Natalia Igl

English version of this page Institutt for språk, litteratur og kultur
Bilde av Natalia Igl
English version of this page Stilling
Førsteamanuensis
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
074

Faglige interesser

Førsteamanuensis i tyskspråklig litteratur og kultur. Sentrale faglige interesser: Tysk(-språklig) litteratur fra romantikk til modernisme, fra 'Neue Sachlichkeit' til 'postmigrantisk' samtidslitteratur; illustrerte tidsskrifter rundt 1900; litteraturens medialitet, materialitet og multimodalitet; narrativitet i litteratur og medier; kognitiv litteraturvitenskap og narratologi; leserengasjement og litterære følelser.

Mitt siste forskningsprosjektet "Readers as Observers" (EU-finansert, MSCA prosjektnummer 794549) handlet om leserinvolvering i (post)moderne tysk- og engelskspråklige multimodale romaner. Les mer om prosjektet her: https://www.hf.uio.no/ilos/forskning/prosjekter/lesere-som-observatorer/index.html.

For tiden utvikler jeg et forskningsprosjekt om 'enactive & embodied reader engagement' i fortellinger om krise, traumer og sykdom. I denne sammenhengen er jeg også interessert i følelsenes rolle i lærings- og undervisningssituasjoner i det 'akademiske klasserommet'. 

ELLA-Symposium, forsidebilde av programbrosjyrenEt første skritt i prosjektutvikling var det ELLA-finansierte symposium "Reading and studying narratives of trauma, crisis and illness" (2.-3. oktober 2023, Campus Halden). Les mer om arrangementet her eller ta en titt i programbrosjyren.

Spørsmål om 'embodied reader engagement' i postmigrantisk (tysk) litteratur var også en del av ELLA fagseminaret "Afro-europeiske og postmigrantiske perspektiver i samtidslitteraturen" (19-20 juni 2024, Campus Halden). Se her for mer informasjon.

Mer om profilen min: ORCID ID: 0000-0001-6271-6897 | Academia.edu | ResearchGate.net

Undervisning

Ved HiØ er jeg emneansvarlig for ulike kurs i både Tysk årsstudium og BA-/MA-studier, og  faglærer i GLU-kurs. I tillegg er jeg program- og fagkoordinator i Masterstudiet i fremmedspråk i skolen (MFRISK).

  • TYS22524 Tyskspåklig samtidslitteratur: Flerkulturelle og postmigrantiske perspektiver (Vår 2025)
  • SFT41115 Interkulturell læring og demokratisk kultur (Høst 2024)
  • SFT11608 Tyskspråklig litteratur og kultur (Høst 2024)
  • SFT42315 Masteravhandling (Vår 2024–Vår 2025)
  • SFB24011 Kulturmøter II (Vår 2024)
  • LMUVIT40420 VIT404 Vitenskapsteori og metode (1-7 / 5-10) (Vår 2024)
  • SFT42315 Masteravhandling (Vår 2023–Vår 2024)
  • SFT11608 Tyskspråklig litteratur og kultur (Høst 2023)
  • SFT42115 Litteratur i undervisningen II (Høst 2023)
  • SFB24011 Kulturmøter II (Høst 2023)
  • SFB24011 Kulturmøter II (Vår 2023)
  • LMUVIT40420 VIT404 Vitenskapsteori og metode (5-10) (Vår 2023)
  • SFT11608 Tyskspråklig litteratur og kultur (Høst 2022)
  • SFT42115 Litteratur i undervisningen II (Høst 2022)

Undervisningspraksis

I mine forskjellige stillinger og ansvarsområder som akademisk lærer siden 2006, har jeg fått omfattende erfaring med undervisning, veiledning, eksamen og vurdering – både klasseroms- og nettbasert. Til sammen har jeg utviklet og gjennomført over 65 seminarer og forelesninger på BA- og MA-nivå.

Min undervisningspraksis spenner over temaer fra introduksjoner til litteraturvitenskap og akademisk forskning/skriving, litteraturteori og analyse, litteraturhistorie, litterære sjangre, kognitiv poetikk, (transmedial) narratologi, multimodalitet og marterialitet i/av litteratur, litteratur i sammenheng med andre medier og film, (inter)kulturelle studier, samt skjæringsområder mellom litteraturvitenskap og lingvistikk.

Mer om min undervisningsfilosofi, praksis og didaktiske refleksjon finner du her.

Bakgrunn

  • 2022–2023: Studium i praktisk universitets- og høgskolepedagogikk og digitale undervisningsformer ved Høgskolen i Østfold
  • siden August 2022: Førsteamanuensis i tyskspråklig litteratur og kultur ved Høgskolen i Østfold
  • 2018–2021: Marie Skłodowska-Curie Fellow og postdoktor i allmenn litteraturvitenskap ved Universitetet i Oslo
  • 2011–2018: Forsker og lektor (post-doc) i moderne tysk litteratur ved Universitetet i Bayreuth
  • 2006–2011: Forsker og lektor (pre-doc) i moderne tysk litteratur ved FernUniversität i Hagen og Universitetet i Bayreuth, og i tysk lingvistikk ved Ludwig Maximilians Universitetet i München
  • 2011: Doktorgrad i moderne tysk litteratur fra Universitetet i Bayreuth
  • 2006: Magister Artium-grad (M.A.) i moderne tysk litteratur, tysk lingvistikk og psykologi fra Ludwig Maximilians Universitetet i München

Priser og nominasjoner

  • 2015: Universitetspris for fremragende undervisning fra Universitetet i Bayreuth
  • 2015: Nominert til Vitenskapsprisen 2015 ved Universitetet i Bayreuth
  • 2015: Nominert som medlem av "Junges Kolleg" ved "Bayerische Akademie der Wissenschaften" av presidenten for Universitetet i Bayreuth, Prof. Dr. Stefan Leible

Verv

  • Leder for HiØs forskningsgruppen "Litteratur og Narrativitet"
  • Program- og fagkoordinator i Masterstudiet i fremmedspråk i skolen (MFRISK)
  • DAADs "Ortslektorin" (= HiØs kontaktperson til Den Tyske akademiske utvekslingstjenesten, Bonn). Les mer om det her (på tysk).
  • Fagfellevurdering for forskjellige tidsskrifter og bokserier, som:
    • DeGruyter Mouton-serien Handbooks of Linguistics and Communication Science (HSK)
    • BRILL-serien Studies in Periodical Cultures
    • SAGE-tidsskriftet Language and Literature: International Journal of Stylistics (LAL)
    • The Journal for German and Scandinavian Studies, St. Kliment Ohridski University Press (Sofia, Bulgaria)
    • HiØ-tidsskriftet ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk 

Samarbeid og prosjekter

Emneord: Litteratur, tyskspråklig litteratur, modernisme, narrativitet, multimodalitet, litteraturteori, litteraturhistorie, kulturstudier, kjønnstudier, historisk semantikk, kognitiv litteraturvitenskap

Publikasjoner

  • Igl, Natalia (2024). Erzähltes Erinnern in Fontanes Meine Kinderjahre: Der autobiographische Roman als bewegt-bewegende Bildkomposition und narratives Reenactment. I Haberland, Detlef & Szabó, Erszébet (Red.), "Apparat und Inscenirung". Eine Tagung zum Werk von Theodor Fontane. Georg Olms Verlag AG. ISSN 9783487166964. s. 169–185.
  • Igl, Natalia (2024). Caught in Observation: Sublime tableaux morts in Female Serial Killer Narratives. I Patnaik, Anhiti & Gomel, Elana (Red.), Serial Killers and Serial Spectators: Cultures, Narratives, and Representations. Brill Academic Publishers. ISSN 978-90-04-51909-1. s. 70–86.
  • Igl, Natalia (2023). Stylistic design elements of literary texts. I Schiewer, Gesine Lenore; Altarriba, Jeanette & Ng, Bee Chin (Red.), Language and Emotion. An International Handbook. Volume 3. De Gruyter Mouton. ISSN 9783110795486. s. 1511–1528. doi: 10.1515/9783110795486-008.
  • Igl, Natalia (2023). Geschlecht. I Parr, Rolf; Radecke, Gabriele; Trilcke, Peer & Bertschik, Julia (Red.), Theodor Fontane Handbuch. Walter de Gruyter (De Gruyter). ISSN 9783110541496. s. 1171–1178. doi: 10.1515/9783110545388-164.
  • Igl, Natalia (2022). Materialität. I Scheiding, Oliver & Fazli, Sabina (Red.), Handbuch Zeitschriftenforschung. Transcript Verlag. ISSN 9783839451137. s. 85–95. doi: 10.14361/9783839451137-004.
  • Igl, Natalia (2022). Fontanes Impressionen und Essays: Vom Bild zur Bewegtheit, vom Fragment zum Flow. Fontane Blätter. ISSN 0015-6175. 114, s. 42–54.
  • Igl, Natalia (2022). Making Sense of the Material: Multisensory Reader Involvement in Contemporary Multimodal Novels. Art Style | Art & Culture International Magazine. ISSN 2596-1802. 10(10), s. 71–85. doi: 10.5281/zenodo.7020556.
  • Igl, Natalia (2021). Multisensorische Lektüren: Zur Rezeption und Meta-Ästhetik multimodaler Gegenwartsromane. I Brückl, Stefan; Haefs, Wilhelm & Wimmer, Max (Red.), META-Fiktionen. Der experimentelle Roman seit den 1960er Jahren (NeoAvantgarden 12). Edition text+kritik (et+k). ISSN 9783967074239. s. 331–363.
  • Igl, Natalia (2020). Christoph Wegmann: Der Bilderfex. Im imaginären Museum Theodor Fontanes. Jahrbuch der Raabe-Gesellschaft. ISSN 0075-2371. 61(1), s. 237–242. doi: 10.1515/raabe-2020-0016. Fulltekst i vitenarkiv
  • Igl, Natalia (2019). Sammelrezension: Fragen des Formats. MEDIENwissenschaft: Rezensionen | Reviews. ISSN 1431-5262. s. 279–283. doi: 10.17192/ep2019.3.8184. Fulltekst i vitenarkiv
  • Igl, Natalia (2019). Un/Gleichzeitigkeiten. Großstadt als Verhandlungsraum der multimodalen Moderne von Fontane bis Ruttmann. Text + Kritik. ISSN 0040-5329. s. 57–72.
  • Igl, Natalia (2019). Framing the narrative: The "fictive publisher" as a bridge builder between intra- and extratextual world. I Neurohr, Benedict & Stewart-Shaw, Lizzie (Red.), Experiencing Fictional Worlds. John Benjamins Publishing Company. ISSN 9789027202017. s. 97–117. doi: 10.1075/lal.32.06igl. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Igl, Natalia & Zeman, Sonja (2016). Perspectives on Narrativity and Narrative Perspectivization. John Benjamins Publishing Company. ISBN 9789027234100.
  • Igl, Natalia & Menzel, Julia (2016). Illustrierte Zeitschriften um 1900. Mediale Eigenlogik, Multimodalität und Metaisierung. Transcript Verlag. ISBN 9783837636598.
  • Igl, Natalia (2014). Geschlechtersemantik 1800/1900. Zur literarischen Diskursivierung der Geschlechterkrise im Naturalismus. V&R Unipress. ISBN 9783847102762.

Se alle arbeider i Cristin

  • Igl, Natalia (2024). „Feuchte meine Zunge, flicke meinen Blick“. Literatur als Raum der Sprache und Erkenntnis bei Dinçer Güçyeter und Asal Dardan.
  • Igl, Natalia (2023). Re-Lived Experiences, Multilayered Lives: Violence, Trauma, and Agency in Postmigrant German Literature.
  • Igl, Natalia; Tchokothe, Rémi Armand & Hannah, Mühlparzer (2023). Reading and Studying Narratives of Trauma, Crisis, and Illness. 2-Day Symposium at Østfold University College (Programme Brochure).
  • Igl, Natalia (2023). Bewegung und Stillstand: Rechte Gewalt bei May Ayim, Olivia Wenzel, Mithu Sanyal und Fatma Aydemir.
  • Igl, Natalia (2022). Extended reading – extended listening?
  • Igl, Natalia (2022). Fontanes Impressionen und Essays: Vom Bild zur Bewegtheit, vom Fragment zum Flow .
  • Igl, Natalia (2022). Podcast: The Materiality and Multimodality of Literature.
  • Igl, Natalia (2022). LCE Concept Video: Material Reading.
  • Igl, Natalia (2022). Narrative framing strategies of hope and despair: The case of queer affective worldmaking in Alice Oseman's Heartstopper.
  • Igl, Natalia (2021). Spiel im Morgengrauen. A: Arthur Schnitzler. ED: 1926/27. . I Schauer, Hendrikje & Lepper, Marcel (Red.), Night Shift: Ein Wörterbuch um Mitternacht . Works & Nights. ISSN 9783981940640. s. 79–82.
  • Igl, Natalia (2019). Kleine Formen: Medialität, Materialität und Kognitive Poetik.
  • Igl, Natalia (2019). Reader engagement and the purpose of literature: Commentary on Teresa Cremin, "Building Communities of Engaged Readers".
  • Fialho, Olivia & Igl, Natalia (2019). Workshop on Empirical Approaches to Joint Attention and Reader Engagement.
  • Igl, Natalia (2019). Readers as Observers: Materiality and Simulated Situations of Joint Attention in Contemporary Multimodal Novels.
  • Igl, Natalia (2019). Positioning the Reader as Observer in 1920s/30s Magazine Culture.
  • Igl, Natalia (2019). Materiality and simulated situations of joint attention in contemporary multimodal novels.
  • Igl, Natalia (2019). Materializing the Narrative: Multimodal Novels as Test Case for a Media-Ecological Narratology.
  • Igl, Natalia (2019). Neue Materialität trifft embodied reader: Die multisensorische Involvierung von Rezipient*innen in multimodalen Gegenwartsromanen.
  • Igl, Natalia (2019). Mapping out literary citizenship in the Weimar Republic periodical "Die literarische Welt".
  • Igl, Natalia (2018). Readers as observers: Commencing at the frame.
  • Igl, Natalia (2018). From the kinetics of 'embodied modernism' to the metamodern play on embodiment in contemporary multimodal novels.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 25. juli 2022 12:50 - Sist endret 10. juli 2024 17:09