Kristin Hagemann

English version of this page Institutt for språk, litteratur og kultur
Bilde av Kristin Hagemann
English version of this page Stilling
Førsteamanuensis
Kontakt
+4799484369
+4799484369
Studiested
Halden
Kontornr.
-

Faglige interesser

  • spansk, italiensk og fransk
  • språkhistorie og europeisk middelalder
  • manuskriptstudier og tekstkorpus
  • talespråk og skriftspråk i middelalderen.
  • syntaks og pragmatikk
  • gammelnorsk og gammelspansk
  • fremmedspråksdidaktikk
  • språkevnen

 

Undervisning

Emner i spansk språk på alle nivåer

Flerspårklighet på master i norsk

 

Bakgrunn

Jeg har en doktorgrad i språkvitenskap fra Universitetet i Oslo. Tittelen på avhandlingen min var The emendation of a manuscript - the purpose of the Glosas Emilianenses. Arbeidet ligger i skjæringspunktet mellom lingvistikk og filologi, og er en analyse av et latinsk manuskript der vi kan finne de første spanske ordene og setningene som noensinne ble skrevet med et ikke-latinsk skriftspråk. Mine veiledere var Birte Stengaard og Jan Terje Faarlund (biveileder). 

Etter dette hadde jeg en postdoc ved UiO der jeg jobbet med å lage en database over gammelspanske tekster.

Verv

Jeg er nestleder i Nasjonalt fagorgan for romanske språk og litteratur.

 

Emneord: syntaks, informasjonsstruktur, spansk, gammelspansk, romansk, middelalder

Publikasjoner

  • Hagemann, Kristin & Søfteland, Åshild (2023). Et tverrspråklig perspektiv som utgangspunkt for konseptuell grammatikkundervisning i språkfag. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 17(4). doi: 10.5617/adno.9844.
  • Søfteland, Åshild & Hagemann, Kristin (2023). Den indre språkkjensla og talespråkleg variasjon som utgangspunkt for grunnleggande grammatikkundervisning . ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk. ISSN 2704-0968. 1(1). doi: 10.58215/ella.8.
  • Hagemann, Kristin & Laake, Signe (2021). Deconstructing stylistic fronting in Old Norwegian and Old Spanish. I Wolfe, Sam & Nilsen, Christine Meklenborg (Red.), Continuity and Variation in Germanic and Romance. Oxford University Press. ISSN 9780198841166. s. 329–349. doi: DOI:%2010.1093/oso/9780198841166.001.0001.
  • Hagemann, Kristin Føsker (2020). Recomplementation in Old Spanish - que as a Versatile Pragmatic Marker. Bulletin of Hispanic studies (Liverpool. 2002). ISSN 1475-3839. 97(10), s. 1031–1054. doi: 10.3828/bhs.2020.59.
  • Hagemann, Kristin Føsker & Faarlund, Jan Terje (2014). Subjects and Objects in Germanic and Romance. I Bech, Kristin & Eide, Kristine Gunn (Red.), Information Structure and Syntactic Change in Germanic and Romance Languages. John Benjamins Publishing Company. ISSN 9789027255969. s. 295–312. doi: 10.1075/la.213.11faa.
  • Faarlund, Jan Terje & Hagemann, Kristin Føsker (2014). Non-typical subjects and objects in Germanic and Romance. I Bech, Kristin & Eide, Kristine Gunn (Red.), Information Structure and Syntactic Change in Germanic and Romance Languages. John Benjamins Publishing Company. ISSN 9789027255969. s. 295–312.
  • Hagemann, Kristin Føsker (2012). Romance glosses in a Latin text: evidence of diglossia? I Mejdell, Gunvor & Edzard, Lutz (Red.), High vs. Low and Mixed Varieties. Domains, Status, and Function across Time and Languages. Harrassowitz Verlag. ISSN 978-3-447-06696-9. s. 158–168.
  • Hagemann, Kristin Føsker (2012). The Glosas Emilianenses - emendation marks? I Biville, Frédérique; Lhommé, Marie-Karine & Vallat, Daniel (Red.), Latin Vulgaire - Latin Tardif IX. Maison de l'Orient et de la Méditerranée. ISSN 978-2-35668-030-3. s. 1013–1025.
  • Hagemann, Kristin Føsker (2008). The Latin Synthetic Passive in the Códice Emilianense 60. I Wright, Roger (Red.), Latin vulgaire latin tardif VIII. Georg Olms Verlag AG. ISSN 978-3-487-13532-8. s. 532–539.
  • Hagemann, Kristin Føsker (2006). The Latin synthetic passive in the Códice Emilianense 60. Romansk Forum. ISSN 0804-6468. s. 91–102.
  • Hagemann, Kristin Føsker (2004). Om talespråk og skriftspråk i 900-tallets Spania. Romansk Forum. ISSN 0804-6468. s. 33–42.

Se alle arbeider i Cristin

  • Søfteland, Åshild & Hagemann, Kristin (2024). Artikkelpresentasjon: ”Et tverrspråkleg perspektiv som utgangspunkt for konseptuell grammatikkundervisning i språkfag”.
  • Hagemann, Kristin; Hansen, Jessica Pedersen Belisle & Søfteland, Åshild (2023). Utvikling av lærarstudentars kunnskap om og haldningar til språkleg variasjon.
  • Søfteland, Åshild & Hagemann, Kristin (2023). En flerspråklig tilnærming til grammatikk for lærerstudenter i norsk.
  • Hagemann, Kristin & Søfteland, Åshild (2023). Hvordan (og hvorfor) forene grammatikkdidaktikken på tvers av språkfagene? .
  • Hagemann, Kristin & Søfteland, Åshild (2023). "Kontekstuell", "funksjonell", "i bruk" og andre grunnleggende begreper i diskusjonen om grammatikkundervisninga.
  • Hagemann, Kristin; Gjesdal, Anje Müller & Solfjeld, Kåre (2023). Forord - Gleden ved grammatikk. ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk. ISSN 2704-0968. doi: 10.58215/ella.26.
  • Søfteland, Åshild & Hagemann, Kristin (2022). Barns indre språkkompetanse som utgangspunkt for grammatikkundervisning.
  • Hagemann, Kristin (2022). Por debajo de la superficie - La recomplementación en español medieval.
  • Hagemann, Kristin & Enrique-Arias, Andrés (2022). Aspectos pragmáticos de la recomplementación en la glosa de la Biblia de Arragel.
  • Hagemann, Kristin & Søfteland, Åshild (2022). Grammatikkforståelse og kunnskapsoverføring mellom språk i skolen.
  • Søfteland, Åshild & Hagemann, Kristin (2022). Grammatikkglede og konseptuell kunnskap. Skisser av eit rammeverk for grammatikkundervisning i norsk skole.
  • Hagemann, Kristin & Stjernholm, Karine (2021). STAS – språkutdanninger på tvers av språk.
  • Hagemann, Kristin (2021). Recomplementación en la biblia de Arragel.
  • Hagemann, Kristin (2021). På nivå med en morsmålstaler? Om kommunikativ kompetanse, flerspråklighet og normativitet i fremmedspråkundervisninga .
  • Hagemann, Kristin Føsker (2020). Hva hørte du – egentlig? De ubevisste spillereglene i språket som vi alle (til en viss grad) følger .
  • Bjørke, Camilla & Hagemann, Kristin Føsker (2019). Frå det kjende til det ukjende – etymologi til heider og ære igjen. Communicare - et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret. ISSN 1893-1499. 9(1), s. 32–35.
  • Bjørke, Camilla & Hagemann, Kristin Føsker (2019). Tenn språkgnisten! Etymologi som didaktisk verktøy.
  • Hagemann, Kristin Føsker (2018). Rekursjon - språkvitenskap. I Bolstad, Erik (Red.), Store norske leksikon (snl.no 2018). Store norske leksikon AS.
  • Hagemann, Kristin Føsker & Laake, Signe (2018). Et nytt blikk på et gammelt fenomen: stylistic fronting i gammelnorsk sammenliknet med gammelspansk.
  • Hagemann, Kristin Føsker & Stjernholm, Karine (2017). La barna få lære flere språk fra første klasse. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Hagemann, Kristin Føsker (2017). Språkvitenskap. I Bolstad, Erik (Red.), Store norske leksikon (snl.no 2017). Store norske leksikon AS.
  • Hagemann, Kristin Føsker (2017). Grammatikk. I Bolstad, Erik (Red.), Store norske leksikon (snl.no 2017). Store norske leksikon AS.
  • Hagemann, Kristin Føsker & Laake, Signe (2017). Et nytt blikk på et gammelt fenomen: stylistic fronting i gammelnorsk sammenliknet med gammelspansk.
  • Hagemann, Kristin Føsker (2017). Recomplementation and topics in Old Spanish.
  • Hagemann, Kristin Føsker & Laake, Signe (2017). Deconstructing Stylistic fronting in Old Norwegian and Old Spanish.
  • Hagemann, Kristin Føsker (2017). Hva er forskjellen på et barn og en student? Om skjæringspunkter mellom språktilegnelse og språkinnlæring.
  • Hagemann, Kristin Føsker & Laake, Signe (2015). Er variasjon et spørsmål om rekkefølge av syntaktiske operasjoner? Om som i indirekte spørresetninger.
  • Hagemann, Kristin Føsker (2006). How did the Latin synthetic passive sound in 11th century Spain?
  • Hagemann, Kristin Føsker (2009). The emendation of a manuscript: the purpose of the Glosas Emilianenses. Nauka.
  • Hagemann, Kristin Føsker & Stengaard, Birte (2004). El papel de la pasiva sintética en el vernáculo iberorromance del siglo XI. Klassisk og romansk institutt.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:28 - Sist endret 13. aug. 2021 14:17