Opplevelser fra egen skolehverdag påvirket valg av språkstudier

Språkstudenter mener positive erfaringer fra egen språklæring i skolen har påvirket interessen deres for språk og dermed vært utslagsgivende for deres valg av høyere utdanning.

Fire studenter sitter ved et bord.

Positive erfaringer fra egen språklæring i skolen og interesse for språk, samt attraktivitet på arbeidsmarkedet var utslagsgivende for deres fagstudievalg i lærerutdanningen. Fra venstre: Ingrid Berg (tysk, HiØ), Sofie Nilsen (tysk, HiØ), Lena Omdal (spansk, UiS) og Johanne H. Rokne (fransk, HVL). Foto: Privat.

Dette kom frem på en samling for studenter og ansatte fra universiteter og høgskoler fra hele Norge fredag 2. desember.

En arbeidsgruppe etablert på bakgrunn av utviklingsavtalen mellom Kunnskapsdepartementet og HiØ var ansvarlig for programmet. Arbeidsgruppen består av medlemmer fra Institutt for språk, litteratur og kultur (SLIK) og Nasjonalt senter for engelsk og fremmedspråk i opplæringen (Fremmedspråksenteret).

Hensikten med samlingen var å dele erfaringer og forskning fra lærerutdanningene i Norge. Et av målene var å utforske hvordan man kan skape en best mulig og tilgjengelig utdanning for fremtidens fransk-, spansk- og tysklærere.

Ettertraktet på arbeidsmarkedet

Språkstudentene som var med på seminaret delte sine erfaringer og motivasjonen for å velge fransk, spansk og tysk i lærerutdanningen. I tillegg til positive erfaringer fra egen språklæring i skolen og interesse for språk, nevnte de også det store behovet for fremmedspråklærere i skoleverket og generell attraktivitet på arbeidsmarkedet - med språk i fagkombinasjonen, som utslagsgivende for deres studievalg.

Holdningsendring gjenspeiles i læreverk for fremmedspråk

Det er en holdningsendring i samfunnet når det gjelder inkludering og mangfold. Dette gjenspeiles i stadig større grad også i læreverk for fremmedspråk på ungdomstrinnet, men det er fortsatt en vei å gå.

Dette kommer frem i en pågående studie som ble presentert av førsteamanuensis Liv Eide ved Institutt for pedagogikk fra UiB og Anje Müller Gjesdal ved Institutt for språk, litteratur og kultur ved HiØ.  

- Lærebøkene henvender seg til både jenter og gutter, og det er bra og viktig, siden vi vet at gutter er underrepresentert i fremmedspråkene, sier Anje Müller Gjesdal. - Men vi ser også at det er lite rom for kjønnsmangfold og familiekonstellasjoner utover den tradisjonelle kjernefamilien, og her håper vi vår studie kan bidra til nytenkning, fortsetter hun. 

Studentutveksling beriker

Studentutveksling oppleves svært berikende for studentene, både språklig og personlig sett. Det er veldig lærerikt å måtte bruke fremmedspråket i ulike situasjoner, og også å føle på at en ikke forstår noe i starten, før en begynner å forstå mer og mer. Studentene forteller også at det er nyttig å være i situasjoner en ikke er forberedt på, og som kan være vanskelige der og da, men som gir stor mestringsfølelse når en ser tilbake. «Dette gjør oss til bedre lærere», sier studentene i intervjuer gjennomført som en del av et forskningsprosjekt om studentutveksling for fransk, spansk og tysk.

Foreløpige resultater fra dette forskningsprosjektet ble presentert i et innlegg avholdt av førsteamanuensis og fagkoordinator for fremmedspråk i lektorutdanningen Eli-Marie Drange ved UiA. Studentene som er intervjuet tar deler av språk-emnene i Grunnskolelærerutdanning hos partnere i Frankrike, Spania og Tyskland, et samarbeid som er utviklet i STELT-prosjektet (Styrking av fransk-, tysk- og spanskundervisning i grunnskolen), mellom partnere i Norge og utenlandske institusjoner.

Ungdomsskolelæreres tilnærming til demokrati og tverrfaglighet

I en intervjuundersøkelse om ungdomsskolelæreres tilnærming til demokrati og tverrfaglighet, kommer det frem at lærere samarbeider godt på tvers av fagene fremmedspråk, arbeidslivsfag, mat og helse, kunst og håndverk samt engelsk fordypning, for å styrke fagenes relevans og elevenes demokratiforståelse.

Det viste funn som dosent ved Institutt for språk, litteratur og kultur ved HiØ Berit Grønn presenterte. Hun presiserte at de gode eksemplene på tverrfaglig samarbeid ikke er tilfeldige, men resultat av en bevisst satsning fra den enkelte skoles side på å koble fransk, spansk og tysk til andre undervisningsfag.

I denne type tverrfaglige prosjekter vektlegges elevmedvirkning i stor grad, der elevene får i oppgave og må ta ansvar for å presentere kulturelle aspekter ved ulike språkområder for sine medelever på tvers av klasser og trinn. Elevene tilbereder matretter, de lager illustrasjoner, plakater og forklaringer om matkulturer, aktuelle fenomener og historiske hendelser, både på norsk, engelsk og det respektive fremmedspråket de har valgt. Dette maner til samarbeid, gjensidig respekt og kreativitet, som er viktige kompetanser for å kunne delta i demokratiske prosesser.

Til tross for mange gode eksempler framkom det også av undersøkelsen at det varierer veldig fra skole til skole i hvor stor grad fremmedspråksfagene involveres i tverrfaglige prosjekter. De intervjuede lærerene påpekte at det er nødvendig å tydeliggjøre på hvilke måter fag som fransk, spansk og tysk kan bidra til å styrke elevenes demokratiforståelse.      

HiØ tilbyr et landsdekkende, nettbasert studietilbud i fransk, spansk og tysk

Høgskolen i Østfold har utviklet et landsdekkende nettbasert fagtilbud i fransk, spansk og tysk. Dette gir grunnskolelærerstudenter ved andre institusjoner i Norge mulighet til å velge fransk, spansk og tysk i utdanningen sin, når hjemmeinstitusjonen ikke har eget fagtilbud innen disse språkene.

– Det er få universiteter og høgskoler i Norge som har et fagtilbud i fransk, spansk og tysk i grunnskolelærerutdanningen, forteller leder av arbeidsgruppen som har utformet studietilbudet ved HiØ, Berit Grønn.

Og legger til:

– HiØ har et stort og kompetent språkmiljø og er vertsinstitusjon for Nasjonalt senter for engelsk og fremmedspråk i opplæringen (Fremmedspråksenteret), som er grunnen til at HiØ er godt rustet for å kunne tilby disse språkstudiene.

Nyttig nettverkssamling

Samlingen i Oslo 2. desember gav nyttig erfaringsdeling og nettverksbygging. I tillegg er det planlagt en sampublikasjon om fremmedspråk på ungdomstrinnet, der også andre aktører og forskere innen feltet vil bli invitert til å delta.

Bildet viser en gruppe personer.
På seminaret bidro praksisfeltet, studenter (UiS, HVL, HiØ), forskere (UiA, UiB, UiO, NTNU, HiØ) og ansatte ved Fremmedspråksenteret til diskusjoner omkring forskning og språkutdanning relatert til ungdomstrinnet. Foto: Privat.

Les mer: 

Emneord: fremmedspråk, fransk, spansk, tysk, fremmedspråk i grunnskolelærerutdanning, nettstudier, grunnskolelærerutdanning, tverrfaglige prosjekter, nasjonal tilbyder av fremmedspråk i grunnskolelærerutdanning, språk i opplæring, utviklingsavtale, Fremmedspråksenteret Av Berit Hope Blå, Berit Grønn, Nina Skaaja Fredheim
Publisert 15. des. 2022 14:35 - Sist endret 16. des. 2022 08:19