Det å snakke flere språk – en ressurs eller en utfordring?

KONFERANSE. Det at noen har gode ferdigheter i noe, som å snakke flere språk, kan paradoksalt nok ses på som en utfordring for mange som jobber i barnehage og skole. Gjennom utveksling av forskning og praktisk erfaring, er det håp om at flerspråkelighet i større grad kan ses på som en ressurs.

– Flerspråklighet i barnehage og skole er hverdagen for mange, og da er det viktig med forskningsbasert kunnskap rundt dette. På NOA konferansen får vi mulighet til å utveksle erfaringer og ulike perspektiver, sier Arnsten Hjelde ved Høgskolen i Østfold. Foto: HiØ.

I to hele dager skal omlag 400 forskere, lærerutdannere og lærere møtes og utveksle erfaringer om tema flerspråkelighet i barnehage og skole. 

Det er første gang Høgskolen i Østfold er vertskap for den store språkkonferansen (NOA).

Arnstein Hjelde, Høgskolen i Østfold.

– Endelig blir det konferanse, men ikke helt som vi hadde tenkt. Konferansen skulle egentlig bli arrangert høsten 2020, men så kom Covid og det ble utsatt til 2021 – og deretter utsatt på ny igjen, forteller dosent ved Høgskolen i Østfold, Arnstein Hjelde

Sammen med kollegaene Ragnar Arntzen, Marcus Axelsson, Jessica Pedersen Belisle Hansen, Alexander Kristoffer Lykke, Christina Berg Tveitan, ved Fakultet for lærerutdanning og språk, sitter Hjelde i Organisasjonskomité for konferansen. 

Hverdagen for de som jobber i barnehage og skole 

I følge dosenten er konferansen viktig for alle som på ulike måter driver med opplæring.

– Flerspråklighet i barnehage og skole er hverdagen for mange, og da er det viktig med forskningsbasert kunnskap rundt dette. Her får vi mulighet til å utveksle erfaringer og ulike perspektiver, sier han.

Ønsker at flerspråklighet skal ses på som en ressurs

«Fleirspråklegheit som ressurs for individ og samfunn» er tema for årets konferanse. 

– Språklige ferdigheter bør være en ressurs i samfunnet. Men flerspråklighet kan av mange i barnehage og skole fortone seg som ei utfordring. Mangelaspektet, det å ikke beherske norsk fullt ut, tematiseres lettere enn «gevinstaspektet», det å kunne flere språk, av mange. 

– Her vil vi gjerne bidra til ei endring, sier Hjelde.

– Rent prinsipielt burde jo det at man har gode ferdigheter i noe, som å snakke flere språk, være viktigere enn at man som flerspråklig ikke behersker begge språkene som en enspråklig av hvert av språka ville ha gjort, mener arrangøren.

Konferansen forankret i Høgskolen i Østfolds sterke språkmiljø 

– At NOA-konferansen arrangeres ved HiØ er viktig for å kunne vise fram mangfoldet i språkmiljøet ved HiØ og siden flerspråklighet er et sentralt tema i satsingsområdet Språk i opplæringensier Hjelde.

– Sjøl om dette arrangementet i stor grad er forankra i FoU-gruppa «Flerspråklig oppvekst og utdanning», så er hele språksatsinga et viktig fundament for å kunne gjennomføre dette, sier han.  

To dager med tett program

På grunn av omikron-utbruddet går konferansen nå digitalt. 

– Vi planla for ca 100 på en "analog" konferanse - men på den digitale har vi nå fått i underkant av 400, noe som er veldig bra, sier Hjelde. 

Det er niende gang forskningskonferansen om norsk som andrespråk NOAs arrangeres. 

Konferansen rommer to fullspekkede dager med foredrag både av eksterne og interne. 

Her finner du detaljert program til konferansen.

Av Nina Fredheim
Publisert 3. feb. 2022 09:39 - Sist endret 28. mai 2024 08:19