Faglige interesser
Samfunnsfagdidaktikk; utvikling av studentaktive undervisningsformer, dybdelæring og Tren Tanken. Faglige interesser er knyttet opp til fagene: samfunngeografi, historie og samfunnskunnskap
Undervisning
- Samfunnsfagdidaktikk - PPU
- Samfunnsgeografi og historie - Master i Grunnskolelærerutanning
- Mangfold og Fellelskap - Barnehagelærerutdanning
Bakgrunn
Jeg er født i Nederland og kom til Norge i 1975. Jeg har tatt hele min akademiske utdanning i Norge.
Utdanning:
Jeg er cand.philol med historie grunnfag, mellomfag og historie påbegynt hovedfag, samfunnskunnskap grunnfag og samfunnsgeografi grunnfag, mellomfag og hovedfag. Jeg har praktisk pedagogisk eksamen fra Universitetet i Oslo, og er i dag førstelektor ved Høgskolen i Østfold.
Arbeidserfaring:
Fra 1976 til 1996 har jeg undervist på barne- og ungdomsskoler og ved videregående skoler, samlet i omtrent 9 år. Jeg har også undervist voksne innvandrere i samfunnsfaglige emner ved IFF (Introduksjonsprogram for fremmedspråklige) og hatt en lengre periode ved Friundervisningen, Grønnland voksenopplæring og AOF i Oslo.
I den videregående skole har jeg undervist i nyere og eldre historie, samfunnskunnskap I, II og III, samfunnslære, geografi, sosialøkonomi og idéhistorie. I disse fagene har jeg også hatt sensor oppdrag for Eksamenssekretariatet i Oslo og Hamar fra 1990 til 1996.
Fra 1996 til 2000 arbeidet jeg som høgskolelektor ved lærerutdanningen ved Høgskulen i Volda, HVO. Jeg underviste i samfunnsfag, med særlig vekt på historie, samfunnskunnskap og geografi på allmennlærerutdanningen, og samfunnsfag og geografididaktikk på Praktisk Pedagogisk Utdanning (PPU).
I 1999-2000 var jeg tilsatt som forsker ved Møreforsking i Volda i forbindelse med evaluering av den holdingsskapende og kriminalitetsforebyggende skolepakken LEV VEL. Jeg gav ut fire delrapporter av kvalitativ og kvantitativ karakter som prosjektleder fra 1997 til 2000.
I 1999 var jeg også timelærer i storfaget i historie og drev utstrakt kursvirksomhet i regi av etter- og viderutdanningsseksjonen ved Høgskulen i Volda.
Jeg har arbeidet i den tidligere allmennlærerutdanningen i samfunnsfagene historie, samfunnsfag og geografi, i førskolelærerutdanningen i samfunnsfag (dagens barnehagelærerutdanningen) og i fordypning i Midt Østen konflikten.
2009 – 2012 har jeg vært faglig ansvarlig for og forelest i Sociology (på engelsk) et kurs i regi av NORAGRIC ved UMB, dagens NMBU i Ås og ved Menighetsfakultetet i samfunnsfagdidaktikk Praktisk Pedagogisk Utdanning (PPU) fram til 2015.
Jeg har forelest ved SKUT/Friundervisningen i Vestfold for lærere i norsk som annet språk. Her foreleser jeg i samfunnsfaglige og kulturrelaterte emner, som tangerer sosialantropologi. Dessuten har jeg forelest og undervist for studenter ved Universitetet i Sørøst Norge/ Vestfold fire år i historie og samfunnsfag som innleid timelærer 2012-16.
Generalt om forskningsvirksomt:
Ved Høgskolen i Østfold har mye av min FoU virksomhet vært rettet inn mot Tren Tanken (TT-nor) prosjektet. Prosjektet var en del av et internasjonalt nettverk som utvikler og forsker på metakognitive læringsstrategier. Jeg ble redaktør og skribent for et internasjonalt Erasmus prosjekt «Living and Learning in Borgerregions» som ble avsluttet i 2008. I denne forbindelse har jeg publisert en rekke artikler, både på Verdens Veven og i norske og utenlandske tidsskrift og bøker.
Verv
Var leder for Forskerforbunnet avd. for Lærerutdanning 2008-2014
Leder for samfunnsfagseksjonen ved avdeling for Lærerutdanning ved Høgskolen i Østfold fra 2017
Medlem av referansegruppe og arbeidsutvalg for utvikling av en mastergradsmodul i kriminalitetforebyggende arbeid ved Høgskolen i Volda 1999. Jeg har senere hatt fagansvar for store deler av modulen, hvor jeg også har forelest.
Samarbeid
Ulike internasjonale organisasjoner som International Association in Inturcultural Education (IAIE)
Comenius og Erasmus samarbeid knyttet til utveksling av studenter, fagpersonalet og forskere fra Hoghschule in Krems i Østerrike og Marnix Academie, Utrecht Nederland