Høgskolen i Østfold har i grunnskolelærerutdanningene gjennomført alternativ praksis ved et vitensenter helt siden 2012. Ut fra de opplysningene vi har, er Høgskolen i Østfold alene om å gjennomføre alternativ praksis ved et vitensenter, skjønt andre vitensenter er interessert i å få delta i en slik praksis.
Praksisen ved vitensenteret knyttes opp mot fagene matematikk og naturfag i grunnskolelærerutdanningene. I prosjektet ønsker vi å få fram studentenes egen beskrivelse av matematikk- og naturfagdidaktikk i den alternative praksisen.
Mål
Målet for prosjektet er å få innsikt i hvordan studenter i grunnskolelærerutdanningene, som har gjennomført alternativ praksis ved et vitensenter, beskriver lærerens rolle i utforskende undervisning i matematikk og naturfag.
Prosjektperiode mm
Prosjektet startet opp i 2012 og planlegges avsluttet i 2020. Vi har samlet inn data fra hele perioden, både skriftlig materiale fra studentene og via fokusgruppeintervjuer.
Resultatene vil bli presentert i en vitenskapelig artikkel, anslagsvis i løpet av 2020.