Faglige interesser
Førsteamanuensis i tyskspråklig litteratur og kultur. Sentrale faglige interesser: Tysk(-språklig) litteratur fra romantikk til modernisme, fra 'Neue Sachlichkeit' til 'postmigrantisk' samtidslitteratur; illustrerte tidsskrifter rundt 1900; litteraturens medialitet, materialitet og multimodalitet; narrativitet i litteratur og medier; kognitiv litteraturvitenskap og narratologi; leserengasjement og litterære følelser.
Mitt siste forskningsprosjektet "Readers as Observers" (EU-finansert, MSCA prosjektnummer 794549) handlet om leserinvolvering i (post)moderne tysk- og engelskspråklige multimodale romaner. Les mer om prosjektet her: https://www.hf.uio.no/ilos/forskning/prosjekter/lesere-som-observatorer/index.html.
For tiden utvikler jeg et forskningsprosjekt om 'enactive & embodied reader engagement' i fortellinger om krise, traumer og sykdom. I denne sammenhengen er jeg også interessert i følelsenes rolle i lærings- og undervisningssituasjoner i det 'akademiske klasserommet'.
Et første skritt i prosjektutvikling var det ELLA-finansierte symposium "Reading and studying narratives of trauma, crisis and illness" (2.-3. oktober 2023, Campus Halden). Les mer om arrangementet her eller ta en titt i programbrosjyren.
Spørsmål om 'embodied reader engagement' i postmigrantisk (tysk) litteratur var også en del av ELLA fagseminaret "Afro-europeiske og postmigrantiske perspektiver i samtidslitteraturen" (19-20 juni 2024, Campus Halden). Se her for mer informasjon.
Mer om profilen min: ORCID ID: 0000-0001-6271-6897 | Academia.edu | ResearchGate.net
Undervisning
Ved HiØ er jeg emneansvarlig for ulike kurs i både Tysk årsstudium og BA-/MA-studier, og faglærer i GLU-kurs. I tillegg er jeg program- og fagkoordinator i Masterstudiet i fremmedspråk i skolen (MFRISK).
- TYS22524 Tyskspåklig samtidslitteratur: Flerkulturelle og postmigrantiske perspektiver (Vår 2025)
- SFT41115 Interkulturell læring og demokratisk kultur (Høst 2024)
- SFT11608 Tyskspråklig litteratur og kultur (Høst 2024)
- SFT42315 Masteravhandling (Vår 2024–Vår 2025)
- SFB24011 Kulturmøter II (Vår 2024)
- LMUVIT40420 VIT404 Vitenskapsteori og metode (1-7 / 5-10) (Vår 2024)
- SFT42315 Masteravhandling (Vår 2023–Vår 2024)
- SFT11608 Tyskspråklig litteratur og kultur (Høst 2023)
- SFT42115 Litteratur i undervisningen II (Høst 2023)
- SFB24011 Kulturmøter II (Høst 2023)
- SFB24011 Kulturmøter II (Vår 2023)
- LMUVIT40420 VIT404 Vitenskapsteori og metode (5-10) (Vår 2023)
- SFT11608 Tyskspråklig litteratur og kultur (Høst 2022)
- SFT42115 Litteratur i undervisningen II (Høst 2022)
Undervisningspraksis
I mine forskjellige stillinger og ansvarsområder som akademisk lærer siden 2006, har jeg fått omfattende erfaring med undervisning, veiledning, eksamen og vurdering – både klasseroms- og nettbasert. Til sammen har jeg utviklet og gjennomført over 65 seminarer og forelesninger på BA- og MA-nivå.
Min undervisningspraksis spenner over temaer fra introduksjoner til litteraturvitenskap og akademisk forskning/skriving, litteraturteori og analyse, litteraturhistorie, litterære sjangre, kognitiv poetikk, (transmedial) narratologi, multimodalitet og marterialitet i/av litteratur, litteratur i sammenheng med andre medier og film, (inter)kulturelle studier, samt skjæringsområder mellom litteraturvitenskap og lingvistikk.
Mer om min undervisningsfilosofi, praksis og didaktiske refleksjon finner du her.
Bakgrunn
- 2022–2023: Studium i praktisk universitets- og høgskolepedagogikk og digitale undervisningsformer ved Høgskolen i Østfold
- siden August 2022: Førsteamanuensis i tyskspråklig litteratur og kultur ved Høgskolen i Østfold
- 2018–2021: Marie Skłodowska-Curie Fellow og postdoktor i allmenn litteraturvitenskap ved Universitetet i Oslo
- 2011–2018: Forsker og lektor (post-doc) i moderne tysk litteratur ved Universitetet i Bayreuth
- 2006–2011: Forsker og lektor (pre-doc) i moderne tysk litteratur ved FernUniversität i Hagen og Universitetet i Bayreuth, og i tysk lingvistikk ved Ludwig Maximilians Universitetet i München
- 2011: Doktorgrad i moderne tysk litteratur fra Universitetet i Bayreuth
- 2006: Magister Artium-grad (M.A.) i moderne tysk litteratur, tysk lingvistikk og psykologi fra Ludwig Maximilians Universitetet i München
Priser og nominasjoner
- 2015: Universitetspris for fremragende undervisning fra Universitetet i Bayreuth
- 2015: Nominert til Vitenskapsprisen 2015 ved Universitetet i Bayreuth
- 2015: Nominert som medlem av "Junges Kolleg" ved "Bayerische Akademie der Wissenschaften" av presidenten for Universitetet i Bayreuth, Prof. Dr. Stefan Leible
Verv
- Leder for HiØs forskningsgruppen "Litteratur og Narrativitet"
- Program- og fagkoordinator i Masterstudiet i fremmedspråk i skolen (MFRISK)
- DAADs "Ortslektorin" (= HiØs kontaktperson til Den Tyske akademiske utvekslingstjenesten, Bonn). Les mer om det her (på tysk).
- Fagfellevurdering for forskjellige tidsskrifter og bokserier, som:
- DeGruyter Mouton-serien Handbooks of Linguistics and Communication Science (HSK)
- BRILL-serien Studies in Periodical Cultures
- SAGE-tidsskriftet Language and Literature: International Journal of Stylistics (LAL)
- The Journal for German and Scandinavian Studies, St. Kliment Ohridski University Press (Sofia, Bulgaria)
- HiØ-tidsskriftet ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk
Samarbeid og prosjekter
- Samarbeid med Martina Sauer (Institute for Image and Cultural Philosophy), forberedelse av en temanummer i Journal of Semiotics – Zeitschrift für Semiotik om framing-strategier i litteratur og kunst (CfP: "Frames and Framing: Dynamic Nature and Material-Cognitive Interplays").
- Samarbeid med Rémi Armand Tchokothe (Universitetet i Wien), gjennomføring av det ELLA-finansierte symposiet "Reading and studying narratives of trauma, crisis and illness" (2.-3. oktober 2023), planlagt publisering i ELLA tidsskriftet.
- Assosiert forsker i det tverrfaglige prosjektet "Litteratur, kognisjon og emosjon (LCE)", Universitetet i Oslo. Hør mer om forskningen min i den aktuelle LCE podcast episoden "The Materiality and Multimodality of Literature" (på engelsk).
- Samarbeid med det DAAD-finansierte prosjektet "UniStart Deutsch" (Syddansk Universitet og ni andre akademiske lærersteder fra hele Norden og fra Baltikum).