Mari Johanne Wikhaug Andersen

English version of this page Institutt for språk, litteratur og kultur
English version of this page Stilling
Høgskolelektor
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
-

Faglige interesser

  • Norsk som andrespråk
  • Flerspråklighet i klasserommet
  • Språk i yrkesfaglig opplæring
  • Utdannings- og språkpolitikk
  • Læreraktørskap
  • Språkholdninger
  • Lærer- og elevperspektiver i flerspråklige klasserom
  • Flerspråklighetspedagogikk
  • Norskfaget

Undervisning

Bakgrunn

Jeg er utdanna lektor i norsk og engelsk, og har undervisningserfaring fra videregående skole (studieforberedende utdanningsprogrammer og yrkesfag). Jeg leverte masteroppgaven "Nynorsk är svårt att förstå. Jag tycker mer om gammelnorsk". Svensker i Oslo og den norske talemålsvariasjonen i 2014, og var stipendiat ved MultiLing – Senter for flerspråklighet (SFF) ved Universitetet i Oslo med prosjektet Flerspråklighet i den ordinære yrkesopplæringa fra 2020-2024.

Doktorgradsprosjektet dreide seg om møtet mellom lærere og elever i programfagsklasserom på yrkesfaglige linjer i videregående skole, med særlig fokus på flerspråklighetens plass og rolle i disse klasserommene. Jeg tok i bruk språketnografisk metodologi, og baserte analysene mine på et stort og variert datamateriale som bl.a. består av observasjoner, intervjuer og utdannings- og språkpolitiske dokumenter. I prosjektet var jeg opptatt av yrkesfaglæreres og elevers opplevelser knytta til flerspråklighet i den ordinære yrkesopplæringa. Språkideologier (enspråklighetsideologi, elitær flerspråklighet, anglonormativitet), læreraktørskap og læreplanutøvelse (policy enactment) utgjorde den teoretiske rammen i prosjektet. Doktorgradsprosjektet ble fullført våren 2024, og den første og andre artikkelen er publisert og åpent tilgjengelig.

 

Emneord: norsk som andrespråk, nordisk, flerspråklighet, norsk, yrkesfag, utdanningspolitikk, språkpolitikk, sosiolingvistikk

Publikasjoner

  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2024). Vocational teachers as policy actors: “Multilingualism as a resource” in Norwegian vocational education. Apples - Journal of Applied Language Studies. ISSN 1457-9863. 18(1), s. 135–157. doi: 10.47862/apples.136338.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2023). Mellom barken og veden: Om flerspråklighet og læreraktørskap på yrkesfag. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 17(3). doi: 10.5617/adno.9841. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2024). Anglonormativitet og «allmenndannelse» på yrkesfag: Usynliggjøring av andrespråkselevers utfordringer med engelsk utenfor engelskfaget .
  • Tonne, Ingebjørg; Onnis, Luca; Rodina, Yulia; Andersen, Mari J. Wikhaug; Steien, Guri Bordal & Gudmundsen, Jenny [Vis alle 13 forfattere av denne artikkelen] (2023). Multilingual/second language acquisition and learning across the lifespan.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2023). Multilingualism in Norwegian mainstream vocational education: Language ideologies, policy, and the role of the teacher.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2023). Flerspråklighet i den ordinære yrkesopplæringa.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2023). Teaching hairdressing using English materials in a linguistically diverse VET classroom in Norway: Evaluating a digital learning platform .
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2023). "Solid form, diagonal forward line": En engelskspråklig digital læringsressurs som støtte og utfordring i en språklig heterogen yrkesfagklasse.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2022). Powerful and powerless teachers: Multilingualism and policy enactment in mainstream vocational education in Norway .
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2022). Multilingualism in Norwegian vocational education: Policy idealism vs. teachers’ realism?
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2022). Å undervise mellom barken og veden: Lærerperspektiver på flerspråklighet.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2022). Språklig og strukturell (av)makt: Lærerperspektiver på flerspråklighet i yrkesfagene .
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2022). Yrkesfaglærere mellom barken og veden: En realitetsorientering om flerspråklighet i skolen.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2022). Språklig makt og strukturell avmakt i yrkesfagene.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2022). "Det er ikke så lett å forklare det, for de skjønner ikke den der vanlige norsken heller": On teaching specialized vocational subject matter to newly arrived students.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2022). Å undervise mellom barken og veden: Lærerperspektiver på flerspråklighet i yrkesfagene .
  • Andersen, Mari Johanne Wikhaug (2021). Yrkesfaglæreres oppfatninger om flerspråklighet.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2021). "We speak Norwegian in the classroom": Teachers' beliefs and monolingual practices in mainstream vocational classes.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2021). Multilingual students, mainly monolingual classroom: Beliefs and practices of a vocational program subject teacher.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2020). Exploring multilingualism in mainstream vocational classes (during a pandemic) – access, methods and pilot data.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2016). Unge svenskers møte med den norske talemålsvariasjonen. Språk i Norden. ISSN 2246-1701. s. 89–99.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2014). «Nynorsk är svårt att förstå. Jag tycker mer om gammelnorsk.» Svensker i Oslo og den norske talemålsvariasjonen.
  • Andersen, Mari J. Wikhaug (2014). "Nynorsk är svårt att förstå. Jag tycker mer om gammelnorsk". Svensker i Oslo og den norske talemålsvariasjonen. Universitetet i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 17. nov. 2023 15:09 - Sist endret 14. juni 2024 19:14