Linda Evenstad Emilsen

English version of this page Institutt for språk, litteratur og kultur
English version of this page Stilling
Høgskolelektor
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
E1-040

Faglige interesser

Norsk som andrespråk, flerspråklighet og flerspråklighetspedagogikk/-didaktikk, grammatikk og grammatikkdidaktikk, morfologiske og syntaktiske analyser av spontantale, språklig variasjon på individ- og gruppenivå, nedarvingsspråk (amerikanorsk),

Undervisning

Underviser først og fremst i språklige tema i Grunnskolelærerutdanning 1–7 og 5–10, Master norsk i skolen og Kompetanse for kvalitet med hovedvekt på disse fagområda:

  • Norsk som andrespråk og flerspråklighet
  • Andrespråkspedagogikk og -didaktikk
  • Grammatikk og grammatikkdidaktikk
  • Dialektologi og språkhistorie
  • Nordiske språk

Bakgrunn

  • 2021-d.d. Høgskolelektor i norsk ved avdeling for lærerutdanning ved HiØ.
  • 2016-2021. Stipendiatstilling i norsk som andrespråk ved HiØ.
  • 2014. Master i nordisk språk fra NTNU.
  • 2013. Praktisk-pedagogisk utdanning fra NTNU.

Verv

  • 2016-2020. Stipendiatrepresentant i det sentrale FoU-utvalget ved HiØ. Samarbeid

 

Publikasjoner

  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Søfteland, Åshild & Emilsen, Linda Evenstad (2023). Å forske på språkutviklinga hos innlærere med begrensa skolebakgrunn – metodiske valg og problemstillinger. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. ISSN 0809-9227. 18(2), s. 125–139. doi: 10.18261/nordand.18.2.4.
  • Emilsen, Linda Evenstad & Søfteland, Åshild (2020). L2 acquisition in a rich dialectal environment: Some methodological considerations when SLA meets dialectology. I Edmonds, Amanda; Leclercq, Pascale & Gudmestad, Aarnes (Red.), Interpreting language-learning data. Language Science Press. ISSN 978-3-96110-282-2. s. 9–38. doi: 10.5281/zenodo.4032280.
  • Emilsen, Linda Evenstad (2019). Acquisition of nominal morphology in Norwegian L2: Trends and tendencies. I Arntzen, Ragnar; Håkansson, Gisela Anne-Marie; Hjelde, Arnstein & Kessler, Jörg-U. (Red.), Teachability and learnability across languages. Processability Approaches to Language Acquisition Research and Teaching. John Benjamins Publishing Company. ISSN 9789027203120. s. 163–181. doi: 10.1075/palart.6.08emi.
  • Hjelde, Arnstein; Kvifte, Bjørn Harald; Emilsen, Linda Evenstad & Arntzen, Ragnar (2019). Prosessability Theory as a tool in the study of a heritage speaker of Norwegian. I Lenzing, Anke; Nicholas, Howard & Roos, Jana (Red.), Widening Contexts for Processability Theory. Theories and issues. John Benjamins Publishing Company. ISSN 9789027203984. s. 185–206. doi: doi.org/10.1075/palart.7.08hje.
  • Emilsen, Linda Evenstad & Søfteland, Åshild (2018). Andrespråksanalyse av barns spontantale. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN 0801-3284. 34(1/2), s. 128–157. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Ulland, Gro; Bjerke, Christian Bjørn; Hagen, Marit Midbøe & Emilsen, Linda Evenstad (2023). Ordriket Lærerveiledning 7 . Fagbokforlaget. ISBN 9788211038449. 327 s.
  • Ulland, Gro; Bjerke, Christian Bjørn; Emilsen, Linda Evenstad & Hagen, Marit Midbøe (2023). Ordriket Elevbok 7B. Fagbokforlaget. ISBN 9788211038494. 280 s.
  • Ulland, Gro; Bjerke, Christian Bjørn; Emilsen, Linda Evenstad & Hagen, Marit Midbøe (2022). Ordriket Elevbok 6B. Fagbokforlaget. ISBN 9788211038401. 276 s.
  • Ulland, Gro; Bjerke, Christian Bjørn; Emilsen, Linda Evenstad & Hagen, Marit Midbøe (2022). Ordriket Elevbok 7A. Fagbokforlaget. ISBN 9788211038456. 288 s.
  • Ulland, Gro; Bjerke, Christian Bjørn; Emilsen, Linda Evenstad & Hagen, Marit Midbøe (2022). Ordriket Lærerveiledning 4. Fagbokforlaget. ISBN 9788211038173. 330 s.
  • Ulland, Gro; Bjerke, Christian Bjørn; Emilsen, Linda Evenstad & Hagen, Marit Midbøe (2022). Ordriket Elevbok 6A. Fagbokforlaget. ISBN 9788211038364. 267 s.
  • Ulland, Gro; Bjerke, Christian Bjørn; Emilsen, Linda Evenstad & Hagen, Marit Midbøe (2022). Ordriket Lærerveiledning 5 . Fagbokforlaget. ISBN 9788211038265. 288 s.
  • Ulland, Gro; Bjerke, Christian Bjørn; Emilsen, Linda Evenstad & Hagen, Marit Midbøe (2022). Ordriket Elevbok 5B. Fagbokforlaget. ISBN 9788211038319. 270 s.
  • Ulland, Gro; Bjerke, Christian Bjørn; Hagen, Marit Midbøe & Emilsen, Linda Evenstad (2021). Ordriket Arbeidsbok 4B. Fagbokforlaget. ISBN 9788211044402. 120 s.
  • Ulland, Gro; Emilsen, Linda Evenstad; Bjerke, Christian Bjørn & Hagen, Marit Midbøe (2021). Ordriket Elevbok 5A . Fagbokforlaget. ISBN 9788211038272. 252 s.
  • Ulland, Gro; Bjerke, Christian Bjørn; Hagen, Marit Midbøe & Emilsen, Linda Evenstad (2021). Ordriket Arbeidsbok 4A. Fagbokforlaget. ISBN 9788211044396. 120 s.
  • Ulland, Gro; Bjerke, Christian Bjørn; Hagen, Marit Midbøe & Emilsen, Linda Evenstad (2020). Ordriket Lærerveiledning 3 . Fagbokforlaget. ISBN 9788211034779. 264 s.
  • Ulland, Gro; Bjerke, Christian Bjørn; Hagen, Marit Midbøe & Emilsen, Linda Evenstad (2020). Ordriket Arbeidsbok 3B. Fagbokforlaget. ISBN 9788211035509. 120 s.
  • Ulland, Gro; Bjerke, Christian Bjørn & Emilsen, Linda Evenstad (2020). Ordriket Arbeidsbok 3A . Fagbokforlaget. ISBN 9788211034786. 120 s.
  • Bjerke, Christian Bjørn; Ulland, Gro; Emilsen, Linda Evenstad & Wold Halland, Anine (2017). Ordriket Lærerveiledning 7. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-11-01759-8. 312 s.
  • Bjerke, Christian Bjørn; Ulland, Gro; Emilsen, Linda Evenstad & Wold Halland, Anine (2016). Ordriket Elevbok 7B. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-11-01758-1. 288 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Emilsen, Linda Evenstad & Søfteland, Åshild (2023). Syntaktisk og morfologisk utvikling i munnleg tale blant vaksne innlærarar med lite skulegang.
  • Emilsen, Linda Evenstad; Gujord, Ann-Kristin Helland & Søfteland, Åshild (2022). Hvordan studere språkutvikling hos voksne L2-innlærere med lite skolebakgrunn (ALAN).
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Søfteland, Åshild & Emilsen, Linda Evenstad (2022). Methods for tracking the longitudinal language development of LESLLA learners.
  • Søfteland, Åshild & Emilsen, Linda Evenstad (2022). Talemålsvariasjon og andrespråksinnlæring.
  • Søfteland, Åshild; Gujord, Ann-Kristin Helland & Emilsen, Linda Evenstad (2022). Om å bygge opp eit munnleg andrespråkskorpus på talaranes premiss.
  • Emilsen, Linda Evenstad & Søfteland, Åshild (2022). Talemålsvariasjon som faktor i andrespråksinnlæring.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Søfteland, Åshild (2021). Project presentation ALAN Webinar 22 June - Focus on methods and grammatical development.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Søfteland, Åshild (2021). Adult Acquisition of Norwegian as a second language (ALAN) - Prosjektpresentasjon for lærarar på Nygård skole.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Søfteland, Åshild (2021). Project presentation ALAN Webinar - Focus on target language variation, pragmatics and learner corpus .
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Søfteland, Åshild (2021). How do adult learners with limited educational backgrounds develop their communicative abilities in L2 Norwegian? ALAN 2021-2025.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Søfteland, Åshild (2021). Adult Acquisition of Norwegian as a second language (ALAN) - Metodewebinar.
  • Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Søfteland, Åshild (2021). Adult Acquisition of Norwegian as a Second Language (ALAN): Project presentation at the Third LAMUC meeting .
  • Emilsen, Linda Evenstad (2019). Fire studier om spontantale når norsk er andrespråk.
  • Emilsen, Linda Evenstad (2019). The tale of my PhD thesis: Four studies on L2 spontaneous speech.
  • Søfteland, Åshild & Emilsen, Linda Evenstad (2019). Å tileigne seg norsk som andrespråk i eit dialektparadis.
  • Emilsen, Linda Evenstad (2018). Fakta og myter om flerspråklighet.
  • Emilsen, Linda Evenstad & Søfteland, Åshild (2018). Å tilegne seg norsk som andrespråk i et dialektparadis : noen metodiske utfordringer når andrespråk møter talemålsvariasjon.
  • Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Mosfjeld, Inger Martine (2018). Elever på barnetrinnet rapporterer om sine språklige ressurser.
  • Emilsen, Linda Evenstad (2018). Sprudlende forskning på norsk som andrespråk i Halden! [Internett]. mulighetsriket.no.
  • Emilsen, Linda Evenstad (2018). Hvordan tilegner flerspråklige barn, unge og voksne seg sine andrespråk? .
  • Emilsen, Linda Evenstad & Søfteland, Åshild (2018). Analysing L2 learners interlanguage in a rich dialectal environment – some methodological challenges when SLA meets dialectology.
  • Emilsen, Linda Evenstad (2018). Flerspråklighetsforskning på grensen.
  • Emilsen, Linda Evenstad (2017). Gender in Norwegian L2.
  • Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Mosfjeld, Inger Martine (2017). Språkbruk og språkmangfold blant barn og unge.
  • Emilsen, Linda Evenstad (2017). Acquisition of gender in Norwegian L2.
  • Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Karlsen, Jannicke (2017). Språkbruk hos tospråklige barn fra fem- til tolvårsalder.
  • Emilsen, Linda Evenstad & Eide, Kristin Melum (2017). Tilegnelse av kongruens i norsk som tidlig andrespråk.
  • Emilsen, Linda Evenstad & Karlsen, Jannicke (2016). Project presentation: "The language diary".
  • Emilsen, Linda Evenstad (2016). Flerspråklige barn og tilegnelse av norsk som andrespråk.
  • Emilsen, Linda Evenstad (2016). Presentasjon av ph.d.-prosjekter. Norsk tidsskrift for logopedi. ISSN 0332-7256. 4.
  • Emilsen, Linda Evenstad (2016). Begynneropplæring i flerspråklige klasserom - flerspråklige elevers forutsetninger.
  • Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Kvifte, Bjørn Harald (2016). Språkbruksmønstre hos tospråklige barn fra førskolealder til mellomtrinnet.
  • Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Håkansson, Gisela Anne-Marie (2016). Processbarhetsteorin som verktyg för att kartlägga utvecklingen i norska som andraspråk.
  • Emilsen, Linda Evenstad (2016). Utvikling av nominale ledd i norsk som andrespråk - trender og tendenser.
  • Emilsen, Linda Evenstad (2016). Contrastivity in a Norwegian dialect.
  • Emilsen, Linda Evenstad (2016). Fra frase til kjerne – kontrastive elementer i en norsk dialekt.
  • Emilsen, Linda Evenstad (2016). Acquisition of word order in Norwegian L2.
  • Hjelde, Arnstein & Emilsen, Linda Evenstad (2016). From Old Norse to Middle Norwegian.
  • Hjelde, Arnstein & Emilsen, Linda Evenstad (2016). Nynorsk around 1900 / Nynorsk in America.
  • Emilsen, Linda Evenstad; Hjelde, Arnstein & Kvifte, Bjørn Harald (2016). Norwegian as a heritage language in America - the final stage.
  • Emilsen, Linda Evenstad (2016). Nominale ledd i norsk som andrespråk.
  • Emilsen, Linda Evenstad; Kvifte, Bjørn Harald & Hjelde, Arnstein (2015). “De er itte fælt mye difference at all…” – om endringer og transfer i det norske språket på prærien.
  • Emilsen, Linda Evenstad (2015). Nominal phrases in Norwegian L2.
  • Emilsen, Linda Evenstad (2015). Artikler i norsk som andrespråk.
  • Emilsen, Linda Evenstad (2015). En (re)analyse av adjektiviske elementer med evidens fra en trøndersk dialekt.
  • Emilsen, Linda Evenstad (2015). Acquisition of definiteness and indefiniteness marking in Norwegian L2 learners.
  • Emilsen, Linda Evenstad; Hjelde, Arnstein & Kvifte, Bjørn Harald (2015). Heritage Language Acquisition and Attrition:Intergenerational Change among Norwegian Speakers in the Midwest.
  • Emilsen, Linda Evenstad & Hjelde, Arnstein (2015). Attrisjon på prærien.
  • Eide, Kristin Melum; Emilsen, Linda Evenstad & Ringstad, Tina Louise (2014). Humaniora har egenverdi. [Avis]. Under dusken.
  • Eide, Kristin Melum & Emilsen, Linda Evenstad (2012). Inspirert av språkguru. [Avis]. Avisa Tromsø.
  • Eide, Kristin Melum & Emilsen, Linda Evenstad (2014). Adjektiviske element i ei trøndersk dialekt. NTNU.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:21 - Sist endret 11. sep. 2023 19:40