Alf Rolin

English version of this page Institutt for real-, praktisk-estetiske, samfunns- og religionsfag
Bilde av Alf Rolin
English version of this page Stilling
Førstelektor
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
F1-082

Arbeidsområder

  • Undervisning, veiledning og forskning
  • Ansvarlig for fagdidaktikk i RLE i Praktisk- pedagogisk utdanning (PPU)
  • Faglærer i Praktisk- pedagogisk utdanning (PPU), grunnskolelærerutdanning (GLU), barnehagelærerutdanning (BLU)a og Etter- og videreutdanning (EVU)

Bakgrunn

Arbeid

  • 2021 - :Førstelektor ved Høgskolen i Østfold
  • 2017 - 2021: Studieleder og prodekan ved Høgskolen i Østfold
  • 1993 - 2016: Høgskolelektor/førstelektor ved Høgskolen i Østfold
  • 2008 - 2011: Forsknings- og utviklingsleder på Avdeling for lærerutdanning ved HiØ
  • 1990-1993: Daglig leder
  • 1985-1990: Pedagogisk avdelingsleder

Utdanning

  • Forskerutdanning i doktorgradsprogram
  • Cand. polit., NLA Høgskolen
  • Cand. teol., Universitetet i Oslo
  • Cand. mag., Universitetet i Bergen
  • Administrasjonsutdanning, Diakonhjemmet Høgskole

Publikasjoner

  • Thomas, Andrew John & Rolin, Alf (2019). Reading religion in Norwegian textbooks: are individual religions ideas or people? British Journal of Religious Education. ISSN 0141-6200. 41(1). doi: 10.1080/01416200.2018.1484691. Fulltekst i vitenarkiv
  • Rolin, Alf (2014). Education for Freedom in a Pluralistic Society. I Arntzen, Eystein (Red.), Educating for the future : Proceedings of the ATEE 38th Annual Conference, Halden 2013. ATEE - Association for Teacher Education in Europe. ISSN 978-90-8156-397-0. s. 272–279.
  • Rolin, Alf (2013). Argumentasjon og interaksjon i muntlig eksamen. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 7(1), s. 1–16. doi: 10.5617/adno.1120.
  • Rolin, Alf (2010). Sirkulær argumentasjon i teologi. Norsk Teologisk Tidsskrift. ISSN 0029-2176. 111(2), s. 108–127.
  • Rolin, Alf (2000). Frihet til forståelse av religion og kultur. Prismet. ISSN 0032-8847. 51(3), s. 103–112.

Se alle arbeider i Cristin

  • Rolin, Alf (1995). Antroposofi og kristendom. Credo Forlag. ISBN 8270532592. 93 s.
  • Rolin, Alf (1993). Bibelvandring: bibelkurs for 10-12 åringer. Lærerveiledning. Credo Forlag. ISBN 8271123505. 28 s.
  • Rolin, Alf (1993). Bibelvandring: bibelkurs for 10-12 åringer. Elevbok. Credo Forlag. ISBN 8271123416. 48 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Thomas, Andrew John & Rolin, Alf (2017). Reading other people’s stories.
  • Rolin, Alf (2016). Dyp læring varer livet ut. Halden Arbeiderblad.
  • Rolin, Alf (2016). Kunnskap om høyere kunnskap. Esoterisme som didaktisk utfordring.
  • Rolin, Alf (2015). Ytringsfrihet må læres. Halden Arbeiderblad.
  • Rolin, Alf (2013). Education for freedom. Diversity as condition for freedom in religious education.
  • Rolin, Alf (2010). Prioritering, perspektivvalg og fortolkning i fenomenologiske orientert religionspedagogikk.
  • Rolin, Alf (2009). Argumentation in oral examination. Assessment of students' judgement.
  • Rolin, Alf (2008). Religions- og livssynskritikk.
  • Rolin, Alf (2008). Verdigrunnlag og etikk i barnehagen.
  • Rolin, Alf (2005). [Anmeldelse]Helje Kringelbotn Sødal (red.), Karl Olav Sandnes, Levi Geir Eidhamar: Kristendommen I. Bibelen. Helje Kringelbotn Sødal (red.), Vidar L Haanes, Hans Hodne, Paul Leer-Salvesen, Ragnar Skottene: Kristendommen II. Tro og tradisjon. Prismet. ISSN 0032-8847. 56(Årg. 56, nr 3), s. 209–210.
  • Rolin, Alf (2004). Religion som kultursektor og livsgrunnlag.
  • Rolin, Alf (2004). Livsverden, livstolkning og livskompetanse i fenomenologisk orientert religionspedagogikk.
  • Rolin, Alf (2003). Kristne kirkesamfunns møte med menneskers åndelige lengsler.
  • Rolin, Alf (2003). En kritisk vurdering av Rudolf Steiners syn på kristendommen.
  • Rolin, Alf (2000). Barns religiøse utvikling. I Halle, Ragnhild & Hegerstrøm, Geir (Red.), Himmel over livet. Forkynnelse for barn i en ny tid. IKO - Verlag. s. 11–18.
  • Rolin, Alf (2000). Frihet til forståelse av religion og kultur. Prismet. ISSN 0032-8847. 51(3), s. 103–112.
  • Rolin, Alf (1999). Likestilling. Prismet. ISSN 0032-8847. 50(4), s. 192–194.
  • Rolin, Alf (1999). Strid om skolegudstjenester. Prismet. ISSN 0032-8847. 50(1), s. 40–41.
  • Rolin, Alf (1999). Ansvar for oppdragelsen. Hvem har ansvar for å oppdra barna? Hvordan er ansvarsfordelingen mellom foreldrene og skolen? Prismet. ISSN 0032-8847. 509(3), s. 137–138.
  • Rolin, Alf (1999). Menneskerettigheter og konfliktløsning. Prismet. ISSN 0032-8847. 50(6), s. 283–284-286.
  • Rolin, Alf (1999). [Anmeldelse]Cederstrøm, Elisabeth; Møller, Kirsten; Rydahl, John (1998) Den religiøse dimension i kunsten. København. . Prismet. ISSN 0032-8847. 50(2).
  • Rolin, Alf (1998). Hvem har ansvaret for resultatene? Prismet. ISSN 0032-8847. 4, s. 196-197–199.
  • Rolin, Alf (1998). Prøvepress og vern om verdier. Prismet. ISSN 0032-8847. 49(1), s. 42–43.
  • Rolin, Alf (1998). Pedagogisk mandatfordeling. Prismet. ISSN 0032-8847. 49(3).
  • Rolin, Alf (1998). Lek i barnehagen og sikkerhet(hysteriet) på lekeplasser. Prismet. ISSN 0032-8847. 49(5), s. 237–238.
  • Rolin, Alf (1998). Reaksjon på manglende fritaksrett i KRL-faget. Prismet. ISSN 0032-8847. 49(6).
  • Rolin, Alf (1998). Forslag om systemforandring ved universitetene. Prismet. ISSN 0032-8847. 49(6), s. 283–285.
  • Rolin, Alf (1998). Strid om hjemmeundervisning. Prismet. ISSN 0032-8847. 49(6).
  • Rolin, Alf (1998). [Anmeldelse]Johnsen, Egil Børre; Lorentzen, Svein; Selander, Staffan; Skym-Nielsen, Peter (1997) Kunnskapens tekster. Jakten på den gode lærebok. Oslo. . Prismet. ISSN 0032-8847. 49(1).
  • Rolin, Alf (1998). [Anmeldelse]Afdal, Geir; Haakedal, Elisabeth; Leganger-Krogstad, Heid (1997) Tro, tradisjon og livstolkning. Innføring i kontekstuell religionspedagogikk. Oslo. . Prismet. ISSN 0032-8847. 49(1), s. 46–47.
  • Rolin, Alf (1998). Verdifull foreldrestøtte i skolearbeidet. Prismet. ISSN 0032-8847. 49(3).
  • Rolin, Alf (1998). Verdiformidling gjennom prosjektarbeid. Prismet. ISSN 0032-8847. 49(3), s. 107–115.
  • Rolin, Alf (1997). Debatt om reformer. Prismet. ISSN 0032-8847. 48(1), s. 38–40.
  • Rolin, Alf (1997). Yrkesetikk i pedagogisk arbeid. Prismet. ISSN 0032-8847. 48(5).
  • Rolin, Alf (1997). Kvalitet i lærerutdanningen. Prismet. ISSN 0032-8847. 48(5), s. 236–237.
  • Rolin, Alf (1997). [Anmeldelse]Leirvik, Oddbjørn (1996) Religionsdialog på norsk. Oslo. Prismet. ISSN 0032-8847. 48(1), s. 44–45.
  • Rolin, Alf (1997). Mukulamesse. Opplevelse og læring i kirken. Prismet. ISSN 0032-8847. 48(1), s. 19-20–29-30.
  • Rolin, Alf (1997). [Anmeldelse]Sæther, Jostein (1997) Holdningsdanning og menneskesyn. Bergen. Prismet. ISSN 0032-8847. 48(5).
  • Rolin, Alf (1997). [Anmeldelse]Skovgaard-Petersen, Jacob (1995) Moderne Islam - Muslimer i Cairo. København. Prismet. ISSN 0032-8847. 48(1), s. 43–44.
  • Rolin, Alf (1996). Hovedelementer i Steinerskolens læreplan. Prismet. ISSN 0032-8847. 47(3).
  • Rolin, Alf (1996). Skapelse og/eller evolusjon. Prismet. ISSN 0032-8847. 47(5), s. 237–230.
  • Rolin, Alf (1991). Bibelfortellinger og anskuelighet. Prismet. ISSN 0032-8847. 42(4), s. 160–176-180.
  • Rolin, Alf (2006). Rapport fra tilsynssensor ved Det teologiske menighetsfakultet 2005-2006. Det Norske Menighetsfakultet.
  • Rolin, Alf (1990). Anskuelig fortelling av bibelhistorie. Norsk Lærerakademi.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:19 - Sist endret 13. aug. 2021 11:00