avhandlingen ble i 2002 utgitt på Unipub forlag i Perspektiv-serien (pkt. 29). Boken kom i nytt opplag i 2006.
Ad pkt. 33 og 34
De to arbeidene representerer starten på et større forskningsprosjekt knyttet til nyere barne- og ungdomslitteratur. Forskningsprosjektet tar utgangspunkt i moralfilosofen Knud E. Løgstrups og sosiologen Anthony Giddens’ teorier om tillit og tillitsrelasjoner og anvender disse på barne- og ungdomslitteratur.
Ad pkt. 38
Monografien omfatter lesedata fra 190 norske og svenske elever i alderen 6-9 år. Lesedataene supplerer foreliggende internasjonal forskning vedrørende forholdet mellom ortografier og leseutvikling.
Ad pkt. 39 – 60
Sesam Sesam-bøkene for 1. til 7. klasse kom ut i tidsrommet 1985 – 1994. Deler av serien er utgitt i Sverige og Danmark. Sesam Sesam-bøkene inneholder nyere og eldre skjønnlitteratur og tekster skrevet av TFE, blant annet intervjuer, sakprosatekster og gjendiktninger/oversettelse av litteratur som ikke tidligere har vært utgitt i Norge. Sesam Sesam-serien var, fra de første bøkene kom ut på 1980-tallet og fram til slutten av 1990-tallet, Norges mest brukte leseverk.
Serien er tildelt fagbokprisen William Nygaards legat.
Lesebøkene med alle komponenter kom i nye og reviderte utgaver i forbindelse med Reform 97. Se pkt. 69-89.
Ad pkt. 61
Boka Les med meg (1995) ble valgt som Libris-kjedens gave til alle norske barn som skulle begynne på skolen høsten 1995. (Året før ble Jostein Gaarders bok Sofies verden valgt som årets bokgave til norske ungdomsskoleelever!) Les med meg inneholder blant annet gjendiktninger av utenlandsk litteratur, særlig amerikansk barnepoesi.
Ad pkt. 63 – 67 og pkt. 69 - 72
Lærebøkene Nelle nisten/Okko to (1995) og Sesam Sesam 1 (1997) med tilleggskomponenter representerer to konkurrerende norsktilbud for 6-åringer.
Ad pkt. 69 – 75, pkt. 77 – 82 og pkt. 84– 89
Lærebøkene (1997 – 1999) er revisjoner av Sesam Sesam-serien – se ovenfor.
Ad pkt. 76 og pkt. 83
Lærebøkene i kunst og håndverk (1997 og 1998) er skrevet sammen med førsteamanuensene Anny Haabesland og Ragnhild Vavik. Lærebøkene er et forsøk på å forene didaktiske overveielser og metoder fra de to fagområdene kunst og håndverk og norsk.
Ad pkt. 90 og ut
Zeppelin er et norskverk som dekker både språk- og litteraturundervisningen i grunnskolen 1. – 4. trinn, og som omfatter en rekke tilleggskomponenter. Verket har i lange perioder vært Norges mest brukte norskverk.
Ad pkt. 139-142
De to bøkene bygger på Zeppelin START (se pkt. 112-114), men representerer et alternativ for grunnskoler som vektlegger en raskere leseopplæring fra første trinn.
VITENSKAPELIGE/FAGLIGE ARBEIDER (I)
1 1971 ”Syndere i sommersol og Jeg er blitt glad i en annen. En sammenligning av to romaner av Sigurd Hoel.” Hovedfagsoppgave i nordisk litteratur til historisk-filosofisk embetseksamen ved Universitetet i Oslo. 114 sider.
2 1977 ”Rapport fra et arbeid med Arne Garborgs Haugtussa”. Skoleforum 12, side 18-20.
3 1980 ”Tro og tvil i moderne barnelitteratur. Anmeldelse av Ying Toijer-Nilssons bok.” Prismet 7, side 216-218.
4 1980 ”Improvisasjon - mål og metode.” Drama 3, side 2-7. Også trykt i Skoleforum 2/1981, side 9-14.
5 1983 ”...dette handler jo om oss. Om kvinnelitteratur.” I Emner fra litteraturen. Halden lærerhøgskole. Skrifter 3, side 38-43.
6 1983 ”Kristen barnelitteratur - noe godt og mye dårlig?” I Emner fra litteraturen. Halden lærerhøgskole. Skrifter, 3, side 29-37.
7 1983 ”Forfattere på huk. Om nyere norsk barnepoesi.” I Thorsen, A. (red.): Norskårbok for barne- og ungdomslitteratur, Oslo: Lunde forlag, side 65-85. Også trykt i Birkeland, T. & Risa, G. (red.): Litteratur for barn. Artiklar om barns bøker og lesing. Oslo: Cappelen (1990), side 113-137.
8 1983 Pedagogisk drama. Oslo: Aventura forlag. 227 sider.
9 1984 ”Drama i lærerutdanningen.” Norsk Pedagogisk Tidsskrift 4, side 173-181.
10 1985 Pedagogisk drama. Oslo: Aventura forlag. 259 sider. Ny og utvidet utgave - se pkt 8.
11 1985 ”Her kommer Ole Brumm - om dyr i barnelitteraturen.” Vi foreldre 3, side 28-29.
12 1988 ”Prosess-skriving og 6-åringer. Inntrykk fra et amerikansk klasseværelse.” Norsklæreren 1, side 38-47. Også trykt i Abrakadabra. Vuxenläsning om barnkultur 1/1989, side 7-10.(”Processkrivning med 6-åringar i USA: Barn har rika källor för eget skrivande”), og i LTG-bladet 1992.
13 1988 ”Lese- og skriveopplæring - eller skrive- og leseopplæring? Noen erfaringer med prosess-skriving i en førsteklasse.” Norsk Skoleblad 12, side 16‑18. (Utelatte avsnitt trykt i 18/1988.)
14 1988 ”Barns vei til skriftspråket. En studie i skriveutvikling på grunnlag av tekster skrevet av barn i alderen 4 - 8 år.” Artikkel er en bearbeidelse av et innlegg som ble holdt på et nordisk symposium på Universitetet i Uppsala. Trykt i Gunnarsson, B.L., Liberg, C., Wahlen, S. (red.): ASLA. Skrivande. Rapport från ASLA:s nordiska symposium, Uppsala, 10.-12. november 1988, side 90-102.
15 1989 Den grunnleggende lese- og skriveopplæringen. Oslo: Aschehoug forlag. 206 sider.
16 1990 ”Litteratur og skoleskriving”. I Lærerveiledning til Sesam Sesam. Lesebok 2. Oslo: Aschehoug forlag, side 7-30.
17 1991 ”’Meningsfylte tekster’ og den grunnleggende lese- og skriveopplæringen.” I Austad, I. (red.): Mening i tekst. Oslo: Cappelen, side 15-51. Ny utgave se pkt. 30.
18 1991 ”Den grunnleggende leseopplæringen - hva har skjedd?” GSR. Nytt fra Grunnskolerådet. 3, side 27-29.
19 1991 ”Delprosjektet: DEN FØRSTE MORSMÅLSOPPLÆRINGEN, INKLUDERT OVERGANGEN BARNEHAGE - SKOLE” (Utarbeidet av Elsness, T.F. og Lie, A.) I Prosjekt skriftspråk. Utvikling av skriftspråklig kompetanse og kunnskapsstrategier gjennom utdanningssystemet. Forskning, utviklingsarbeid, lærerutdanning, side 30-45.
20 1992 Plosivutbyttinger i yngre barns tekster. Høgskolen i Østfold. 36 sider.
21 1993 ”En kjærlighetserklæring til litteraturen - og til leseboken.” Foredrag holdt i Ålesund og Molde januar 1992. Senere trykt i Sesam Sesam. Lærerveiledning 6A*B. Oslo: Aschehoug forlag (1993) og i Sesam Sesam. Lærerveiledning 7A*B. Oslo: Aschehoug forlag (1999).
22 1994 ”Hvordan klassifisere rettskrivningsavvik i tekster skrevet av barn i alderen 6-7 år?” I Wiggen, G. og Elbro C. (red.): Språkvitenskapelige beskrivelsesmodeller i studiet av lesing og skriving. Oslo, Universitetet i Oslo: SLS, side 23-46. Artikkelen er en bearbeidelse av et innlegg holdt på nordisk forskersymposium på Lysebu 1993.
23 1997 Den grunnleggende lese- og skriveopplæringen. Oslo: Aschehoug forlag. 221 sider. Utvidet utgave, se pkt. 15.
24 1997 Temaarbeid og språkstimulering. Oslo: Aschehoug forlag. 232 sider.
25 1999 ”Hvordan lærer barna våre å lese?” Kronikk i Fædrelandsvennen 9. desember.
26 2001 II SFR. Stavestrategier hos barn i alderen 7-8 år. Det utdanningsvitenskapelige fakultet. Universitetet i Oslo. Doktoravhandling, 411 sider.
27 2001 ”’Ola lo’ eller ’Tanta mi spiller cello, sa Cecilie’: debatten om lesemetoder”. Kronikk i Norsk skoleblad 30/31, side 40-42.
28 2001 ”Passer ’engelske’ modeller for skriftspråkutviklingen på norske barn?” Prøveforelesning til dr. philos.-graden ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet. Universitetet i Oslo.
29 2002 Vi skriver. Stavestrategier hos barn i alderen 7-8 år. I serien Perspektiv
17 x 24. Oslo: Unipub forlag. 366 sider.
30 2003 ”Nytt årtusen – ny leseopplæring?” I Austad, I. (red.): Mening i tekst. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag, side 167-210.
31 2004 ”Staveutviklingen hos barn i alderen 7-8 år.” I Skardhamar, A.-K. (red.) Morsmål og skolestart, HiO-rapport 8, side 5-21. Artikkelen er en bearbeidelse av et innlegg holdt på Dansklærerforeningens og FFL’s konferanse om ”Morsmål og skolestart” i København 2003.
32 2005 ”Barns tekster og tegninger i et semiologisk perspektiv. I Solerød, E. (red.). Festskrift til professor Alfred Lie. Høgskolen i Østfold. Rapport 2, side 53-80.
33 2010 “Trust and Relations of Trust in Two Novels for Young Adults: Anchored or Adrift?” I Kvam, S. (red.). Textsorten und kulturelle kompetenz. Interdiziplinäre Beiträge zur Textwissenschaft. Münster, New York, München, Berlin: Waxmann Verlag, side 227- 246.
34 2010 ”Nå mor eller far svikter. Om tillit og tillitsrelasjoner i to romaner for ungdom.” Paper presentert på Nordisk forskerkonferanse, Stockholm våren 2010.
35 2011 Tillit og tillitsrelasjoner I nordisk barne- og ungdomslitteratur. Prosjektbeskrivelse. Halden/Oslo: Høgskolen i Østfold/Høgskolen i Oslo.
36 2011 Når mor eller far svikter. Om tillit og tillitsrelasjoner i to norske ungdomsromaner. Barnboken. Tidsskrift för barnlitteraturforskning nr. 2, 2011, årgang 34, side 30-44.
37 2011 “Learning to read in transparent orthographies: A study of literacy acquisition in Norwegian and Swedish.” Innlegg på den internasjonale forskerkonferansen Variation and comparison. The Art of Comparison in Humanistic and Social Science, Høgskolen i Østfold 11.-12. april 2011.
38 2012 Å lære å lese med transparente skriftspråk: En studie av leseutviklingen hos svenske og norske barn. Akademika forlag, 85 sider.
LÆREBØKER (II)
39 1985 Sesam Sesam. Lesebok 2. Bokmål.
Sesam Sesam. Lesebok 2. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 202 sider.
40 1985 Lærerveiledning til Sesam. Lesebok 2.
Oslo: Aschehoug forlag. 142 sider.
41 1986 Sesam Sesam. Lesebok 3. Bokmål.
Sesam Sesam. Lesebok 3. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 252 sider.
42 1986 Lærerveiledning til Sesam Sesam. Lesebok 3.
Oslo: Aschehoug forlag. 174 sider.
43 1989 Sesam Sesam ABC. Bokmål.
Sesam Sesam ABC. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 154 sider.
44 1989 Bokstavboka. Bokmål.
Bokstavboka. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 76 sider.
45 1989 Dikterboka. Bokmål.
Dikterboka. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 82 sider.
46 1991 Sesam Sesam 4A. Bokmål.
Sesam Sesam 4A. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 162 sider.
47 1991 Sesam Sesam 4B. Bokmål.
Sesam Sesam 4B. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 160 sider.
48 1991 Sesam Sesam. Lærerveiledning 4A*B.
Oslo: Aschehoug forlag. 100 sider.
49 1991 Sagoboken.
Stockholm: Bonniers forlag. 119 sider.
50 1991 Bokstavsboken.
Stockholm: Bonniers forlag. 64 sider.
51 1992 Sesam Sesam 5A. Bokmål.
Sesam Sesam 5A. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 176 sider.
52 1992 Sesam Sesam 5B. Bokmål.
Sesam Sesam 5B. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 176 sider.
53 1992 Sesam Sesam. Lærerveiledning 5A*B.
Oslo: Aschehoug forlag. 140 sider.
54 1993 Sesam Sesam 6A. Bokmål.
Sesam Sesam 6A. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 176 sider.
55 1993 Sesam Sesam 6B. Bokmål.
Sesam Sesam 6B. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 176 sider.
56 1993 Sesam Sesam. Lærerveiledning 6A*B.
Oslo: Aschehoug forlag. 140 sider.
57 1993 Sesam Sesam ABC. Lydbok. Bokmål.
Sesam Sesam ABC. Lydbok. Nynorsk.
Melhus: Lydbokforlaget.
58 1994 Sesam Sesam 2. Lydbok. Bokmål.
Sesam Sesam 2. Lydbok. Nynorsk.
Melhus: Lydbokforlaget.
59 1994 Sesam Sesam. Skriv 2. Bokmål.
Sesam Sesam. Skriv 2. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
60 1994 Sesam Sesam. Skriv 3. Bokmål.
Sesam Sesam. Skriv 3. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
61 1995 Les med meg. Bokmål.
Les med meg. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 110 sider.
62 1995 Les med meg. Lydbok. Bokmål.
Les med meg. Lydbok. Nynorsk.
Melhus: Lydbokforlaget.
63 1995 Nelle nisten. Bokmål.
Nelle nisten. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 16 sider.
64 1995 Okko to. Bokmål.
Okko to. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 16 sider.
65 1995 Nelle nisten. Okko to. Lydbok. Bokmål.
Nelle nisten. Okko to. Lydbok. Nynorsk.
Melhus: Lydbokforlaget.
66 1995 ”Tale og skrift”. I Elsness, T. Fosby, Havnelid, A. og R., Thoresen, V. og Venheim, R.:Tussilago. Lærerveiledning, side 11-55.
Oslo: Aschehoug forlag.
67 1995 Nelle nisten. Okko to. Arbeidsbok. Bokmål.
Nelle nisten. Okko to. Arbeidsbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
68 1995 Sesam Sesam 3. Lydbok. Bokmål.
Sesam Sesam 3. Lydbok. Nynorsk.
69 1997 Sesam Sesam * På sporet 1-2. LÆR Å LESE. Bokmål.
Sesam Sesam * På sporet 1-2. LÆR Å LESE. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
70 1997 Sesam Sesam * På sporet 1. TEMABOKA. Bokmål.
Sesam Sesam * På sporet 1. TEMABOKA. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 56 sider.
71 1997 Sesam Sesam * På sporet 1. LEK MED ORD. Bokmål.
Sesam Sesam * På sporet 1. LEK MED ORD. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 40 sider.
72 1997 Sesam Sesam * På sporet 1. LEK MED BOKSTAVER. Bokmål.
Sesam Sesam * På sporet 1. LEK MED BOKSTAVER. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
73 1997 Sesam Sesam 5A. Bokmål.
Sesam Sesam 5A. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 160 sider.
74 1997 Sesam Sesam 5B. Bokmål.
Sesam Sesam 5B. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 144 sider.
75 1997 Sesam Sesam. Lærerveiledning 5A*B.
Oslo: Aschehoug forlag. 96 sider.
76 1997 (Sammen med Haabesland, A. og Vavik, R.)
Kunst og håndverk 5. klasse. Bokmål.
Kunst og håndverk 5. klasse. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 84 sider.
77 1998 Sesam Sesam 3. Bokmål.
Sesam Sesam 3. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 216 sider.
78 1998 Sesam Sesam. Lærerveiledning 3.
Oslo: Aschehoug forlag. 117 sider.
79 1998 Sesam Sesam. Skriv 3. Bokmål.
Sesam Sesam. Skriv 3. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
80 1998 Sesam Sesam 6A. Bokmål.
Sesam Sesam 6A. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 186 sider.
81 1998 Sesam Sesam 6B. Bokmål.
Sesam Sesam 6B. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 186 sider.
82 1998 Sesam Sesam. Lærerveiledning 6A*6B.
Oslo: Aschehoug forlag. 140 sider.
83 1998 (Sammen med Haabesland, A. og Vavik, R.)
Kunst og håndverk 6. klasse. Bokmål.
Kunst og håndverk 6. klasse. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 132 sider.
84 1998 Sesam Sesam 4. Bokmål.
Sesam Sesam 4. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 216 sider.
85 1998 Sesam Sesam. Lærerveiledning 4.
Oslo: Aschehoug forlag. 117 sider.
86 1998 Sesam Sesam. Skriv 4. Bokmål.
Sesam Sesam. Skriv 4. Nynorsk.
Oslo Aschehoug forlag. 64 sider.
87 1999 Sesam Sesam 7A. Bokmål.
Sesam Sesam 7A. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 176 sider.
88 1999 Sesam Sesam 7B. Bokmål.
Sesam Sesam 7B. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 176 sider.
89 1999 Sesam Sesam. Lærerveiledning 7A*7B.
Oslo: Aschehoug forlag. 140 sider.
90 2002 Zeppelin A. Bokmål.
Zeppelin B. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 74 sider.
91 2002. Zeppelin A. Arbeidsbok. Bokmål.
Zeppelin A. Arbeidsbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
92 2002 Zeppelin A. Lærerveiledning.
Oslo: Aschehoug forlag. 140 sider.
93 2002 Zeppelin A. Rød bok 1. Bokmål.
Zeppelin A. Rød bok 1. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 16 sider.
94 2002 Zeppelin A. Rød bok 2. Bokmål.
Zeppelin A. Rød bok 2. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 16 sider.
95 2002 Zeppelin A. Gul bok 1. Bokmål.
Zeppelin A. Gul bok 1. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 16 sider.
96 2002 Zeppelin A. Gul bok 2. Bokmål.
Zeppelin A. Gul bok 2. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 16 sider.
97 2002 Zeppelin ABC. Bilde-, bokstav- og ordkort. Bokmål.
Zeppelin ABC. Bilde-, bokstav- og ordkort. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag.
98 2003 Zeppelin B. Bokmål.
Zeppelin B. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 74 sider.
99 2003 Zeppelin B. Arbeidsbok. Bokmål.
Zeppelin B. Arbeidsbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
100 2003 Zeppelin B. Lærerveiledning.
Oslo: Aschehoug forlag. 140 sider.
101 2003 Zeppelin B. Rød bok 3. Bokmål.
Zeppelin B. Rød bok 3. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 16 sider.
102 2003 Zeppelin B. Rød bok 4. Bokmål.
Zeppelin B. Rød bok 4. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 16 sider.
103 2003 Zeppelin B. Gul bok 3. Bokmål.
Zeppelin B. Gul bok 3. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 16 sider.
104 2003 Zeppelin B. Gul bok 4. Bokmål.
Zeppelin B. Gul bok 4. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 16 sider.
105 2003 Zeppelin C. Bokmål.
Zeppelin C. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 74 sider.
106 2003 Zeppelin C. Arbeidsbok. Bokmål.
Zeppelin C. Arbeidsbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
107 2003 Zeppelin C. Lærerveiledning.
Oslo: Aschehoug forlag. 152 sider.
108 2003 Bamse Brakar. Blå bok 1. Bokmål.
Bamse Brakar. Blå bok 1. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 16 sider.
Utgitt i ny og utvidet utgave i Zeppelin leseserie. Småbok. 2010, se pkt.134.
109 2003 Luftens dronning. Blå bok 2. Bokmål.
Luftdronninga. Blå bok 2. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 16 sider. Utgitt i ny og utvidet utgave i Zeppelin leseserie. Småbok. 2010, se pkt. 135.
110 2003 Dyr og rekorder. Blå bok 3. Bokmål.
Dyr og rekordar. Blå bok 3. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 16 sider.
Utgitt i ny og utvidet utgave i Zeppelin leseserie. Småbok. 2010, se pkt.132.
111 2003 Ulvebarna. Blå bok 4. Bokmål.
Ulvebarna. Blå bok 4. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 16 sider.
Utgitt i ny og utvidet utgave i Zeppelin leseserie. Småbok. 2010, se pkt.133.
112 2005 Zeppelin START. Bokmål.
Zeppelin START. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 120 sider.
113 2005 Zeppelin START. Arbeidsbok. Bokmål.
Zeppelin START. Arbeidsbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
114 2005 Zeppelin START. Lærerveiledning.
Oslo: Aschehoug forlag. 224 sider.
115 2006 Zeppelin 3. Lesebok. Bokmål.
Zeppelin 3. Lesebok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 160 sider.
116 2006 Zeppelin 3. Språkbok. Bokmål.
Zeppelin 3. Språkbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 140 sider.
117 2006 Zeppelin 3. Arbeidsbok til lesebok. Bokmål.
Zeppelin 3. Arbeidsbok til lesebok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
118 2006 Zeppelin 3. Arbeidsbok til språkbok Bokmål.
Zeppelin 3. Arbeidsbok til språkbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
119 2006 Zeppelin 3. Lærerveiledning.
Oslo: Aschehoug forlag. 224 sider.
120 2006 Zeppelin bokstavplansjer.
Oslo: Aschehoug forlag.
121 2006 Zeppelin bokstavremser.
Oslo: Aschehoug forlag.
122 2007 Zeppelin 4. Lesebok. Bokmål.
Zeppelin 4. Lesebok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 180 sider.
123 2007 Zeppelin 4. Språkbok. Bokmål.
Zeppelin 4. Språkbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 160 sider.
124 2007 Zeppelin 4. Arbeidsbok til lesebok. Bokmål.
Zeppelin 4. Arbeidsbok til lesebok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
125 2007 Zeppelin 4. Arbeidsbok til språkbok. Bokmål.
Zeppelin 4. Arbeidsbok til språkbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
126 2007 Zeppelin 4. Lærerveiledning.
Oslo: Aschehoug forlag. 224 sider.
127 2008 Gåter og vitser. Zeppelin leseserie. Småbok. Bokmål.
Gåter og vitsar. Zeppelin leseserie. Småbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 24 sider.
128 2008 Den første månelandingen. Zeppelin leseserie. Småbok. Bokmål.
Den første månelandinga. Zeppelin leseserie. Småbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 24 sider.
129 2009 Les. Zeppelin leseserie. Småbok. Bokmål.
Les. Zeppelin leseserie. Småbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 24 sider.
130 2009 Les mer. Zeppelin leseserie. Småbok. Bokmål.
Les meir. Zeppelin leseserie. Småbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 24 sider.
131 2009 Les enda mer. Zeppelin leseserie. Småbok. Bokmål.
Les enda meir. Zeppelin leseserie. Småbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 24 sider.
132 2009 Gøy å lese. Zeppelin leseserie. Småbok. Bokmål.
Gøy å lese. Zeppelin leseserie. Småbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 24 sider.
133 2010 Fire og to til. Zeppelin leseserie. Småbok. Bokmål.
Fire og to til. Zeppelin leseserie. Småbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 24 sider.
134 2010 Vrimmelby. Zeppelin leseserie. Småbok. Bokmål.
Vrimmelby. Zeppelin leseserie. Småbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 24 sider.
135 2010 Dyr og rekorder. Zeppelin leseserie. Småbok. Bokmål.
Dyr og rekorder. Zeppelin leseserie. Småbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 24 sider.
136 2010 Ulvebarna. Zeppelin leseserie. Småbok. Bokmål.
Ulvebarna. Zeppelin leseserie. Småbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 24 sider.
137 2010 Bamse Brakar. Zeppelin leseserie. Småbok. Bokmål.
Bamse Brakar. Zeppelin leseserie. Småbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 24 sider.
138 2010 Luftens dronning. Zeppelin leseserie. Bokmål.
Luftdronninga. Zeppelin leseserie. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 24 sider.
139 2011 Zeppelin 1A. Bokmål.
Zeppelin 1A. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 120 sider.
140 2011 Zeppelin 1B. Bokmål.
Zeppelin 1B. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 120 sider.
141 2011 Arbeidsbok til Zeppelin 1A. Bokmål.
Arbeidsbok til Zeppelin 1A. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
142 2011 Arbeidsbok til Zeppelin 1B. Bokmål
Arbeidsbok til Zeppelin 1B. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
143 2011 Zeppelin. Lærerveiledning 1A * 1B.
Oslo: Aschehoug forlag. 260 sider.
144 2012 Zeppelin 2A. Bokmål.
Zeppelin 2A. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 120 sider.
145 2012 Zeppelin 2B. Bokmål.
Zeppelin 2B. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 120 sider.
146 2012 Arbeidsbok til Zeppelin 2A. Bokmål.
Arbeidsbok til Zeppelin 2A. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
147 2012 Arbeidsbok til Zeppelin 2B. Bokmål.
Arbeidsbok til Zeppelin 2B. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
148 2012 Zeppelin. Lærerveiledning 2A * 2B.
Oslo: Aschehoug forlag. 448 sider.
150 2016 Nye Zeppelin 3. Språkbok. Bokmål.
Nye Zeppelin 3. Språkbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 153 sider.
151 2016 Nye Zeppelin 3. Lesebok. Bokmål.
Nye Zeppelin 3. Lesebok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 180 sider.
153 2016 Nye Zeppelin 3. Arbeidsbok til språkbok. Bokmål.
Nye Zeppelin 3. Arbeidsbok til språkbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
154 2016 Nye Zeppelin 3. Arbeidsbok til lesebok. Bokmål.
Nye Zeppelin 3. Arbeidsbok til lesebok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 64 sider.
155 2017 Nye Zeppelin 4. Språkbok. Bokmål.
Nye Zeppelin 4. Språkbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 184 sider.
156 2017 Nye Zeppelin 4. Lesebok. Bokmål.
Nye Zeppelin 4. Lesebok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 200 sider.
157 2017 Nye Zeppelin 4. Arbeidsbok til språkbok. Bokmål.
Nye Zeppelin 4. Arbeidsbok til språkbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 72 sider.
158 2017 Nye Zeppelin 4. Arbeidsbok til lesebok. Bokmål.
Nye Zeppelin 4. Arbeidsbok til lesebok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 72 sider.
159 2018 Nye Zeppelin 1A. Bokstavbok. Bokmål.
Nye Zeppelin 1A. Bokstavbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 120 sider.
160 2018 Nye Zeppelin 1B. Lesebok. Bokmål.
Nye Zeppelin 1A. Lesebok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 120 sider.
161 2018 Nye Zeppelin 1A. Arbeidsbok til bokstavbok. Bokmål.
Nye Zeppelin 1A. Arbeidsbok til bokstavbok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 72 sider.
162 2018 Nye Zeppelin 1B. Arbeidsbok til lesebok. Bokmål.
Nye Zeppelin 1A. Arbeidsbok til lesebok. Nynorsk.
Oslo: Aschehoug forlag. 72 sider.
Se for øvrig komplett liste over publikasjoner i Cristin.