Ifølge gjeldende læreplan fra 2020 skal elever trenes i å se muligheter og omsette ideer til handling. Ved bruk av storylinemetoden utdanner Høgskolen i Østfold lærere til å bli ambassadører for både tverrfaglig og studentaktiv læring.
Aktuelle saker
– Overraskende nok viste resultatene at selv med begrenset erfaring i programmering, omfavner de fremtidige matematikklærerne denne nye dimensjonen i undervisningen, sier førsteamanuensis Odd Tore Kaufmann ved Høgskolen i Østfold.
Og en svært viktig erfaring å ta med seg når man skal inn i arbeidslivet. Det sier student Joakim Spro om erfaringen med skoleovertakelse. En praksisopplevelse alle grunnskolelærerstudenter får oppleve siste året på studiet.
- Mitt mål er å utdanne lærerstudenter til å bli endringsagenter som kan transformere undervisningspraksisen i skolen, sier professor Kristine Høeg Karlsen.
Nå er forskeren belønnet med årets forskningspris for sin imponerende innsats på feltet.
Fire dyktige formidlere ved Høgskolen i Østfold er nominerte til pris.
Hundrevis av studenter ved HiØ har i løpet av juni fullført studiene sine her hos oss. Vi ønsker dere alle lykke til på veien videre og takker for at dere valgte å studere her hos oss. Og selvsagt: God sommer!
Grafisk litteratur er en populær form for fortelling. Den kombinerer ord og bilder på en unik måte og appellerer til lesere i alle aldre. I det nyeste nummeret av høgskolens tidsskrift ELLA får vi presentert bredden av hva sjangeren har å by på.
Den 28. februar var det duket for lokaloppgjør mellom Sparta og Stjernen. Her stod både prestisje og kampen om den viktige fjerdeplassen på spill. Som et bidrag til å bygge godt samhold, fikk rundt 50 studenter fra lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold mulighet til å hygge seg på kamp.
Gjennom et besøk til Moi University i Kenya, finansert av ERASMUS+ Global, har HiØ-ansatte styrket både utvekslingsmuligheter og forskningssamarbeid.
Skjermtid for barn og unge bør begrenses sterkt, mener Helsedirektoratet i nye anbefalinger. Samtidig trenger barn nettopp tid foran skjermen for å lære å ferdes trygt på nett. De nye rådene øker presset på foreldre og lærere til å lære barn digital dømmekraft.
KRONIKK. Partiet Nasjonal Samling (NS) ønsket å gjøre skolen til et sentralt redskap i nazifiseringsprossen som etter planen skulle omfatte hele det norske samfunn. Det viste seg å være en dårlig idé.
Mangfold, kreativitet og skaperglede! Det er stikkord for utstillingen som er laget av studentene ved barnehagelærerutdanningen og som nå er å finne i gangene ved Fakultet for lærerutdanninger og språk. Gjennom prosjektet har studentene utformet sitt drømmeuteområde for barnehagen.
Studenter på grunnskolelærerutdanningen ved HiØ deltar i et internasjonalt prosjekt som skal utvikle undervisningsopplegg som grunnskolelærere over hele verden kan gjennomføre online.
Det er i høst opprettet en ny forskningsgruppe ved Høgskolen i Østfold - Didaktikk i matematikk, naturfag og teknologi (DiMaNaTe). Forskningsgruppen vil forske på didaktikk i realfag i lærerutdanningen.
To meritterte undervisere ved Høgskolen i Østfold har forsket på egne undervisningsmetoder. Svarene de får fra studentene er entydige. De ønsker å unngå skippertaksarbeid ved å arbeide jevnt og gi hverandre tilbakemeldinger gjennom hele studieåret, ikke kun eksamen ved årets slutt. For å få til dette, har forskerne funnet et alternativ som de mener kan overføres til de fleste emner og programmer.
Masterstudium i matematikkdidaktikk tilbys for første gang fra høsten 2021, både som heltidsstudium over to år og som deltidsstudium over fire år. Studiet er samlingsbasert og gir muligheter for å kombinere jobb og studier.
Vi håper foresatte også vil oppdage at flere kan forstå matematikk – selv om arbeidsmåter og oppgaver kan være annerledes enn da dere gikk på skolen, skriver Monica Nordbakke og Marianne Maugesten i denne kronikken.