Forskningstemaer
Gruppens forskning strekker seg over følgende temafelt og områder:
- Demokratisk medborgerskap, menneskerettigheter, flerkulturelle utfordringer, historiebevissthet, ekstremisme, fascisme og minoriteter
- Undervisning i politiske, ideologiske, religiøse og livsynsrelaterte temaer i den offentlige skolen
- Profesjons- og samfunnsrelevante problemstillinger og utfordringer som kan knyttes opp mot de forhold som påvirker barn og unges oppvekstvilkår i et flerkulturelt samfunn
- Forebyggende arbeid i barnehage og skole, herunder på hvilke tiltak og didaktikk som kan gi et inkluderende fellesskap i barnehage og skole. Temaer som dybdelæring og utforskende didaktikk som bidrar til forebygging av eksklusjon/mobbing og ekstreme holdninger
- Integrering og inkludering i utdanningsløpet, fra barnehage til universitet, her blant andre forståelser av inklusjon og interkulturell kompetanse, mangfold og fellesskap, makt- og normkritiske perspektiver og anvendt etikk
- Holdningsskapende temaer som omhandler de etiske problemstillingene lærerne i hele utdanningsløpet kan stå overfor av kulturell, språklig, rasistisk og religiøs art, identifisering og arbeid mot ekstremisme og hatefulle ytringer i skolen og UH-sektoren
Se medlemmer/deltakere i forskningsgruppen nederst på siden
Publikasjoner
Få en oversikt over aktuelle vitenskapelige publikasjoner her.
Under profilen til hvert gruppemedlem finner du en fullstendig oversikt over publikasjoner og mediebidrag med mer.
Nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere
Vi har flere nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere knyttet opp til de ulike forsknings- og undervisningsprosjektene:
Internasjonale
- Network for Nordic Fascism Studies (NORFAS)
- Historiska institutionen, Uppsala universitet
- Centrum för mångvetenskaplig forskning om rasism, Uppsala universitetet
- Institute for war, Holocaust and genocide studies (NIOD), Amsterdam
- International Association of Intercultural Education (IAIE)
- Moi University, Kenya
- Karlstads universitet
- Department of Modern and Contemporary History, University of Valencia
- Faculty of Education, University of the Basque Country