Faglige interesser
Mine faglige interesser er knyttet til motivasjon og hvordan legge til rette for miljøer som fremmer hensiktsmessig motivasjon. Jeg er også interessert i sammenhengen mellom fysisk aktivitet og psykisk og fysisk helse, samt hvordan fysisk aktivitet kan brukes i helhetlig behandling av personer med psykiske helseproblemer.
Fremover ønsker jeg jobbe tettere på problemstillinger knyttet til kroppsøving, blant annet elever sin motivasjon for kroppsøving, hvordan ulike organiseringsformer og lærerstiler kan påvirke elever sin læring, aktivitet og motivasjon og hvordan vi best kan ruste fremtidige kroppsøvingslærer til å møte utfordringer knyttet til kroppsøvingsfaget
Undervisning
Jeg er ansvarlig for emne 104 "Utviklingsprosesser i kroppsøvingsfaget" og emne 101 "Praktisk undervisning og læring i bevegelse". Jeg underviser i tillegg i emne 102 "Inkluderende kroppsøving i et mangfoldig samfunn" og ansvar for følgende praktiske aktiviteter: Fotball, racket, skøyter og innebandy. For studenter som velger kroppsøving er dette emner innenfor følgende studieprogram:
- Grunnskolelærerutdanning 1-7 (300stp)
- Grunnskolelærerutdanning 5-10 (300stp)
- Kroppsøving og idrett årsstudium (60stp)
Bakgrunn
- PhD fra Norges Idrettshøgskole. Tittel: Motivation and physical activity in individuals with severe mental illness (2012-2017)
- Master i Idrettsvitenskap med spesialisering innenfor idrettspsykologi og fysisk aktivitet og helse. Tittel: Effekten av et 4-6 ukers arbeidsrettet rehabiliteringsopphold: En longitudinell studie basert på selvbestemmelsesteori (2009-2011)
- Praktisk pedagogisk utdanning fra Norges Idrettshøgskole (2008-2009)
Verv og roller
- Leder for FoU-gruppen Befriende Læring (2022 -->)
- Koordinator for FoU-oppgaven på lærerutdanningen (2020 -->)
- Styremedlem i Norsk Forening for Idrettspsykologi (2013-2015)
- Styremedlem i Stipendiatenes Interesseorganisasjon (2014) og styrets medlem i Forskningsutvalget i UHR
- Nestleder ved NIH stipendiat og postdoktororganisasjon (2014-2016)