-
Pilskog, Hanne Eik
(2023).
Hvordan artskunnskap undervises på Høgskolen i Østfold: Utfordringer og behov for framtidens lærere og barnehagelærere.
-
Karlsen, Kristine Høeg; Pilskog, Hanne Eik; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Lockhart-Pedersen, Virginia (Gini)
(2023).
Den mystiske lukten: En storyline om et norsk elvedeltasamfunn.
In Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Häggström, Margaretha; Berggren, Stein Arnold & Karlsen, Kristine Høeg (Ed.),
Storyline i ungdomsskolen og i videregående opplæring: En pluralistisk og kritisk tilnærming til bærekraft.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215060941.
p. 159–177.
Show summary
Jeg har egentlig lært ganske mye [...] om hva som faktisk må skje for at samfunnet skal bli mer bærekraftig. For jeg har tenkt at jeg forsøpler ikke, og jeg tar buss, men det må mer til. Jeg har ikke skjønt hvor på «bærtur» vi har vært. [Gjennom å delta i denne storylinen har] jeg har fått en dypere forståelse for hvor viktig det er at det faktisk skjer noe og hvor viktig det er at vi blir bærekraftige, helst i går (lærerstudent)
-
Pilskog, Hanne Eik
(2022).
360-video i naturfagundervisning.
-
Pilskog, Hanne Eik
(2022).
Omvendt undervisning i naturfag.
-
Pilskog, Hanne Eik; Karlsen, Kristine Høeg; Jacobsen, Adrian Kristinsønn; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Halstvedt, Camilla Blikstad
(2022).
Kan "The Sustainability Consciousness Questionnaire" brukes i en norsk lærerutdanningskontekst, og er den nyttig for Storyline?
.
-
Pilskog, Hanne Eik & Mathisen, Therese Fostervold
(2022).
Omvendt undervisning.
-
Lockhart-Pedersen, Virginia Jean; Karlsen, Kristine Høeg; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Næsje, Ragnhild Louise; Pilskog, Hanne Eik & Halstvedt, Camilla Blikstad
[Show all 7 contributors for this article]
(2022).
Professional Development _ Storyline in Teacher education .
-
Pilskog, Hanne Eik; Karlsen, Kristine Høeg; Jacobsen, Adrian Kristinsønn; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Halstvedt, Camilla Blikstad
(2022).
Can the Sustainability Consciousness Questionnaire be
used in a Norwegian teacher education context, and is it useful for The Storyline Approach?
.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie; Karlsen, Kristine Høeg; Halstvedt, Camilla Blikstad; Pilskog, Hanne Eik & Jacobsen, Adrian Kristinsønn
(2022).
An exploration of the mimetic aspects of Storyline used as a cross-curricular and creative approach to teaching and learning in Teacher Education.
-
Pilskog, Hanne Eik
(2021).
Bruk av tegnebrett i naturfagundervisning for barnehage- og lærerstudenter.
-
Bjørnstad, Gunhild Brænne; Næsje, Ragnhild Louise & Pilskog, Hanne Eik
(2021).
Hvordan jobbe tverrfaglig på en engasjerende og lærerik måte? .
Show summary
På denne sesjonen vil vi fokusere på den tverrfaglige metoden Storyline. Storyline er en historiebasert og tverrfaglig undervisningsmetode som setter fokus på skapende og samarbeidende prosesser, kreativitet og faglig fordypning. Med innføring av fagfornyelsen aktualiseres igjen denne metoden, 30 år etter den så dagens lys i norsk skole på 90-tallet. Hvis du lurer på hvordan du skal tilrettelegge faglig innhold på måter som bidrar til skaperglede, engasjement og utforskertrang, så kom til oss. Her blir det gitt to praktiske eksempler på ulike Storyline hvor den ene fokuserer på bærekraftig utvikling og den andre på livsmestring og folkehelse (meningen med livet). På sesjonen vil vi også presentere noen resultater fra forskninga vår samlet i antologien «Teaching through Stories: Renewing the Scottish Storyline Approach in Teacher Education» (2020, K.H. Karlsen, & M. Häggström, Red.). Det legges opp til spørsmål og dialog! Vel møtt!
-
Pilskog, Hanne Eik
(2020).
Teste Mentimeter og tegnebrett i botanikkundervisning.
-
Pilskog, Hanne Eik
(2020).
De fascinerende insektene og hvorfor vi trenger dem.
-
Karlsen, Kristine Høeg; Pilskog, Hanne Eik; Næsje, Ragnhild Louise; Lockhart-Pedersen, Virginia Jean; Motzfeldt, Gitte Cecilie & Bjørnstad, Gunhild Brænne
[Show all 10 contributors for this article]
(2019).
Storyline - som et eksempel på tverrfaglig og studentaktiv læringsform.
-
Pilskog, Hanne Eik; Karlsen, Kristine Høeg; Rasmussen, Adrian Kristinsønn; Halstvedt, Camilla Blikstad & Motzfeldt, Gitte Cecilie
(2019).
Et bærekraftig elvedelta: Storyline som metode i lærerutdanningen?
-
Pilskog, Hanne Eik; Birkemoe, Tone; Evju, Marianne & Sverdrup-Thygeson, Anne
(2019).
Eikebillenes hemmeligheter; et ekko fra fortiden?
Biolog.
ISSN 0801-0722.
p. 10–13.
-
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie; Karlsen, Kristine Høeg; Pilskog, Hanne Eik; Rasmussen, Adrian Kristinsønn & Halstvedt, Camilla Blikstad
(2019).
Storyline i MAGLU 5-10, tverrfaglig undervisning og forskning:"An exploration of the ‘mimetic’ aspects of Storyline used as a cross-curricular and creative approach to teaching and learning in Teacher Education".
-
Ludvigsen, Ar; Motzfeldt, Gitte Cecilie; Pilskog, Hanne Eik; Karlsen, Kristine Høeg & Rasmussen, Adrian Kristinsønn
(2019).
Storyline - en tverrfaglig og utforskende undervisning om bærekraftig utvikling.
-
Motzfeldt, Gitte Cecilie; Karlsen, Kristine Høeg; Rasmussen, Adrian Kristinsønn; Pilskog, Hanne Eik & Ludvigsen, Ar
(2019).
Storyline - tverrfaglig og utforskende undervisning om bærekraftig utvikling.
-
-
-
Pilskog, Hanne Eik; Sverdrup-Thygeson, Anne; Birkemoe, Tone & Framstad, Erik
(2014).
The trophic rank hypothesis investigated for saproxylic beetles in hollow oaks.
-
Pilskog, Hanne Eik
(2013).
De verdifulle gamle eiketrærne.
Biolog.
ISSN 0801-0722.
31(1),
p. 24–29.
-
Pilskog, Hanne Eik; Sverdrup-Thygeson, Anne; Birkemoe, Tone & Evju, Marianne
(2016).
Effects of climate, historical logging and spatial scales on
beetles in hollow oaks.
NMBU.
ISSN 978-82-575-1404-4.
-
-
van Dijk, Jiska Joanneke; Åström, Jens & Pilskog, Hanne Eik
(2012).
Towards the development of a management relevant index for invasive alien species: a pilot study.
Norsk institutt for naturforskning.
ISSN 978-82-426-2472-7.
Full text in Research Archive
Show summary
Alien species are a major threat to biodiversity and biological invasions are halted where possible, both at the international and at the national level and attempts are made to pre-vent new invasions. International agreements state that by 2020 invasive alien species and pathways are identified and prioritized, priority species are controlled or eradicated, and measures are in place to manage pathways to prevent their introduction and establish-ment. Already before 2010 attempts have been made to develop indicators of invasion to assess progress against the targets.
In Norway, the Nature Index was developed as a framework for gathering and synthesizing scientific knowledge on the state of biodiversity in a particular ecosystem in a given area by using a set of indicators (e.g. species). In this pilot study we exploited the possibility to develop a similar framework on the state of invasive alien species in a particular ecosys-tem in a given area by developing the Invasive Alien Species (IAS) index. The test case used in this pilot study showed the feasibility of using the same framework as that of the Nature Index while adjusting the mathematical background applicable to IAS. Weighting and scaling of the indicators, here a subset of IAS representative for dominating and/or changing the natural biodiversity, were adjusted to reflect the impact of IAS on native bio-diversity. Weighting and scaling of each indicator is based on the principal of ecological effect (i.e. the weight or importance a species has in the index) combined with its invasion potential (i.e. scaling for its ecological risk on natural biodiversity when expanding and in-creasing in population distribution resp. size) based on the systematic risk assessment published by the Norwegian Biodiversity Information Centre. While the Nature Index rang-es between 0 and 1, with 1 referring to intact ecosystems and 0 to degraded ecosystems, a higher IAS index actually refers to a potential higher risk to natural biodiversity. A lower IAS index shows that invasions are halted, for instance through eradication programmes.
The proposed IAS Index is a framework for gathering and synthesizing the knowledge and monitoring data on the state of invasive alien species in a particular ecosystem in a given area. The proposed IAS Index allows for simple illustration on the state of invasive alien species. Both through graphical maps and easy readable figures changes in the state of invasive alien species can be presented.
invasive species, nature index, invasive species management, index, fremmede arter, naturindeks, forvaltning av fremmede arter, indeks