Marion Elisenberg

English version of this page Institutt for språk, litteratur og kultur
English version of this page Stilling
Høgskolelektor
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
F1-065

Faglige interesser

Språk- og litteraturdidaktikk

Undervisning

Underviser i norskfaglige emner ved grunnskolelærerutdanning, barnehagelærerutdanning, master i spesialpedagogikk og videreutdanningsstudier for lærere innenfor kompetanse for kvalitet

Bidrar også ved skolebaserte kurs i program for desentralisert kompetanseutvikling 

Bakgrunn

Startet som ufaglært vikar i skolen tidlig på 1970-tallet og har jobbet som lærer og skoleleder i grunn- og videregående skole i mer enn tre tiår. Ansatt ved høgskolen i Østfold siden 2009. 

Utdanning:

  • 2011: Høgskolepedagogikk - Høgskolen i Østfold
  • 2009: Master i Nordiskdidaktikk - Universitetet i Oslo
  • 2005: Norsk 3 - Høgskolen i Østfold
  • 2004: Norsk 2 - Høgskolen i Østfold
  • 2002: Spesialpedagogikk 2 - Høgskolen i Østfold
  • 1997: Rådgivning og sosialpedagogikk - Høgskolen i Oslo
  • 1981: Allmennlærer - Hamar lærerhøgskole
  • 1973: Ex. Phil. - Universitetet i Bergen
Emneord: Digitalisering i begynneropplæringen

Publikasjoner

  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2023). Å ta bolig i seg selv - en lesning av Nora Dåsnes’ grafiske roman Ti kniver i hjertet . ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk. ISSN 2704-0968. 1(2). doi: 10.58215/ella.10.
  • Elisenberg, Marion & Häbler, Camilla (2022). Litteraturdidaktikk som bro mellom barnetrinnet og ungdomstrinnet. I Maugesten, Marianne & Spernes, Kari Iren (Red.), Overganger i skolen. Fra barnetrinnet til ungdomstrinnet.. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-06093-4. s. 199–213.
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2021). Med barneleseren inn i en økokritisk lesepraksis. I Axelsson, Marcus & Opset, Barbro Bredesen (Red.), Fortellinger om bærekraftig utvikling. Perspektiver for norskfaget. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-05008-9. s. 124–143. doi: https:/www.idunn.no/doi/10.18261/9788215050089-2021-06. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hatlem, Marianne; Braathen, Merete Ellen; Elisenberg, Marion; Kolle, Tonje; Nolet, Ronald & Strand, Torill (2013). Barnehagen - et vindu mot verden. I Eskeland, Torill (Red.), Barnehagen som lærings- og danningsarena: Prosjektrapport fra Sør-Trøndelag og Østfold: Artikkelsamling. Utdanningsdirektoratet. s. 167–180.

Se alle arbeider i Cristin

  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2024). «KOM DEG OVER» – klasseerfaringer i Maria Navarro Skarangers roman Emily forever (2021).
  • Häbler, Camilla; Næsje, Ragnhild Louise; Hansen, Jessica Pedersen Belisle & Elisenberg, Marion (2023). Aksjon bærekraft - praksisnær forskning med fokus på bærekraftig utvikling.
  • Elisenberg, Marion; Hansen, Jessica Pedersen Belisle; Häbler, Camilla & Næsje, Ragnhild Louise (2023). Barn, bøker og bærekraft - skjønnlitteraturens bidrag i arbeidet med bærekraftig utvikling.
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2022). Litteraturarbeid som en nøkkel til identitetsutvikling .
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2022). Når formen er innholdet og innholdet er formen - Nora Dåsnes’ grafiske roman Ti kniver i hjertet (2020).
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2022). Å ta bolig i seg selv – en lesning av Nora Dåsnes’ grafiske roman Ti kniver i hjertet (2020).
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2022). Å ta bolig i seg selv – en lesning av Nora Dåsnes’ grafiske roman Ti kniver i hjertet (2020).
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2022). Literature didactics in the transition from primary to secondary school.
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2022). Litteraturdidaktikk som bro mellom barnetrinn og ungdomstrinn.
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2022). En helhetlig litteraturdidaktisk praksis?
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2022). "A doer rather than a reflector" - litteraturdidaktikk i overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn.
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2021). Utforskende samtaler om bildebøker som inspirasjonskilde til naturglede og omsorg for naturen.
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2021). Litteraturdidaktisk praksis i overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn - perspektiver og refleksjoner.
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2021). Med barneleseren inn i en økokritisk lesepraksis.
  • Häbler, Camilla; Elisenberg, Marion & Opset, Barbro Bredesen (2021). Skjønnlitteraturens potensielle rolle i tema om bærekraft.
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2021). Bildebøker til inspirasjon i arbeidet med bærekraftig utvikling.
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2020). Bildebøker og bærekraft. [Internett]. Soundcloud/Wordpress.
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2020). Digitalisering i begynneropplæringen.
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2020). Et litteraturdidaktisk blikk på en bærekraftig utvikling.
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2020). Ord + bilde = sant. Bildebøker – en kilde til leselyst og læring .
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2020). Ord + bilde = sant. Bildebøker – en kilde til leselyst og læring .
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2020). «Å få bokstavene til å låte i en digital skolehverdag».
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2020). Ord + bilde = sant. Bildebøker – en kilde til leselyst og læring .
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2020). Ord + bilde = sant. Bildebøker – en kilde til leselyst og læring .
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2019). Økokritiske litteratursamtaler med utgangspunkt i bildebøker.
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2019). "Bøker kan aldri erstattes".
  • Häbler, Camilla; Elisenberg, Marion & Næsje, Ragnhild Louise (2018). Refleksjon som læringsverktøy: MAGLU-studentenes profesjonsfaglige og norskdidaktiske refleksjon.
  • Häbler, Camilla; Elisenberg, Marion & Næsje, Ragnhild Louise (2018). MAGLU-studentenes profesjonsfaglige og norskdidaktiske refleksjon.
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2017). Litteraturdidaktikk i et danningsperspektiv: Bildebøker og den litterære samtalen.
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2016). "Et blikk på skrivekulturen i to femteklasser.".
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2016). Skriving i det flerspråklige klasserommet.
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2015). Prosessorientert sjangerpedagogikk i det flerspråklige klasserommet. Et blikk på skrivekulturen i to femteklasser.
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2015). Sjangerpedagogikk i det flerkulturelle klasserommet.
  • Häbler, Camilla & Elisenberg, Marion (2014). Sjangerskriving i grunnskolen.
  • Elisenberg, Marion & Häbler, Camilla (2014). Sjangerpedagogikk på mellomtrinnet.
  • Nordbakke, Monica; Gummesen, Kjersti; Halstvedt, Camilla Blikstad; Mellegård, Ingebjørg Merete; Bjerke, Christian Bjørn & Elisenberg, Marion [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2014). En regnende organisasjon - eksempel på tverrfaglig samarbeid ved en høgskole.
  • Elisenberg, Marion (2013). Norskfaget i kristent perspektiv. I Flateby, Torgeir (Red.), Tydelig kristen skole : artikkelsamling ved 25-årsjubileet til Kristne friskolers forbund i 2013. Lunde. ISSN 9788252002478. s. 215–222.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:22 - Sist endret 15. juni 2021 10:25