-
Arntzen, Ragnar & Håkansson, Gisela Anne-Marie
(2023).
Språkbruksmønstre og typologisk representasjon av barns flerspråklige ressurser ved en privat og en offentlig skole.
-
-
Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Søfteland, Åshild
(2021).
Project presentation ALAN Webinar 22 June - Focus on methods and grammatical development.
-
Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Søfteland, Åshild
(2021).
Adult Acquisition of Norwegian as a second language (ALAN) - Prosjektpresentasjon for lærarar på Nygård skole.
-
Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Søfteland, Åshild
(2021).
Project presentation ALAN Webinar - Focus on target language variation, pragmatics and learner corpus
.
-
Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Søfteland, Åshild
(2021).
How do adult learners with limited educational backgrounds develop their communicative abilities in L2 Norwegian? ALAN 2021-2025.
-
Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Søfteland, Åshild
(2021).
Adult Acquisition of Norwegian as a second language (ALAN) - Metodewebinar.
-
Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Søfteland, Åshild
(2021).
Adult Acquisition of Norwegian as a Second Language (ALAN): Project presentation at the Third LAMUC meeting
.
-
Arntzen, Ragnar & Håkansson, Gisela Anne-Marie
(2021).
Multilingual use in adults and children in today's Norway.
-
Arntzen, Ragnar; Håkansson, Gisela Anne-Marie; Hjelde, Arnstein & Kessler, Jörg-U.
(2019).
Introduction (to Teachability and learnability).
In Arntzen, Ragnar; Håkansson, Gisela Anne-Marie; Hjelde, Arnstein & Kessler, Jörg-U. (Ed.),
Teachability and learnability across languages. Processability Approaches to Language Acquisition Research and Teaching.
John Benjamins Publishing Company.
ISSN 9789027203120.
p. 1–6.
doi:
DOI%2010.1075/palart.6.
Show summary
Teachability and Learnability across Languages addresses key issues in second, foreign and heritage language acquisition, as well as in language teaching. Focusing on a Processability Theory perspective, it brings together empirical studies of language acquisition, language teaching, and language assessment. For the first time, a research timeline for the role of instruction in language learning is presented, showing how the field of second language acquisition (SLA) research has developed over the last four decades since Pienemann’s work on learnability and syllabus construction over the 1980s. The book includes studies of child and adult second as well as foreign language acquisition research, covering a wide range of target languages including English, German, Hungarian, Japanese, Norwegian, Polish, Spanish, Swedish, and Turkish. In addition, future extensions of PT are discussed. This volume is designed for advanced students in international programs of SLA and Applied Linguistics as well as for SLA researchers and second and foreign language teachers.
-
-
-
Arntzen, Ragnar & Håkansson, Gisela Anne-Marie
(2019).
Modersmålets betydelse i norsk andraspråksinlärning.
-
Håkansson, Gisela Anne-Marie & Arntzen, Ragnar
(2018).
Norwegian as L2 in children and adults – a Processability account. .
-
Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Mosfjeld, Inger Martine
(2018).
Elever på barnetrinnet rapporterer om sine språklige ressurser.
Show summary
I studien undersøker vi hvordan elever bruker flerspråklige ressurser på tvers av kategoriene majoritetsspråklig og minoritetsspråklig. Flerspråklighet er angitt som en sentral verdi både for individet og for samfunnet i offentlige dokumenter (NOU 2010: 7). For å kunne ta vare på og fremme den verdien flerspråklighet har for individet i «livslang utdanning og læring», er det essensielt at elevene får tatt disse ressursene i bruk. Vi trenger derfor mer kunnskap om hvor, når, hvordan, hvorfor og i hvilken grad elever bruker sine ulike språk (Pauwels 2016, Fulland 2016). Vi belyser disse problemstillingene ved å undersøke hvordan alle elever (n=146) ved en byskole rapporterer om språkbruk i ulike domener over en tredagers periode.
-
Arntzen, Ragnar
(2017).
Flerspråklighet som utfordring og ressurs.
-
Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Mosfjeld, Inger Martine
(2017).
Språkbruk og språkmangfold blant barn og unge.
-
Arntzen, Ragnar & Eriksen, Odd
(2017).
Migrasjonsstudenter forteller om sine møter med det norske utdanningssystemet.
-
Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Karlsen, Jannicke
(2017).
Språkbruk hos tospråklige barn fra fem- til tolvårsalder.
-
Arntzen, Ragnar & Eriksen, Odd
(2016).
Metacognitive perspective on migrant students' experiences with Norwegian education.
-
Arntzen, Ragnar
(2016).
Eleven som andrespråksinnlærer; for lærere i Østfold.
-
Kvifte, Bjørn Harald; Arntzen, Ragnar & Hjelde, Arnstein
(2016).
Vocabulary skills among multilingual children.
-
Arntzen, Ragnar; Kvifte, Bjørn Harald & Hjelde, Arnstein
(2016).
Kartlegging av lesing på andrespråket fra småskole- til mellomtrinn.
-
Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Kvifte, Bjørn Harald
(2016).
Språkbruksmønstre hos tospråklige barn fra førskolealder til mellomtrinnet.
-
Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad & Håkansson, Gisela Anne-Marie
(2016).
Processbarhetsteorin som verktyg för att kartlägga utvecklingen i norska som andraspråk.
-
Arntzen, Ragnar; Bjørke, Camilla & Hjelde, Arnstein
(2015).
Skole for språkforskere.
[Internet].
https://www.hiof.no/om/aktuelt/aktuelle-saker/arkiv/2015/sko.
-
Arntzen, Ragnar
(2015).
Elevmangfold i den flerkulturelle skole.
-
Arntzen, Ragnar
(2015).
Flerspråklighet, mangfold og inkludering.
-
Arntzen, Ragnar
(2015).
Leseopplæring i klasserom preget av elevmangfold.
-
Arntzen, Ragnar & Eriksen, Odd
(2015).
Migration students' educational biographies.
-
Kvifte, Bjørn Harald; Arntzen, Ragnar & Hjelde, Arnstein
(2015).
Ekspressive og reseptive språkferdigheter hos tospråklige barn.
-
Arntzen, Ragnar & Hjelde, Arnstein
(2015).
Flerspråklig oppvekst og utdanning.
-
Arntzen, Ragnar
(2015).
Språkbiografien som pedagogisk verktøy. Foredrag for lærere i fengsler.
-
Kvifte, Bjørn Harald; Hjelde, Arnstein & Arntzen, Ragnar
(2014).
Vokabularferdigheter hos tospråklige barn.
-
Arntzen, Ragnar
(2014).
Fra barnehage til mellomtrinnet på to og flere språk, med særlig fokus på språk- og leseutvikling.
-
Hjelde, Arnstein; Kvifte, Bjørn Harald & Arntzen, Ragnar
(2014).
PT, language acquisition and language attrition: Norwegian as L2 in Norway and as heritage language on the Prairie.
-
Hjelde, Arnstein; Arntzen, Ragnar & Kvifte, Bjørn Harald
(2014).
Flerspråklige barns leseutvikling på et andrespråk.
-
Arntzen, Ragnar & Hjelde, Arnstein
(2014).
Linguistic diversity in the classroom.
-
Hjelde, Arnstein & Arntzen, Ragnar
(2014).
Adam og Johan: Om språklæring og språktap.
-
Arntzen, Ragnar
(2014).
Spredning av Språkløftet; to- og flerspråklige barn fra barnehage til skole.
-
Arntzen, Ragnar
(2014).
The Monologues in A Doll's House. The Lark's last twitterings.
-
Arntzen, Ragnar
(2014).
The development of vocabulary and syntax in second language aquisition by multilingual children.
-
Arntzen, Ragnar; Kvifte, Bjørn Harald & Hjelde, Arnstein
(2014).
Flerspråklige barn fra barnehage til skole.
-
Arntzen, Ragnar
(2013).
Flerspråklige barn fra barnehage til skole; førstespråkets betydning for begynnende leseopplæring.
-
Arntzen, Ragnar
(2013).
Foredrag om Karen Blixens liv og forfatterskap.
-
Arntzen, Ragnar & Hjelde, Arnstein
(2013).
Når flerspråklige barn blir alfabetisert på et andrespråk.
-
Arntzen, Ragnar; Hjelde, Arnstein & Kvifte, Bjørn Harald
(2013).
Sammenheng mellom vokabular og grammatisk kompleksitet i mellomspråksutvikling?
-
Arntzen, Ragnar & Hjelde, Arnstein
(2013).
PT, Language Development, Vocabulary and Reading Skills.
-
Hjelde, Arnstein & Arntzen, Ragnar
(2013).
Multilingual Children from Kindergarten to School: Developing Second Language and Reading Skills.
-
Arntzen, Ragnar
(2013).
Conference on Processability theory.
[Internet].
Høgskolen i Østfold.
-
Arntzen, Ragnar
(2013).
Intervju med forfatteren Lars Amund Vaage om romanen "Syngja".
-
Arntzen, Ragnar
(2013).
Flerspråklige barn fra barnehage til skole; Språkstimulering og språkkartlegging av flerspråklige barn.
-
Arntzen, Ragnar
(2013).
Kartlegging, statistikk og biografi som kilde til pedagogisk kunnskap.
-
Hjelde, Arnstein & Arntzen, Ragnar
(2013).
Praktisk erfaring med PT i forbindelse med kartlegging av barns andrespråksutvikling fra barnehage til skole.
-
Arntzen, Ragnar
(2012).
Forskningsbasert undervisning eller institusjonsforankra forskning.
-
Arntzen, Ragnar
(2012).
Språkløftet i Fredrikstad kommune - eksempel på kompetanseheving og samarbeid mellom kommune og høgskole.
-
Arntzen, Ragnar
(2012).
Fra barnehage til skole på to og flere språk.
-
Hjelde, Arnstein & Arntzen, Ragnar
(2012).
Learning and forgetting a language.
-
Hjelde, Arnstein & Arntzen, Ragnar
(2012).
Forskningens analyser og praksisfeltets vurderinger.
Rapport (Høgskolen i Hedmark).
ISSN 0808-2626.
p. 29–29.
-
Hjelde, Arnstein & Arntzen, Ragnar
(2012).
Tobano.
-
Hjelde, Arnstein & Arntzen, Ragnar
(2012).
Forskningens analyser og praksisfeltets vurderinger.
-
Arntzen, Ragnar & Ludvigsen, Ali Reza Yavar
(2012).
Flerspråklige barn på vei inn i lesekunsten på et andrespråk.
-
Hjelde, Arnstein & Arntzen, Ragnar
(2012).
Avslutning av Det andre møtet i TOBANO-nettverket.
-
Hjelde, Arnstein & Arntzen, Ragnar
(2012).
Åpning av Det andre møtet i TOBANO-nettverket.
-
Hjelde, Arnstein & Arntzen, Ragnar
(2012).
TOBANO-nettverket - status 2012.
In Arntzen, Ragnar; Hjelde, Arnstein & Duek, Susanne (Ed.),
Flerspråklig oppvekst i barnehage, førskole og skole: Artikler av lærere og forskere i det nordiske nettverket TOBANO (to- og flerspråklige barn i Norden).
Høgskolen i Østfold.
ISSN 978-82-7825-364-9.
p. 183–186.
-
Hjelde, Arnstein & Arntzen, Ragnar
(2012).
Innleiing.
In Arntzen, Ragnar; Hjelde, Arnstein & Duek, Susanne (Ed.),
Flerspråklig oppvekst i barnehage, førskole og skole: Artikler av lærere og forskere i det nordiske nettverket TOBANO (to- og flerspråklige barn i Norden).
Høgskolen i Østfold.
ISSN 978-82-7825-364-9.
p. 5–8.
-
Arntzen, Ragnar
(2011).
SPOKUS - Språkfokus i Fredrikstad.
Show summary
Nettstedet Spokus: et faglig nettsted om andrespråksutvikling for deltakere i "spokus", et språkprosjekt rettet mot minoritetsspråklige barn i fredrikstad kommune, 2008-2011
-
Arntzen, Ragnar
(2011).
Språkstimulering i den flerkulturelle barnehagen; Avslutningskurs for Halden-prosjektet høsten 2010-våren 2011.
-
Arntzen, Ragnar
(2011).
Spokus-prosjektet 2008-2011, – Fram mot en modell for den flerkulturelle barnehage/skole og veien videre.
-
Arntzen, Ragnar
(2011).
Presentasjon av spokus-prosjektet, for lærere og førskolelærere i Fredrikstad.
-
Arntzen, Ragnar
(2011).
Resultater fra spokus-elevenes leseresultater i 2.klasse, og utviklinga fra 1. til 2.klasse.
-
Arntzen, Ragnar
(2011).
Modell for språkarbeid i den flerkulturelle barnehagen.
-
-
Arntzen, Ragnar & Hjelde, Arnstein
(2011).
Møte med norsk som majoritetsspråk i Den gamle verden og som minoritetsspråk i Den nye verden.
-
Arntzen, Ragnar; Hjelde, Arnstein & Ludvigsen, Ali Reza Yavar
(2011).
Flerspråklige barn på vei inn i skriften.
-
Arntzen, Ragnar
(2010).
Spokus- en modell for språkopplæring av minoritetsspråklige barn fra 4-8 år i barnehage og skole.
-
Arntzen, Ragnar
(2010).
Hva vil det si å være en flerspråklig barnehage.
-
Arntzen, Ragnar; Hjelde, Arnstein & Duek, Susanne
(2012).
Flerspråklig oppvekst i barnehage, førskole og skole: Artikler av lærere og forskere i det nordiske nettverket TOBANO (to- og flerspråklige barn i Norden).
Høgskolen i Østfold.
ISSN 978-82-7825-364-9.