Camilla Bjørke

English version of this page Institutt for språk, litteratur og kultur
English version of this page Stilling
Førstelektor
Kontakt
+4769608241
+4790759221
Studiested
Halden
Kontornr.
A3-060

Faglige interesser

  • språkdidaktikk og språklæring
  • tysk språk og litteratur
  • tidleg start med framandspråk
  • metakognisjon/språklæringsstrategiar
  • fleirspråklegheit / fleirspråklege praksisar i språkklasseromma
  • språklærarutdanning

Undervisning

GLU - språklege emne på bachelor- og masternivå i tysk, engelsk
PPU heiltid og deltid (framandspråksdidaktikk og tyskdidaktikk)
Årsstudium i tysk

Bakgrunn

Utdanning:
Cand. philol. frå Univ. i Bergen, 1994 (musikk, nordisk, norsk som andrespråk, PPU og tysk)
Dr.gradskurs frå Univ. i Oslo (vitskapsteori, ulike metodekurs)

Arbeidserfaring:
Førstelektor i framandspråksdidaktikk og tysk språk 2016-d.d.
Universitetslektor i norsk som andrespråk, Universitetet i Bergen 2021
Universitetslektor (timelærar) i tysk fagdidaktikk, Universitetet i Oslo 2012-2016
Høgskolelektor i tysk språk, Høgskolen i Østfold 1998-2016
Høgskulelektor i tysk språk, Høgskolen i Stavanger 1997
Høgskulelektor i tysk språk, Høgskolen i Østfold 1995-96
Lektor i norsk og tysk ved Sotra vgs, Hordaland 1994-95

Verv

Fagkoordinator/emneansvarleg for tysk i femåring lærarutdanning (MAGLU) 2017-d.d.
Fagkoordinator/emneansvarleg for framandspråksfaga på PPU 2009-d.d.
Leiar av forskargruppa Språkdidaktikk 2014-d.d.
Leiar av arbeidspakke II (Språk, kultur og litteratur) i satsingsområdet Ein skole for kunnskapssamfunnet: kunnskapsutvikling for femårig lærarutdanning (2015-2018)
Tillitsvald (SLIK) og styremedlem for Forskarforbundet ved HiØ 2013-d.d.
Prosjektleiar, kursutviklar og fagdidaktikar for etterutdanningskurset i det nasjonale forsøket med framandspråk på barnetrinnet 2010-2012 (initiert av Kunnskapsdepartementet)

Samarbeid

HiØ-representant i lese- og skriveopplæringsnettverket NOLES 2014-d.d.
Partnar i Nordplus Horizontal-prosjektet LAMUC 2019-2022
HiØ-representant i Nettverk for nynorsk i lærarutdanninga 2014-d.d.
Partnar i Nordplus Horizontal-prosjektet Developing Early Foreign Language Learning and Teaching in the Nordic/Baltic Context 2016-2018
Medredaktør for open-access-boka Metacognition in Language Learning and Teaching (2018, i lag med Åsta Haukås, UiB, og Magne Dypedahl, USN)
Medredaktør for boka Fremmedspråksdidaktikk (2020, i lag med Åsta Haukås, UiB)

 

Emneord: Språk, litteratur, Lærer- og lektorutdanning, Pedagogiske fag

Publikasjoner

  • Hjelde, Arnstein & Bjørke, Camilla (2022). Reading Skills among Young Norwegian-American Heritage Speakers in the Early 1900s. I Biers, Kelly & Brown, Joshua R. (Red.), Selected Proceedings of the 11th Workshop on Immigrant Languages in the Americas (WILA 11). Cascadilla Press. ISSN 978-1-57473-480-5. s. 18–28.
  • Bjørke, Camilla (2020). Vocabulary learning. I Carlsen, Christian; Dypedahl, Magne & Iversen, Sarah Hoem (Red.), Teaching and Learning English. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202671082. s. 283–303.
  • Bjørke, Camilla (2020). Vokabular og ordinnlæring. I Bjørke, Camilla & Haukås, Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202671099. s. 163–204.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2020). Lesing i fremmedspråk. I Bjørke, Camilla & Haukås, Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202671099. s. 141–162.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2020). Muntlige ferdigheter. I Bjørke, Camilla & Haukås, Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202671099. s. 84–103.
  • Bjørke, Camilla & Haukås, Åsta (2020). Fremmedspråksdidaktikk før og nå. I Bjørke, Camilla & Haukås, Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202671099. s. 18–32.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2018). Tidligere språkstart - et springbrett for en helhetstenking rundt språk og læring. Learning Tech -Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. ISSN 2445-7981. 4(1), s. 36–64. doi: 10.7146/lt.v4i4.110493. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bjørke, Camilla (2018). Vocabulary Learning. I Bøhn, Henrik; Dypedahl, Magne & Myklevold, Gro-Anita (Red.), Teaching and Learning English. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202547615. s. 178–198.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2018). Lesing i fremmedspråk. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Haukås, Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202566739. s. 133–152.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2018). Muntlige ferdigheter. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Haukås, Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202566739. s. 80–96.
  • Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Haukås, Åsta (2018). Fremmedspråksdidaktikk før og nå. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Haukås, Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202566739. s. 18–32.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2014). Fremmedspråk på barnetrinnet - quo vadis? Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 8(2). doi: 10.5617/adno.1134.
  • Bjørke, Camilla (2014). Vokabular og ordinnlæring. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Myklevold, Gro Anita (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-42450-3. s. 72–86.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2014). Lesing i språkfagene. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Myklevold, Gro Anita (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-42450-3. s. 58–71.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2014). Muntlige ferdigheter i språkfagene. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Myklevold, Gro Anita (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-42450-3. s. 30–42.
  • Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Myklevold, Gro Anita (2014). Hva er fremmedspråksdidaktikk? I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Myklevold, Gro Anita (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-42450-3. s. 19–29.
  • Bjørke, Camilla (2002). Am Anfang war das Wort… Teil 2. Språk og språkundervisning. ISSN 0038-8521. s. 44–48.
  • Bjørke, Camilla (2002). Am Anfang war das Wort… Teil 1 . Språk og språkundervisning. ISSN 0038-8521. s. 18–21.
  • Bjørke, Camilla (2002). I opphavet var ordet...Ei evaluering av ordtreningsprogrammet VocIT. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. s. 11–28.
  • Bjørke, Camilla (2001). Nettbasert realiaundervisning i språkfaga - ein refleksjon omkring eigne erfaringar frå tyskfaget. I Jopp, Carsten (Red.), IKT og læring i humanistisk perspektiv. Utforsking av ny læringspraksis i høyere utdanning. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 82-02-19915-8. s. 122–133.
  • Bjørke, Camilla (1998). LernNetz - eit internettbasert læremiddel. Språk og språkundervisning. ISSN 0038-8521. 31(4), s. 20–21.
  • Bjørke, Camilla (1997). internet@im.landeskundeunterricht.no. Språk og språkundervisning. ISSN 0038-8521. 30(2), s. 35–37.
  • Bjørke, Camilla (1997). Internet: Einsatzmöglichkeit im Landeskundeunterricht? Språk og marked : working papers, reports. ISSN 0803-3854. s. 3–8.

Se alle arbeider i Cristin

  • Bjørke, Camilla & Haukås, Åsta (2020). Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202671099. 382 s.
  • Haukås, Åsta; Bjørke, Camilla & Dypedahl, Magne (2018). Metacognition in Language Learning and Teaching. Routledge. ISBN 9781138633384. 270 s. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Haukås, Åsta (2018). Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202566739. 340 s.
  • Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Myklevold, Gro Anita (2014). Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-42450-3. 279 s.
  • Bjørke, Camilla; Handeland, Kari & Lysaker, Marianne (2008). Einfach Deutsch 2 Nettressurser. Gyldendal Norsk Forlag A/S.
  • Bjørke, Camilla; Handeland, Kari & Lysaker, Marianne (2008). Einfach Deutsch 1 Nettressurser. Gyldendal Norsk Forlag A/S.
  • Bjørke, Camilla; Handeland, Kari & Lysaker, Marianne (2008). Lieber Deutsch 2 Nettressurser. Gyldendal Norsk Forlag A/S.
  • Bjørke, Camilla; Handeland, Kari & Lysaker, Marianne (2008). Lieber Deutsch 1 Nettressurser. Gyldendal Norsk Forlag A/S.
  • Bjørke, Camilla; Handeland, Kari & Lysaker, Marianne (2007). Einfach Deutsch 2 : lærerveiledning. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205370739. 202 s.
  • Bjørke, Camilla; Handeland, Kari & Lysaker, Marianne (2007). Einfach Deutsch 2 : tekstbok. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205370692. 221 s.
  • Bjørke, Camilla; Handeland, Kari & Lysaker, Marianne (2007). Lieber Deutsch 2 : lærerveiledning. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205370760. 192 s.
  • Bjørke, Camilla; Handeland, Kari & Lysaker, Marianne (2007). Lieber Deutsch 2 : tekstbok. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205370746. 227 s.
  • Bjørke, Camilla; Handeland, Kari & Lysaker, Marianne (2007). Einfach Deutsch 2, CD 1-4. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205370715.
  • Bjørke, Camilla; Handeland, Kari & Lysaker, Marianne (2007). Lieber Deutsch 2, CD 1-3. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205370777.
  • Bjørke, Camilla; Handeland, Kari & Lysaker, Marianne (2006). Einfach Deutsch 1, tekstbok. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205347656. 252 s.
  • Bjørke, Camilla; Handeland, Kari & Lysaker, Marianne (2006). Lieber Deutsch 1, tekstbok. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205347649. 249 s.
  • Bjørke, Camilla; Handeland, Kari & Lysaker, Marianne (2006). Einfach Deutsch 1, CD 1-3. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205347793.
  • Bjørke, Camilla; Handeland, Kari & Lysaker, Marianne (2006). Lieber Deutsch 1, CD 1-4. Gyldendal Norsk Forlag A/S. ISBN 9788205347731.
  • Bjørke, Camilla; Handeland, Kari & Lysaker, Marianne (2006). Einfach Deutsch 1, Lærerveiledning. Gyldendal Undervisning. ISBN 9788205347786. 240 s.
  • Bjørke, Camilla; Handeland, Kari & Lysaker, Marianne (2006). Lieber Deutsch 1 Lærerveiledning. Gyldendal Undervisning. ISBN 9788205347724. 230 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Bjørke, Camilla & Myklevold, Gro-Anita (2024). Internasjonalt temanummer om operasjonaliseringer av flerspråklighet.
  • Bjørke, Camilla (2023). I hvilken grad kan lærebøker i tysk bidra til en flerspråklighetsdidaktikk?
  • Myklevold, Gro-Anita & Bjørke, Camilla (2023). Two conflicting paradigms: multilingual practices and monolingual assessment.
  • Bjørke, Camilla (2023). Språklæring og språkdidaktikk.
  • Bjørke, Camilla & Hjelde, Arnstein (2023). Writing skills among Norwegian Americans.
  • Hjelde, Arnstein & Bjørke, Camilla (2022). Arvespråk på prærien og pampasen – moglegheiter for FoU .
  • Bjørke, Camilla & Hjelde, Arnstein (2022). Camilla Bjørke & Arnstein Hjelde: Building ethnic identity among Norwegian-Americans: A comparative view on how Norwegian ethnicity is dealt with in Nordahl Rolfsen’s reader Boken om Norge (1913-1915) and Ole Edvart Rølvaag’s Norsk Læsebok (1919-1925). .
  • Bjørke, Camilla (2022). Interkulturelles Lernen - Interkulturelle Kompetenz - ein Beitrag zu "Demokrati og medborgerskap".
  • Bjørke, Camilla (2022). Interkulturell kompetanse i fremmedspråk.
  • Bjørke, Camilla (2022). Fleirspråklegheit som ressurs – for alle!
  • Bjørke, Camilla (2022). Språklæring.
  • Hjelde, Arnstein; Bjørke, Camilla & Opset, Barbro Bredesen (2022). Nordahl Rolfsen, Boken om Norge and the volume Norge i Amerika: ​Nation building at the prairie?
  • Bjørke, Camilla & Hjelde, Arnstein (2022). Innovasjon eller tradisjon? Norskopplæring i et andre- og arvespråksperspektiv – med 100 års mellomrom .
  • Bjørke, Camilla & Hjelde, Arnstein (2021). The Nynorsk language in America.
  • Bjørke, Camilla & Hjelde, Arnstein (2021). LALEMUC - Language learning in the multilingual classroom - an application for Norway's Research Council 2021.
  • Bjørke, Camilla (2020). Vurdering av studenttekst på norsk, nivå 3 (B2), og relevante framovermeldingar.
  • Axelsson, Marcus & Bjørke, Camilla (2020). Multilingualism and foreign language teaching: A Study of Norwegian Textbooks in French, German and Spanish​ .
  • Bjørke, Camilla & Haukås, Åsta (2020). Innleiing. I Bjørke, Camilla & Haukås, Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202671099. s. 13–17.
  • Bjørke, Camilla (2019). Tre aktuelle forskningsprosjekt. [Tidsskrift]. Høgskolen i Østfolds årsmagasin 2018.
  • Bjørke, Camilla & Hagemann, Kristin Føsker (2019). Frå det kjende til det ukjende – etymologi til heider og ære igjen. Communicare - et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret. ISSN 1893-1499. 9(1), s. 32–35.
  • Bjørke, Camilla (2019). FoU-gruppa Språkdidaktikk - kva, kvifor og korleis?
  • Bjørke, Camilla (2019). Bokbad med Gunnar Staalesen, filmet av TV Østfold. [TV]. TV Østfold.
  • Bjørke, Camilla & Hagemann, Kristin Føsker (2019). Tenn språkgnisten! Etymologi som didaktisk verktøy.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2019). Tidligere språkstart. [Fagblad]. https://learningtech.laeremiddel.dk/laes-learning-tech/learn.
  • Bjørke, Camilla; Bøhn, Henrik & Myklevold, Gro Anita (2019). Metacognition in Language Learning and Teaching.
  • Bjørke, Camilla (2019). Jeg tenker på Varg Veum hver eneste dag. [Internett]. KanDusi.no et nettmagasin med fokus på kultur og samfunnsliv.
  • Bjørke, Camilla & Søfteland, Åshild (2019). Gjesteblogg om språksatsinga - Språkfag på lag!
  • Bjørke, Camilla (2018). "Skomakersønnen": Presentasjon og høytlesing.
  • Haukås, Åsta; Bjørke, Camilla & Dypedahl, Magne (2018). Book Presentation: Metacognition in Languange Learning and Teaching. .
  • Bjørke, Camilla & Myklevold, Gro Anita (2018). Ny internasjonal bok om språkforskning. [Internett]. HiØ sitt nettsted - forskning.
  • Haukås, Åsta; Bjørke, Camilla & Dypedahl, Magne (2018). Introduction. I Haukås, Åsta; Bjørke, Camilla & Dypedahl, Magne (Red.), Metacognition in Language Learning and Teaching. Routledge. ISSN 9781138633384. s. 1–10.
  • Bjørke, Camilla; Gregersen, Annette; Grønn, Berit & Jan, Lindschouw (2018). Muligheder og udfordringer i sprogfag i norsk/dansk regi – set i et uddannelsespolitisk perspektiv.
  • Bjørke, Camilla; Daryai-Hansen, Petra; Grønn, Berit; Lindemann, Beate; Sandvær, Annette & Speitz, Heike (2018). Moduler i lærerutdannelsen: Flerspråklighetsdidaktikk i tidlig fransk-, spansk- og tyskundervisning.
  • Bjørke, Camilla (2018). Which attitudes and approaches do teachers of Foreign Languages have regarding the development of a multilingual and intercultural identity for lower secondary school students?
  • Bjørke, Camilla & Myklevold, Gro Anita (2018). Tvillingbøker i språkfag. [Internett]. Høgskolen i Østfolds nettsider: aktuelt for ansatte.
  • Bjørke, Camilla & Myklevold, Gro Anita (2018). Arbeidsseminar i Cambridge. [Internett]. Høgskoleavisa.
  • Bjørke, Camilla & Søfteland, Åshild (2018). Bloggen Sprut er lansert. [Internett]. Høgskoleavisa.
  • Bjørke, Camilla & Søfteland, Åshild (2018). Bloggen SPRUT - Språk i utdanninga.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2018). Fremmedspråk på barnetrinnet – en realitet for de få.
  • Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Haukås, Åsta (2018). Forord. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Haukås, Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202566739. s. 13–17.
  • Bjørke, Camilla & Myklevold, Gro Anita (2017). Forsker i Cambridge. [Internett]. Høgskolen i Østfolds nettsider: om forskning.
  • Bjørke, Camilla & Myklevold, Gro Anita (2017). Besøk fra Cambridge. [Internett]. Høgskolen i Østfolds nettsider: om forskning.
  • Bjørke, Camilla (2017). Forskargruppe i språkdidaktikk.
  • Bjørke, Camilla & Myklevold, Gro Anita (2017). 20 år med engelskundervisning på 1. trinn: Har vi grunn til å feire? . Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 29(4), s. 48–50.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2017). Tidlig start med fremmedspråk - en kilde til refleksjon rundt læring.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2017). Early foreign language teaching: how can it contribute to in-depth learning?
  • Bjørke, Camilla & Hjelde, Arnstein (2016). Språkkonfefansen PALA 2015 i Halden. [Fagblad]. Høgskolen i Østfolds årsmagasin 2015.
  • Bjørke, Camilla (2016). Samarbeid med Cambrigde. [Internett]. Høgskolen i Østfolds nettsider: om forskning.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2016). Tidlig språklæring i spansk og tysk - elevenes erfaringer, språkbevissthet og holdninger til flerspråklighet. LMS : Lingua. ISSN 0023-6330. s. 14–18.
  • Bjørke, Camilla & Myklevold, Gro Anita (2016). Språkdidaktikeren som rollemodell?
  • Bjørke, Camilla (2016). Hvordan trene elevenes metakognisjon? Lære å lære i fremmedspråkene.
  • Bjørke, Camilla (2016). Praktisk tilnærming til tyskundervisningen.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2016). "Jo tidligere vi begynner, jo flere språk lærer vi" - Elevenes refleksjoner rundt tidlig start med fransk, spansk og tysk.
  • Bjørke, Camilla; Lindemann, Beate & Speitz, Heike (2016). Conditions Concerning Research and Development of Early Language Learning and Plurilingualism in Norway.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2016). Tidlig språklæring og positive holdninger til flerspråklighet.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2016). Fremmedspråk på barnetrinnet.
  • Bjørke, Camilla (2016). Praktisk tilnærming til tyskundervisningen.
  • Bjørke, Camilla (2016). Å lære å lære språk: utvikling av elevenes språklæringskompetanse i fremmedspråksundervisningen på trinn 8-13 .
  • Bjørke, Camilla (2016). Kristine Næss i samtale med Camilla Bjørke, HiØ.
  • Bjørke, Camilla (2015). Forskergruppe til Cambrigde. [Internett]. Høgskolen i Østfolds nettsider: om forskning.
  • Bjørke, Camilla (2015). Språkkonferanse for forskere. [Internett]. Høgskolen i Østfolds nettsider: om forskning.
  • Arntzen, Ragnar; Bjørke, Camilla & Hjelde, Arnstein (2015). Skole for språkforskere. [Internett]. https://www.hiof.no/om/aktuelt/aktuelle-saker/arkiv/2015/sko.
  • Bjørke, Camilla (2015). Tidleg opplæring i spansk og tysk: korleis kan dette bidra til å auke metaspråkleg medvit rundt språklæriingsprosessar? NOLES, Språkperspektiver i læringskontekster. 1(1), s. 79–80.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2015). Forsøk med framandspråk på barnesteget – eleven sitt perspektiv tre år etter. Communicare - et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret. ISSN 1893-1499. 5(1), s. 13–15.
  • Bjørke, Camilla (2015). Interkulturell kompetanse: praktiske eksempler på jobbing med kulturkunnskap i fremmedspråk.
  • Bjørke, Camilla (2015). Gode grep på god veiledning: formater på tilbakemelding til elever i språkfag.
  • Bjørke, Camilla (2015). Framandspråksdidaktikk: faglege utfordringar.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2015). How does early language learning provide metacognitive awareness?
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2015). Tidleg framandspråklæring: Korleis kan dette bidra til å auke metaspråkleg medvit rundt eigne språklæringsprosessar?
  • Bjørke, Camilla (2014). Ny bok om fremmedspråk. [Internett]. HiØ sitt nettsted - forskning.
  • Bjørke, Camilla (2014). Forskergruppe i språkdidaktikk.
  • Bjørke, Camilla & Grønn, Berit (2014). Fremmedspråk på barnetrinnet - muntlig kompetanse i et livslangt språklæringsperspektiv.
  • Bjørke, Camilla & Myklevold, Gro Anita (2014). Presentasjon av "Fremmedspråksdidaktikk" (2014).
  • Bjørke, Camilla (2014). Fremmedspråksdidaktikk - før og nå.
  • Bjørke, Camilla & Doetjes, Gerard (2014). Linguistic diversity in the foreign language classroom.
  • Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Myklevold, Gro Anita (2014). Innledning. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Myklevold, Gro Anita (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-42450-3. s. 13–17.
  • Bjørke, Camilla (2012). Språklærere samlet i Halden. [Internett]. Høgskolen i Østfolds nettsider: aktuelt for ansatte.
  • Bjørke, Camilla & Langseth, Inger Dagrun (2012). Etterutdannerne ved NTNU og Høgskolen i Østfold: Oppsummering og erfaringer fra etterutdanningen i forsøk med fremmedspråk på 6.-7.trinn i perioden 2010-2012.
  • Bjørke, Camilla (2012). Muntlighet, skriftlighet og ulike læringsarenaer.
  • Bjørke, Camilla (2011). Munnlegheit.
  • Bjørke, Camilla (2011). Lesing på framandspråk.
  • Bjørke, Camilla (2011). Lesing og lytting på eit framandspråk.
  • Bjørke, Camilla (2011). Ostern und Frühling.
  • Bjørke, Camilla (2011). Digitale ressursar i framandspråksundervisninga.
  • Bjørke, Camilla & Langseth, Inger Dagrun (2011). Etterutdannerne ved NTNU og Høgskolen i Østfold: Erfaringer fra etterutdanningen i forsøk med fremmedspråk på 6.-7.trinn i perioden 2010-2011.
  • Bjørke, Camilla (2010). The Accoustic Kinky Way at Oscarsborg - Underholdning på PPU-konferanse.
  • Bjørke, Camilla (2010). Språklæringsteoretiske perspektiver.
  • Bjørke, Camilla (2010). The Commitments med Tistedalens musikforening og lokale utøvere.
  • Bjørke, Camilla (2010). FFBSØR - forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet http://urlm.no/www.ffbsor.wikispaces.com.
  • Bjørke, Camilla (2009). Fra Händel til Prøysen.
  • Bjørke, Camilla (2009). Blues Brothers med Tistedalens musikforening og lokale utøvere.
  • Bjørke, Camilla (2008). Språklæring og IKT (K2006).
  • Bjørke, Camilla (2008). Språklæring og IKT (K2006).
  • Bjørke, Camilla (2008). Språklæring og IKT (K2006).
  • Bjørke, Camilla (2007). Lesing av framandspråklege tekstar på Internett.
  • Bjørke, Camilla (2007). Digital kompetanse i tyskfaget.
  • Bjørke, Camilla (2007). Digital kompetanse i tyskfaget.
  • Bjørke, Camilla (2007). Strategien für den Spracherwerb von Deutschlernenden.
  • Bjørke, Camilla (2006). Eit eventyr er eit eventyr er eit eventyr.
  • Bjørke, Camilla (2006). Digital kompetanse - en utfordring for tyskfaget.
  • Bjørke, Camilla (2006). Tysk tekst på nett - om hvordan mediet bidrar til en mer global lesetilnærming.
  • Bjørke, Camilla (2006). Eit eventyr er eit eventyr er eit eventyr. Skald forlag. ISSN 82-7959-089-7.
  • Bjørke, Camilla (2005). Sauer er allrighte dyr. Dag og Tid. ISSN 0803-334X.
  • Bjørke, Camilla (2001). DaF-Nord. Ein Webportal für DaF-Lehrer. Inhalte, Strukturen, nationale und regionale Ebene: Norwegen.
  • Bjørke, Camilla (2001). Det forsømte stebarn: vokabularinnlæring. Analyse av ordtreningsprogrammet VocIt.
  • Bjørke, Camilla (2001). Deutsch als Tertärsprache im norwegischen Bildungssystem.
  • Bjørke, Camilla (2001). Arbeidsformer gjennom nettbasert undervisning.
  • Bjørke, Camilla & Avias, Andre (2001). Nettbasert undervisning, en refleksjon omkring egne erfaringer.
  • Bjørke, Camilla (2000). Gjør greie for... Fra tekst til hypertekst: Oppgavetyper og arbeidsmåter i nettbasert fremmedspråksundervisning, her eksemplifisert gjennom tyskfaget. En kort beskrivelse av et forskningsprosjekt innenfor feltet tysk fagdidaktikk og IKT. Språk og marked : working papers, reports. ISSN 0803-3854. s. 11–21.
  • Bjørke, Camilla (2000). Gjør greie for… Fra tekst til hypertekst: Oppgavetyper og arbeidsmåter i nettbasert fremmedspråksundervisning, her eksemplifisert gjennom tyskfaget. En kort beskrivelse av et forskningsprosjekt innenfor feltet tysk fagdidaktikk og IKT. Språk og marked : working papers, reports. ISSN 0803-3854. s. 11–21.
  • Bjørke, Camilla (1999). Internetgestützter Landeskundeunterricht. Språk og marked : working papers, reports. ISSN 0803-3854. s. 27–35.
  • Bjørke, Camilla (1999). Landeskunde - 100% internettbasert!! Språk og språkundervisning. ISSN 0038-8521. 32(4), s. 26–28.
  • Bjørke, Camilla (1994). Schaf - ein etymologisches Rätsel. Etymologische und wortgeschichtliche Studien zum Wortfeld Schaf im deutschen Sprachraum mit Einbeziehung der übrigen germanischen Sprachen. Germanistisk institutt,.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:31 - Sist endret 26. jan. 2023 15:23