Prosjektet er en del av emnet Natur, helse og bevegelse i barnehagelærerutdanningen.
Høgskolelektor Steffen Tangen, som er emneansvarlig, forteller følgende om prosjektet:
-Vårt fokus i prosjektet er at studentene gjennom faglige begrunnelser skal utforme sitt drømmeuteområde for barnehagen. Gjennom anvendelse av sentrale fagbegreper i utdanningen skal de benytte naturen og annet materiale vi stiller med (limpistoler, fargepapir, modelleire, sakser, maling og annet formingsmateriale) til å lage en modell som tilrettelegger for trivsel, naturopplevelser og motorisk utvikling spesielt, men også generelle prinsipper for en god tilværelse i området.
Studentene fikk først en faglig introduksjon på ca. to timer, så fikk de fem-seks timer til å lage sine modeller i grupper og forberede en faglig presentasjon av sin modell. Presentasjonen skulle også inneholde faglige kriterier. Hver presentasjon ble presentert for en annen gruppe. Prosjektet ble avsluttet med en oppsummering i plenum.