-
Bjørnstad, Gunhild Brænne; Thomas, Andrew John; Næsje, Ragnhild Louise; Juma, Said; Ismail, Maryam Jaffar & Gora, Mwanamrisho Haji
(2024).
Intercultural encounters as educational adventures.
Show summary
Roundtable discussion:
Introduction to the overall topic and brief description of the NoZa-project
by Gunhild Brænne Bjørnstad (HiOF)
Grafting roots: Spivak’s educational use of story
by Andrew John Thomas (HiOF)
Exploring Zanzibari exchange students’ impressions and learning experiences in Norway
by Said Khamis Juma and Mwanamrisho Gora Haji (SUZA)
The desire for inter-literacy as a driving force when working with storytelling in multicultural classrooms
by Ragnhild Louise Næsje and Gunhild Brænne Bjørnstad (HiOF)
Paradigm Shift, Intercultural Competence, and Pre-service Teacher Education
by Maryam Jaffar Ismail (SUZA)
Roundtable discussion
-
-
Næsje, Ragnhild Louise
(2023).
Fra fargerike tekster til grå bokstaver – de yngste elevene som tekstprodusenter.
-
Berggren, Stein Arnold; Næsje, Ragnhild Louise & Lockhart-Pedersen, Virginia (Gini)
(2023).
Bokstavøya.
In Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Häggström, margaretha & Karlsen, Kristine Høeg (Ed.),
Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til læring.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215060965.
p. 159–174.
-
Næsje, Ragnhild Louise & Berggren, Stein Arnold
(2023).
Storyline med de yngste elevene. .
In Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Häggström, margaretha & Karlsen, Kristine Høeg (Ed.),
Storyline i begynneropplæringen: En estetisk og lekende tilnærming til læring.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215060965.
p. 13–19.
-
Hansen, Jessica Pedersen Belisle; Næsje, Ragnhild Louise & Häbler, Camilla
(2023).
"Jeg må tenke litt". Om mellomrom mellom turer i litteraturdidaktiske samtaler.
-
Häbler, Camilla; Næsje, Ragnhild Louise; Hansen, Jessica Pedersen Belisle & Elisenberg, Marion
(2023).
Aksjon bærekraft - praksisnær forskning med fokus på bærekraftig utvikling.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Karlsen, Kristine Høeg; Häggström, Margaretha & Berggren, Stein Arnold
(2023).
Forskning på undervisning og pedagogisk praksis. Storyline som tverrfaglig undervisning i lærerutdanningen.
-
Häbler, Camilla; Næsje, Ragnhild Louise & Hansen, Jessica Pedersen Belisle
(2023).
Action for sustainable development.
-
Elisenberg, Marion; Hansen, Jessica Pedersen Belisle; Häbler, Camilla & Næsje, Ragnhild Louise
(2023).
Barn, bøker og bærekraft - skjønnlitteraturens bidrag i arbeidet med bærekraftig utvikling.
-
Lockhart-Pedersen, Virginia Jean; Karlsen, Kristine Høeg; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Pilskog, Hanne Eik & Halstvedt, Camilla Blikstad
[Show all 7 contributors for this article]
(2022).
Professional Development _ Storyline in Teacher education .
-
Eilertsen, Anders & Næsje, Ragnhild Louise
(2022).
Progresjon i kritisk lesing i norskfagets lærebøker.
-
Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg
(2022).
Matematikk og norsk gjennom eventyr.
Utdanningsnytt.no.
-
Berggren, Stein Arnold & Næsje, Ragnhild Louise
(2022).
Hospitering - en krasjlanding i praksisfeltet.
Utdanningsnytt.no.
-
Næsje, Ragnhild Louise; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg
(2022).
Matematikk og norsk gjennom eventyr.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
p. 68–74.
-
Berggren, Stein Arnold & Næsje, Ragnhild Louise
(2022).
Hospitering - en krasjlanding i praksisfeltet.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
p. 75–78.
-
Næsje, Ragnhild Louise; Halstvedt, Camilla Blikstad; Berggren, Stein Arnold; Lockhart-Pedersen, Virginia Jean & Karlsen, Kristine Høeg
(2022).
Storyline in Early Primary Education focusing on the interdisciplinary topic health and lifeskills- through the Storyline The Alphabet Island.
-
Häbler, Camilla; Nordbakke, Monica; Næsje, Ragnhild Louise & Stabell, Kristin
(2022).
Hva kjennetegner førsteårsstudenten?
-
Næsje, Ragnhild Louise & Karlsen, Kristine Høeg
(2021).
Lærerstudenters erfaringer med bruk av den tverrfaglige undervisningsmetoden storyline i begynneropplæringen i norsk.
-
-
Bjørnstad, Gunhild Brænne; Næsje, Ragnhild Louise & Pilskog, Hanne Eik
(2021).
Hvordan jobbe tverrfaglig på en engasjerende og lærerik måte? .
Show summary
På denne sesjonen vil vi fokusere på den tverrfaglige metoden Storyline. Storyline er en historiebasert og tverrfaglig undervisningsmetode som setter fokus på skapende og samarbeidende prosesser, kreativitet og faglig fordypning. Med innføring av fagfornyelsen aktualiseres igjen denne metoden, 30 år etter den så dagens lys i norsk skole på 90-tallet. Hvis du lurer på hvordan du skal tilrettelegge faglig innhold på måter som bidrar til skaperglede, engasjement og utforskertrang, så kom til oss. Her blir det gitt to praktiske eksempler på ulike Storyline hvor den ene fokuserer på bærekraftig utvikling og den andre på livsmestring og folkehelse (meningen med livet). På sesjonen vil vi også presentere noen resultater fra forskninga vår samlet i antologien «Teaching through Stories: Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education» (2020, K.H. Karlsen, & M. Häggström, Red.). Det legges opp til spørsmål og dialog! Vel møtt!
-
-
Ludvigsen, Ar; Berggren, Stein Arnold; Næsje, Ragnhild Louise & Karlsen, Kristine Høeg
(2020).
Narratives as a gateway to interdisciplinarity in Teacher Education.
-
Berggren, Stein Arnold & Næsje, Ragnhild Louise
(2020).
Studentene våre vil være på campus - ikke i skyen!
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
-
Karlsen, Kristine Høeg; Pilskog, Hanne Eik; Næsje, Ragnhild Louise; Lockhart-Pedersen, Virginia Jean; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Bjørnstad, Gunhild Brænne
[Show all 10 contributors for this article]
(2019).
Storyline - som et eksempel på tverrfaglig og studentaktiv læringsform.
-
Berggren, Stein Arnold & Næsje, Ragnhild Louise
(2019).
Fantasy meets Math. Presentasjon av gjennomføring av Storyline på 18MaGlu 1-7.
-
Næsje, Ragnhild Louise; Remberg Høeg, Heidi & Karlsen, Kristine Høeg
(2019).
Inn i fortellingen, ut i det kreative – En kvalitativ studie av læreres tilbakemeldingspraksis i kreativ skriving i begynneropplæringen i norsk
.
-
Berggren, Stein Arnold; Næsje, Ragnhild Louise; Ludvigsen, Ar & Karlsen, Kristine Høeg
(2019).
Fantasy meets math.
-
Häbler, Camilla; Elisenberg, Marion & Næsje, Ragnhild Louise
(2018).
Refleksjon som læringsverktøy: MAGLU-studentenes profesjonsfaglige og norskdidaktiske refleksjon.
-
Axelsson, Marcus & Næsje, Ragnhild Louise
(2018).
Lena Lid's and Tonje Glimmerdal's journey to France, Germany and the UK: Visual and textual translations of the Norwegian heroine - a case study.
Show summary
The present study deals with the translation of Norwegian children’s literature. It is a case study and the material for the study consists of Maria Parr’s novels Vaffelhjarte (2005) and Tonje Glimmerdal (2009). The aim of the present study is to investigate how the two heroines, Lena Lid and Tonje Glimmerdal, who are central to the two novels, are translated into German, French and English. Specific focus will be directed toward the cover images and how Lena and Tonje are represented on the covers of the German, French and British target texts. There will also be a focus on how she is translated on the textual level and, lastly, what characteristics of Lena and Tonje that are highlighted in both reviews and publishers’ paratexts. The present study positions itself within the field of Translation Studies and methodologically it draws upon Pedersen (2007), Kress & van Leeuwen (2006), Björkvall (2009) and Batchelor (2018). Preliminary results suggest that the focus on the free-spirited girl is much more foregrounded on the French and British covers than on the German ones.
-
Häbler, Camilla; Elisenberg, Marion & Næsje, Ragnhild Louise
(2018).
MAGLU-studentenes profesjonsfaglige og norskdidaktiske refleksjon.
-
Næsje, Ragnhild Louise
(2018).
Nyere norsk fantasy for barn og unge: En analyse av Lars Mæhles roman Landet under isen (2009).
-
Karlsen, Kristine Høeg; Berggren, Stein Arnold; Ludvigsen, Ali Reza; Næsje, Ragnhild Louise & Høeg, Ellen
(2018).
Teaching early learning in mathematics—qualitative study on student teachers’ experiences with the Storyline approach.