Alexander Olsen

English version of this page Institutt for real-, praktisk-estetiske, samfunns- og religionsfag
Bilde av Alexander Olsen
English version of this page Stilling
Høgskolelektor
Kontakt Studiested
Halden
Kontornr.
FU2-73

Faglige interesser

Fysisk fostring, helse, friluftsliv, kosthold, kroppsøving

Undervisning

Kroppsøving på grunnskolelærerutdanningene og årsstudium idrett

Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid og deltid

Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen (REKOMP)

Bakgrunn

Utdanning:

  • Bachelorgrad i Idrett, fysisk aktivitet og helse
  • Mastergrad i idrettsvitenskap
  • Praktisk pedagogisk utdanning

Arbeidserfaring:

  • Barnehage - Idrettspedagog
  • Barnehage - Pedagogisk leder
  • Høgskolen i Østfold - Underviser i Kroppsøving og på Barnehagelærerutdanningen

Publikasjoner

  • Tangen, Steffen; Olsen, Alexander & Sandseter, Ellen Beate Hansen (2022). A GoPro Look on How Children Aged 17–25 Months Assess and Manage Risk during Free Exploration in a Varied Natural Environment. Education Sciences. ISSN 2227-7102. 12(5), s. 1–14. doi: 10.3390/educsci12050361. Fulltekst i vitenarkiv
  • Sæterbakken, Atle Hole; Olsen, Alexander; Behm, David G; Bårdstu, Hilde Bremseth & Andersen, Vidar (2019). The short and long-term effects of resistance training with different stability requirements. PLOS ONE. ISSN 1932-6203. 14(4), s. 1–18. doi: 10.1371/journal.pone.0214302. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Olsen, Alexander (2023). De yngste barnas risikovurdering og håndtering.
  • Olsen, Alexander & Tangen, Steffen (2023). Use of GoPros to explore how young children assess and manage risk in a natural environment.
  • Jacobsen, Adrian Kristinsønn; Tangen, Steffen; Olsen, Alexander; Hoveid, Sigrid & Eide, Cathrine Aasgaard (2022). De yngste barna i naturen.
  • Olsen, Alexander; Sandseter, Ellen Beate Hansen & Tangen, Steffen (2022). A GoPro-look on how children aged 17-25 months assess and manage risk during free exploration in a varied natural environment.
  • Olsen, Alexander; Tangen, Steffen & Sandseter, Ellen Beate Hansen (2022). Children’s own perception of risks. How children (1-2 years) cope with risks in a varied natural environment – and possible implications for the pedagogues.
  • Tangen, Steffen; Olsen, Alexander & Sandseter, Ellen Beate Hansen (2021). De yngste barnas vurdering og håndtering av risiko i fri utforsking av natur.
  • Hoveid, Sigrid ; Eide, Cathrine Aasgaard; Tangen, Steffen; Rasmussen, Adrian Kristinsønn & Olsen, Alexander (2020). Å la barns nysgjerrighet lede vei i utforsking av naturen. .

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 7. aug. 2018 08:24 - Sist endret 27. okt. 2022 13:54