Faglige interesser
- Norsk som andrespråk
- Flerspråklighet i klasserommet
- Språk i yrkesfaglig opplæring
- Utdannings- og språkpolitikk
- Læreraktørskap
- Språkholdninger
- Lærer- og elevperspektiver i flerspråklige klasserom
- Flerspråklighetspedagogikk
- Norskfaget
Undervisning
- LUMNOR40417 Fleirspråklegheit (Vår 2024)
- LUMNOR40217 Vitskapsteori og forskingsmetode (Vår 2024)
- LNOR10217 Grammatikk, skriveopplæring og elevtekster (Vår 2024)
- Andrespråkspedagogikk 1.-10., fordypning
- SFB12808 Norwegian as a Foreign Language I (Vår 2024)
Bakgrunn
Jeg er utdanna lektor i norsk og engelsk, og har undervisningserfaring fra videregående skole (studieforberedende utdanningsprogrammer og yrkesfag). Jeg leverte masteroppgaven "Nynorsk är svårt att förstå. Jag tycker mer om gammelnorsk". Svensker i Oslo og den norske talemålsvariasjonen i 2014, og var stipendiat ved MultiLing – Senter for flerspråklighet (SFF) ved Universitetet i Oslo med prosjektet Flerspråklighet i den ordinære yrkesopplæringa fra 2020-2024.
Doktorgradsprosjektet dreide seg om møtet mellom lærere og elever i programfagsklasserom på yrkesfaglige linjer i videregående skole, med særlig fokus på flerspråklighetens plass og rolle i disse klasserommene. Jeg tok i bruk språketnografisk metodologi, og baserte analysene mine på et stort og variert datamateriale som bl.a. består av observasjoner, intervjuer og utdannings- og språkpolitiske dokumenter. I prosjektet var jeg opptatt av yrkesfaglæreres og elevers opplevelser knytta til flerspråklighet i den ordinære yrkesopplæringa. Språkideologier (enspråklighetsideologi, elitær flerspråklighet, anglonormativitet), læreraktørskap og læreplanutøvelse (policy enactment) utgjorde den teoretiske rammen i prosjektet. Doktorgradsprosjektet ble fullført våren 2024, og den første og andre artikkelen er publisert og åpent tilgjengelig.